O brincar na zona rural: uma comparação entre o ontem e o hoje

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz, Tamyres de França
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lima, Ana Carollyne Dantas de, Marcelino, Juliana Fonseca de Queiroz, Silva, Lucas de Paiva, Albuquerque, Raquel Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
DOI: 10.11606/issn.2238-6149.rto.2023.216862
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/216862
Resumo: Playing is considered one of the main occupations of the child. Based on the understanding of influences on playing, this work proposes to describe the childhood playing of rural residentes, from an intergenerational perspective. This is a descriptive-exploratory study, with a qualitative approach, carried out with eight mothers and eight daughters living in ​​Limoeiro-PE. In the data collection, the interview technique, the Drawing-History procedure and the field diary were used. For analysis, Bardin's Content Analysis methodology was adopted based on Romeu Gomes' framework. The results identified similarities in play between both generations: space where play usually takes place, family members as the main partners in play and the characteristics of games, toys and pranks. The insertion of new technologies into children´s daily lives, the ease in purchasing industrialized toys and the quality of the toys are seen as the most obvious differences. Given the objective of this study, the number of participants, and unique characteristics of the sampling, the data presented may differ from similar studies in relation to the characteristics of games, toys and games experienced in rural spaces. It could become a guide for new studies and concerns involving the topic.
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spelling O brincar na zona rural: uma comparação entre o ontem e o hojePlaying in rural áreas: a comparison between yesterday and todayBrincadeirasDesenvolvimento InfantilJogos e BrinquedosRelações FamiliaresTerapia OcupacionalZona RuralPranksChild developmentGames and ToysFamily relationshipsOccupational therapyCountrysidePlaying is considered one of the main occupations of the child. Based on the understanding of influences on playing, this work proposes to describe the childhood playing of rural residentes, from an intergenerational perspective. This is a descriptive-exploratory study, with a qualitative approach, carried out with eight mothers and eight daughters living in ​​Limoeiro-PE. In the data collection, the interview technique, the Drawing-History procedure and the field diary were used. For analysis, Bardin's Content Analysis methodology was adopted based on Romeu Gomes' framework. The results identified similarities in play between both generations: space where play usually takes place, family members as the main partners in play and the characteristics of games, toys and pranks. The insertion of new technologies into children´s daily lives, the ease in purchasing industrialized toys and the quality of the toys are seen as the most obvious differences. Given the objective of this study, the number of participants, and unique characteristics of the sampling, the data presented may differ from similar studies in relation to the characteristics of games, toys and games experienced in rural spaces. It could become a guide for new studies and concerns involving the topic.O brincar é considerado como uma das principais ocupações da criança. Partindo da compreensão de influências no brincar, esse trabalho propõe descrever o brincar da infância de moradoras da zona rural, na perspectiva intergeracional. Trata-se de um estudo descritivo-exploratório, com abordagem qualitativa, realizado com oito mães e oito filhas residentes em Limoeiro-PE. Na coleta de dados foram empregados a técnica da entrevista, o procedimento Desenho-Estória e o diário de campo. Para análise, foi adotada a metodologia da Análise do Conteúdo de Bardin partindo do referencial de Romeu Gomes. Nos resultados foram identificados como semelhanças do brincar entre ambas as gerações: espaços onde as brincadeiras geralmente acontecem, familiares como principais parceiros no brincar e as características de jogos, brinquedos e brincadeiras. A inserção das novas tecnologias no cotidiano das crianças, a facilidade na aquisição de brinquedos industrializados e a qualidade dos brinquedos são tidos como as diferenças mais evidentes. Diante do objetivo deste estudo, o número de participantes e características singulares da amostragem, os dados apresentados podem divergir de estudos semelhantes em relação às características de jogos, brinquedos e brincadeiras vivenciados nos espaços rurais. Podendo vir a se tornar um guia para novos estudos e inquietações que envolvam o tema.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/21686210.11606/issn.2238-6149.rto.2023.216862Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 33 n. 1-3 (2023); e216862Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 33 No. 1-3 (2023); e216862Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 33 Núm. 1-3 (2023); e2168622238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/216862/203779Copyright (c) 2023 Tamyres de França Queiroz, Ana Carollyne Dantas de Lima, Juliana Fonseca de Queiroz Marcelino, Lucas de Paiva Silva, Raquel Costa Albuquerquehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueiroz, Tamyres de FrançaLima, Ana Carollyne Dantas deMarcelino, Juliana Fonseca de Queiroz Silva, Lucas de Paiva Albuquerque, Raquel Costa 2024-06-10T16:29:19Zoai:revistas.usp.br:article/216862Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2024-06-10T16:29:19Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
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description Playing is considered one of the main occupations of the child. Based on the understanding of influences on playing, this work proposes to describe the childhood playing of rural residentes, from an intergenerational perspective. This is a descriptive-exploratory study, with a qualitative approach, carried out with eight mothers and eight daughters living in ​​Limoeiro-PE. In the data collection, the interview technique, the Drawing-History procedure and the field diary were used. For analysis, Bardin's Content Analysis methodology was adopted based on Romeu Gomes' framework. The results identified similarities in play between both generations: space where play usually takes place, family members as the main partners in play and the characteristics of games, toys and pranks. The insertion of new technologies into children´s daily lives, the ease in purchasing industrialized toys and the quality of the toys are seen as the most obvious differences. Given the objective of this study, the number of participants, and unique characteristics of the sampling, the data presented may differ from similar studies in relation to the characteristics of games, toys and games experienced in rural spaces. It could become a guide for new studies and concerns involving the topic.
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