A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Madeira, Angélica
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tempo Social (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/12389
Resumo: This article presents the first results of a research which aims at mapping and analyzing the construction and the consolidation of the field of the visual arts in Brasília. The whole project is divided into three significant moments of the city's history: the fifties, when the rationalist model in architecture and urban design, and concretism in the field of the arts became hegemonic; the late sixties, when conceptualism was strongly affirmed on the Brazilian art scene; and finally, the two last decades, which brought big changes to patronage and to art market strategies. The article also punctuate some theoretical and methodological remarks.
id USP-41_99cbd2c79ea4c86ea7bf7313c7710b1f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/12389
network_acronym_str USP-41
network_name_str Tempo Social (Online)
repository_id_str
spelling A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967) The itinerancy of artists: the construction of the visual arts field in Brasília (1958-1967) arte e políticamodernizaçãoconcretismoart and politicsmodernizationconcretism This article presents the first results of a research which aims at mapping and analyzing the construction and the consolidation of the field of the visual arts in Brasília. The whole project is divided into three significant moments of the city's history: the fifties, when the rationalist model in architecture and urban design, and concretism in the field of the arts became hegemonic; the late sixties, when conceptualism was strongly affirmed on the Brazilian art scene; and finally, the two last decades, which brought big changes to patronage and to art market strategies. The article also punctuate some theoretical and methodological remarks. Este artigo apresenta os primeiros resultados do projeto Itinerâncias Urbanas: os artistas e o campo das representações estéticas, que pretende mapear e analisar a produção e a consolidação do campo das artes visuais em Brasília, em três momentos significativos de sua história: os anos 50, quando se tornaram hegemônicos o paradigma racionalista em arquitetura e urbanismo, e o concretismo no Brasil; 1967, ano do quarto Salão Nacional de Artes Plásticas de Brasília, o último promovido pelo mecenato oficial, que tornou explícita a tendência conceitual na arte brasileira; e, finalmente o momento contemporâneo, ou seja, as duas últimas décadas, quando mudam os mecanismos de patrocínio e se torna mais explícita a relação entre arte e mercado. O artigo pretende ainda pontuar algumas questões mais substantivas, de natureza teórica, assim como alguns impasses de método.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2002-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/1238910.1590/S0103-20702002000200010Tempo Social; Vol. 14 No. 2 (2002); 187-207 Tempo Social; v. 14 n. 2 (2002); 187-207 Tempo Social; Vol. 14 Núm. 2 (2002); 187-207 1809-45540103-2070reponame:Tempo Social (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/12389/14166Copyright (c) 2015 Tempo Socialhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMadeira, Angélica2023-06-21T12:00:54Zoai:revistas.usp.br:article/12389Revistahttps://www.revistas.usp.br/ts/indexPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptemposoc@edu.usp.br1809-45540103-2070opendoar:2023-06-21T12:00:54Tempo Social (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967)
The itinerancy of artists: the construction of the visual arts field in Brasília (1958-1967)
title A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967)
spellingShingle A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967)
Madeira, Angélica
arte e política
modernização
concretismo
art and politics
modernization
concretism
title_short A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967)
title_full A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967)
title_fullStr A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967)
title_full_unstemmed A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967)
title_sort A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967)
author Madeira, Angélica
author_facet Madeira, Angélica
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Madeira, Angélica
dc.subject.por.fl_str_mv arte e política
modernização
concretismo
art and politics
modernization
concretism
topic arte e política
modernização
concretismo
art and politics
modernization
concretism
description This article presents the first results of a research which aims at mapping and analyzing the construction and the consolidation of the field of the visual arts in Brasília. The whole project is divided into three significant moments of the city's history: the fifties, when the rationalist model in architecture and urban design, and concretism in the field of the arts became hegemonic; the late sixties, when conceptualism was strongly affirmed on the Brazilian art scene; and finally, the two last decades, which brought big changes to patronage and to art market strategies. The article also punctuate some theoretical and methodological remarks.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/12389
10.1590/S0103-20702002000200010
url https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/12389
identifier_str_mv 10.1590/S0103-20702002000200010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/12389/14166
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Tempo Social
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Tempo Social
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tempo Social; Vol. 14 No. 2 (2002); 187-207
Tempo Social; v. 14 n. 2 (2002); 187-207
Tempo Social; Vol. 14 Núm. 2 (2002); 187-207
1809-4554
0103-2070
reponame:Tempo Social (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Tempo Social (Online)
collection Tempo Social (Online)
repository.name.fl_str_mv Tempo Social (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv temposoc@edu.usp.br
_version_ 1800221913076727808