A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tempo Social (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/12389 |
Resumo: | This article presents the first results of a research which aims at mapping and analyzing the construction and the consolidation of the field of the visual arts in Brasília. The whole project is divided into three significant moments of the city's history: the fifties, when the rationalist model in architecture and urban design, and concretism in the field of the arts became hegemonic; the late sixties, when conceptualism was strongly affirmed on the Brazilian art scene; and finally, the two last decades, which brought big changes to patronage and to art market strategies. The article also punctuate some theoretical and methodological remarks. |
id |
USP-41_99cbd2c79ea4c86ea7bf7313c7710b1f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/12389 |
network_acronym_str |
USP-41 |
network_name_str |
Tempo Social (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967) The itinerancy of artists: the construction of the visual arts field in Brasília (1958-1967) arte e políticamodernizaçãoconcretismoart and politicsmodernizationconcretism This article presents the first results of a research which aims at mapping and analyzing the construction and the consolidation of the field of the visual arts in Brasília. The whole project is divided into three significant moments of the city's history: the fifties, when the rationalist model in architecture and urban design, and concretism in the field of the arts became hegemonic; the late sixties, when conceptualism was strongly affirmed on the Brazilian art scene; and finally, the two last decades, which brought big changes to patronage and to art market strategies. The article also punctuate some theoretical and methodological remarks. Este artigo apresenta os primeiros resultados do projeto Itinerâncias Urbanas: os artistas e o campo das representações estéticas, que pretende mapear e analisar a produção e a consolidação do campo das artes visuais em Brasília, em três momentos significativos de sua história: os anos 50, quando se tornaram hegemônicos o paradigma racionalista em arquitetura e urbanismo, e o concretismo no Brasil; 1967, ano do quarto Salão Nacional de Artes Plásticas de Brasília, o último promovido pelo mecenato oficial, que tornou explícita a tendência conceitual na arte brasileira; e, finalmente o momento contemporâneo, ou seja, as duas últimas décadas, quando mudam os mecanismos de patrocínio e se torna mais explícita a relação entre arte e mercado. O artigo pretende ainda pontuar algumas questões mais substantivas, de natureza teórica, assim como alguns impasses de método.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2002-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/1238910.1590/S0103-20702002000200010Tempo Social; Vol. 14 No. 2 (2002); 187-207 Tempo Social; v. 14 n. 2 (2002); 187-207 Tempo Social; Vol. 14 Núm. 2 (2002); 187-207 1809-45540103-2070reponame:Tempo Social (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ts/article/view/12389/14166Copyright (c) 2015 Tempo Socialhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMadeira, Angélica2023-06-21T12:00:54Zoai:revistas.usp.br:article/12389Revistahttps://www.revistas.usp.br/ts/indexPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phptemposoc@edu.usp.br1809-45540103-2070opendoar:2023-06-21T12:00:54Tempo Social (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967) The itinerancy of artists: the construction of the visual arts field in Brasília (1958-1967) |
title |
A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967) |
spellingShingle |
A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967) Madeira, Angélica arte e política modernização concretismo art and politics modernization concretism |
title_short |
A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967) |
title_full |
A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967) |
title_fullStr |
A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967) |
title_full_unstemmed |
A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967) |
title_sort |
A Itinerância dos artistas: a construção do campo das artes visuais em Brasília (1958-1967) |
author |
Madeira, Angélica |
author_facet |
Madeira, Angélica |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Madeira, Angélica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
arte e política modernização concretismo art and politics modernization concretism |
topic |
arte e política modernização concretismo art and politics modernization concretism |
description |
This article presents the first results of a research which aims at mapping and analyzing the construction and the consolidation of the field of the visual arts in Brasília. The whole project is divided into three significant moments of the city's history: the fifties, when the rationalist model in architecture and urban design, and concretism in the field of the arts became hegemonic; the late sixties, when conceptualism was strongly affirmed on the Brazilian art scene; and finally, the two last decades, which brought big changes to patronage and to art market strategies. The article also punctuate some theoretical and methodological remarks. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/12389 10.1590/S0103-20702002000200010 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/12389 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0103-20702002000200010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/12389/14166 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Tempo Social http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Tempo Social http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tempo Social; Vol. 14 No. 2 (2002); 187-207 Tempo Social; v. 14 n. 2 (2002); 187-207 Tempo Social; Vol. 14 Núm. 2 (2002); 187-207 1809-4554 0103-2070 reponame:Tempo Social (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Tempo Social (Online) |
collection |
Tempo Social (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Tempo Social (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
temposoc@edu.usp.br |
_version_ |
1800221913076727808 |