“Haciendo caminos”: Teletandem stories in Spanish teachers’ education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caracol (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/122647 |
Resumo: | This article presents a discussion on the processes of reflection on the development of pre-service teachers of Spanish. For that, we used the stories of experiences of undergraduates in Language Arts (Spanish) within the context of teletandem. The study was grounded on the participants’ reports of their activities whether during teletandem sessions or during mediation sessions. We concluded that the actions related to both of these contexts constitute fruitful educational spaces, not only in regards to the processes of foreign language teaching and learning, but also to the processes of reflection on their student-teaching practice and to the constitution of their professional identity. We developed our analysis grounded on the assumptions of Narrative Inquiry and from a perspective of intercultural and critical competences for teacher development. |
id |
USP-62_36aadecbdce84ec22ea33b42da15cd8f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/122647 |
network_acronym_str |
USP-62 |
network_name_str |
Caracol (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Haciendo caminos”: Teletandem stories in Spanish teachers’ educationHaciendo caminos: histórias de Teletandem na formação de professores de espanholHaciendo caminos: histórias de Teletandem na formação de professores de espanholSpanish teachers’ developmentTeletandemreports analysis.Formação de professores de espanholTeletandemanálise de relatos.Formação de professores de espanholTeletandemAnálise de relatos.This article presents a discussion on the processes of reflection on the development of pre-service teachers of Spanish. For that, we used the stories of experiences of undergraduates in Language Arts (Spanish) within the context of teletandem. The study was grounded on the participants’ reports of their activities whether during teletandem sessions or during mediation sessions. We concluded that the actions related to both of these contexts constitute fruitful educational spaces, not only in regards to the processes of foreign language teaching and learning, but also to the processes of reflection on their student-teaching practice and to the constitution of their professional identity. We developed our analysis grounded on the assumptions of Narrative Inquiry and from a perspective of intercultural and critical competences for teacher development.O presente artigo tem como objetivo apresentar e discutir os processos de reflexão sobre a formação inicial de professores de espanhol a partir de histórias vivenciadas por graduandos em Letras/Espanhol, no contexto teletandem. Para o desenvolvimento do estudo, observamos, nos relatos de participantes, alunos egressos do curso, alguns desdobramentos resultantes do desenvolvimento de suas atividades no projeto, tanto nos momentos de interação, quanto em sessões de mediação ou outras tarefas decorrentes. Verificamos como as ações vinculadas a esse contexto constituem-se como espaços de formação profícuos, não apenas no que se refere aos processos de ensino e aprendizagem da língua, mas também aos processos de reflexão sobre a prática docente e fortalecimento de uma identidade profissional. Desenvolvemos a análise pautada nos pressupostos da pesquisa narrativa e em uma perspectiva intercultural e crítica para a formação de professores.O presente artigo tem como objetivo apresentar e discutir os processos de reflexão sobre a formação inicial de professores de espanhol a partir de histórias vivenciadas por graduandos em Letras/ Espanhol, no contexto teletandem. Para o desenvolvimento do estudo, observamos, nos relatos de participantes, alunos egressos do curso, alguns desdobramentos resultantes do desenvolvimento de suas atividades no projeto, tanto nos momentos de interação, quanto em sessões de mediação ou outras tarefas decorrentes. Verificamos como as ações vinculadas a esse contexto constituem-se como espaços de formação profícuos, não apenas no que se refere aos processos de ensino e aprendizagem da língua, mas também aos processos de reflexão sobre a prática docente e fortalecimento de uma identidade profissional. Desenvolvemos a análise pautada nos pressupostos da pesquisa narrativa e em uma perspectiva intercultural e crítica para a formação de professores.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2017-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/12264710.11606/issn.2317-9651.v0i13p78-101Caracol; Núm. 13: (ene-jun 2017) Dossier: Tecnologías de la Información y de la Comunicación en la enseñanza de la lengua española y en la formación de los profesores de español; 78-101Caracol; n. 13: (jan-jun 2017) Dossiê: Tecnologias da Informação e Comunicação no ensino de língua espanhola e na formação de professores de espanhol; 78-1012317-96512178-1702reponame:Caracol (São Paulo. Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/122647/124783https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/122647/184634Copyright (c) 2017 Kelly Cristiane Henschel Pobbe de Carvalho, Karin Adriane Henschel Pobbe Ramos, Rozana Aparecida Lopes Messiashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe deRamos, Karin Adriane Henschel PobbeMessias, Rozana Aparecida Lopes2020-07-01T03:52:00Zoai:revistas.usp.br:article/122647Revistahttp://www.revistas.usp.br/caracol/indexPUBhttp://www.revistas.usp.br/caracol/oairevista.caracol@usp.br||2317-96512178-1702opendoar:2020-07-01T03:52Caracol (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Haciendo caminos”: Teletandem stories in Spanish teachers’ education Haciendo caminos: histórias de Teletandem na formação de professores de espanhol Haciendo caminos: histórias de Teletandem na formação de professores de espanhol |
title |
“Haciendo caminos”: Teletandem stories in Spanish teachers’ education |
spellingShingle |
“Haciendo caminos”: Teletandem stories in Spanish teachers’ education Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de Spanish teachers’ development Teletandem reports analysis. Formação de professores de espanhol Teletandem análise de relatos. Formação de professores de espanhol Teletandem Análise de relatos. |
title_short |
“Haciendo caminos”: Teletandem stories in Spanish teachers’ education |
title_full |
“Haciendo caminos”: Teletandem stories in Spanish teachers’ education |
title_fullStr |
“Haciendo caminos”: Teletandem stories in Spanish teachers’ education |
title_full_unstemmed |
“Haciendo caminos”: Teletandem stories in Spanish teachers’ education |
title_sort |
“Haciendo caminos”: Teletandem stories in Spanish teachers’ education |
author |
Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de |
author_facet |
Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe Messias, Rozana Aparecida Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe Messias, Rozana Aparecida Lopes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe Messias, Rozana Aparecida Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Spanish teachers’ development Teletandem reports analysis. Formação de professores de espanhol Teletandem análise de relatos. Formação de professores de espanhol Teletandem Análise de relatos. |
topic |
Spanish teachers’ development Teletandem reports analysis. Formação de professores de espanhol Teletandem análise de relatos. Formação de professores de espanhol Teletandem Análise de relatos. |
description |
This article presents a discussion on the processes of reflection on the development of pre-service teachers of Spanish. For that, we used the stories of experiences of undergraduates in Language Arts (Spanish) within the context of teletandem. The study was grounded on the participants’ reports of their activities whether during teletandem sessions or during mediation sessions. We concluded that the actions related to both of these contexts constitute fruitful educational spaces, not only in regards to the processes of foreign language teaching and learning, but also to the processes of reflection on their student-teaching practice and to the constitution of their professional identity. We developed our analysis grounded on the assumptions of Narrative Inquiry and from a perspective of intercultural and critical competences for teacher development. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/122647 10.11606/issn.2317-9651.v0i13p78-101 |
url |
https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/122647 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2317-9651.v0i13p78-101 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/122647/124783 https://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/122647/184634 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caracol; Núm. 13: (ene-jun 2017) Dossier: Tecnologías de la Información y de la Comunicación en la enseñanza de la lengua española y en la formación de los profesores de español; 78-101 Caracol; n. 13: (jan-jun 2017) Dossiê: Tecnologias da Informação e Comunicação no ensino de língua espanhola e na formação de professores de espanhol; 78-101 2317-9651 2178-1702 reponame:Caracol (São Paulo. Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Caracol (São Paulo. Online) |
collection |
Caracol (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Caracol (São Paulo. Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.caracol@usp.br|| |
_version_ |
1797231605732868096 |