The use of popular science texts in didactic activities: a review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batistele, Márcio César Braga
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Diniz, Natália de Paiva, Oliveira, Jane Raquel Silva de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6002
Resumo: In this paper we present a literature review of works developed in the science education area that report the use of popular science texts in didactic activities applied in the Elementary and High School classroom. The state-of-the-art research was carried out in the annals of the Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências and in national periodicals of the science education area, covering a period of 20 years. We have analyzed in the works the following aspects: contexts of application of the activities (level of education, subjects); educational objectives of the activities; kinds of popular science texts e didactic strategies used in them; main contributions of the activities reported by the authors. We have observed that most of the didactic activities use texts from popular science magazines, applying as didactic strategies the reading and discussion; stimulating reading and argumentation skills, and scientific concepts learning.
id UTFPR-7_75fc67ba410645b7ad071e6441b6925c
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/6002
network_acronym_str UTFPR-7
network_name_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling The use of popular science texts in didactic activities: a reviewO uso de textos de divulgação científica em atividades didáticas: uma revisãoEducaçãoTexto de divulgação científica; Atividade didática; Revisão bibliográficaPopular science text; Didactic activities; Literature reviewIn this paper we present a literature review of works developed in the science education area that report the use of popular science texts in didactic activities applied in the Elementary and High School classroom. The state-of-the-art research was carried out in the annals of the Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências and in national periodicals of the science education area, covering a period of 20 years. We have analyzed in the works the following aspects: contexts of application of the activities (level of education, subjects); educational objectives of the activities; kinds of popular science texts e didactic strategies used in them; main contributions of the activities reported by the authors. We have observed that most of the didactic activities use texts from popular science magazines, applying as didactic strategies the reading and discussion; stimulating reading and argumentation skills, and scientific concepts learning.Neste artigo apresentamos um levantamento de trabalhos desenvolvidos na área de ensino de ciências que reportam o uso de textos de divulgação científica (TDC) em atividades didáticas aplicadas em sala de aula do Ensino Fundamental e do Ensino Médio. A pesquisa, do tipo estado da arte, foi realizada nos anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências e em periódicos nacionais da área de Ensino de Ciências, abrangendo um período de 20 anos. Analisamos nos trabalhos os seguintes aspectos: contextos de aplicação das atividades (nível de ensino, disciplina); objetivos didáticos das atividades; tipos de TDC utilizados; estratégias usadas; e principais contribuições das atividades destacadas pelos autores. Observamos que a maioria das atividades didáticas usa textos de revistas de divulgação científica, adotando principalmente leitura e discussão como estratégias didáticas e estimulando habilidades de leitura, argumentação e aprendizagem de conceitos científicosUniversidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Batistele, Márcio César BragaDiniz, Natália de PaivaOliveira, Jane Raquel Silva de2018-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/600210.3895/rbect.v11n3.6002Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 3 (2018)1982-873X10.3895/rbect.v11n3reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6002/pdfDireitos autorais 2018 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-20T22:42:05Zoai:periodicos.utfpr:article/6002Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2020-10-20T22:42:05Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of popular science texts in didactic activities: a review
O uso de textos de divulgação científica em atividades didáticas: uma revisão
title The use of popular science texts in didactic activities: a review
spellingShingle The use of popular science texts in didactic activities: a review
Batistele, Márcio César Braga
Educação
Texto de divulgação científica; Atividade didática; Revisão bibliográfica
Popular science text; Didactic activities; Literature review
title_short The use of popular science texts in didactic activities: a review
title_full The use of popular science texts in didactic activities: a review
title_fullStr The use of popular science texts in didactic activities: a review
title_full_unstemmed The use of popular science texts in didactic activities: a review
title_sort The use of popular science texts in didactic activities: a review
author Batistele, Márcio César Braga
author_facet Batistele, Márcio César Braga
Diniz, Natália de Paiva
Oliveira, Jane Raquel Silva de
author_role author
author2 Diniz, Natália de Paiva
Oliveira, Jane Raquel Silva de
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Batistele, Márcio César Braga
Diniz, Natália de Paiva
Oliveira, Jane Raquel Silva de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Texto de divulgação científica; Atividade didática; Revisão bibliográfica
Popular science text; Didactic activities; Literature review
topic Educação
Texto de divulgação científica; Atividade didática; Revisão bibliográfica
Popular science text; Didactic activities; Literature review
description In this paper we present a literature review of works developed in the science education area that report the use of popular science texts in didactic activities applied in the Elementary and High School classroom. The state-of-the-art research was carried out in the annals of the Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências and in national periodicals of the science education area, covering a period of 20 years. We have analyzed in the works the following aspects: contexts of application of the activities (level of education, subjects); educational objectives of the activities; kinds of popular science texts e didactic strategies used in them; main contributions of the activities reported by the authors. We have observed that most of the didactic activities use texts from popular science magazines, applying as didactic strategies the reading and discussion; stimulating reading and argumentation skills, and scientific concepts learning.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-18
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6002
10.3895/rbect.v11n3.6002
url https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6002
identifier_str_mv 10.3895/rbect.v11n3.6002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6002/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 3 (2018)
1982-873X
10.3895/rbect.v11n3
reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
collection Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||rbect-pg@utfpr.edu.br
_version_ 1787713870063730688