The use of popular science texts in didactic activities: a review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6002 |
Resumo: | In this paper we present a literature review of works developed in the science education area that report the use of popular science texts in didactic activities applied in the Elementary and High School classroom. The state-of-the-art research was carried out in the annals of the Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências and in national periodicals of the science education area, covering a period of 20 years. We have analyzed in the works the following aspects: contexts of application of the activities (level of education, subjects); educational objectives of the activities; kinds of popular science texts e didactic strategies used in them; main contributions of the activities reported by the authors. We have observed that most of the didactic activities use texts from popular science magazines, applying as didactic strategies the reading and discussion; stimulating reading and argumentation skills, and scientific concepts learning. |
id |
UTFPR-7_75fc67ba410645b7ad071e6441b6925c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.utfpr:article/6002 |
network_acronym_str |
UTFPR-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The use of popular science texts in didactic activities: a reviewO uso de textos de divulgação científica em atividades didáticas: uma revisãoEducaçãoTexto de divulgação científica; Atividade didática; Revisão bibliográficaPopular science text; Didactic activities; Literature reviewIn this paper we present a literature review of works developed in the science education area that report the use of popular science texts in didactic activities applied in the Elementary and High School classroom. The state-of-the-art research was carried out in the annals of the Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências and in national periodicals of the science education area, covering a period of 20 years. We have analyzed in the works the following aspects: contexts of application of the activities (level of education, subjects); educational objectives of the activities; kinds of popular science texts e didactic strategies used in them; main contributions of the activities reported by the authors. We have observed that most of the didactic activities use texts from popular science magazines, applying as didactic strategies the reading and discussion; stimulating reading and argumentation skills, and scientific concepts learning.Neste artigo apresentamos um levantamento de trabalhos desenvolvidos na área de ensino de ciências que reportam o uso de textos de divulgação científica (TDC) em atividades didáticas aplicadas em sala de aula do Ensino Fundamental e do Ensino Médio. A pesquisa, do tipo estado da arte, foi realizada nos anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências e em periódicos nacionais da área de Ensino de Ciências, abrangendo um período de 20 anos. Analisamos nos trabalhos os seguintes aspectos: contextos de aplicação das atividades (nível de ensino, disciplina); objetivos didáticos das atividades; tipos de TDC utilizados; estratégias usadas; e principais contribuições das atividades destacadas pelos autores. Observamos que a maioria das atividades didáticas usa textos de revistas de divulgação científica, adotando principalmente leitura e discussão como estratégias didáticas e estimulando habilidades de leitura, argumentação e aprendizagem de conceitos científicosUniversidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Batistele, Márcio César BragaDiniz, Natália de PaivaOliveira, Jane Raquel Silva de2018-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/600210.3895/rbect.v11n3.6002Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 3 (2018)1982-873X10.3895/rbect.v11n3reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6002/pdfDireitos autorais 2018 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-20T22:42:05Zoai:periodicos.utfpr:article/6002Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2020-10-20T22:42:05Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The use of popular science texts in didactic activities: a review O uso de textos de divulgação científica em atividades didáticas: uma revisão |
title |
The use of popular science texts in didactic activities: a review |
spellingShingle |
The use of popular science texts in didactic activities: a review Batistele, Márcio César Braga Educação Texto de divulgação científica; Atividade didática; Revisão bibliográfica Popular science text; Didactic activities; Literature review |
title_short |
The use of popular science texts in didactic activities: a review |
title_full |
The use of popular science texts in didactic activities: a review |
title_fullStr |
The use of popular science texts in didactic activities: a review |
title_full_unstemmed |
The use of popular science texts in didactic activities: a review |
title_sort |
The use of popular science texts in didactic activities: a review |
author |
Batistele, Márcio César Braga |
author_facet |
Batistele, Márcio César Braga Diniz, Natália de Paiva Oliveira, Jane Raquel Silva de |
author_role |
author |
author2 |
Diniz, Natália de Paiva Oliveira, Jane Raquel Silva de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batistele, Márcio César Braga Diniz, Natália de Paiva Oliveira, Jane Raquel Silva de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Texto de divulgação científica; Atividade didática; Revisão bibliográfica Popular science text; Didactic activities; Literature review |
topic |
Educação Texto de divulgação científica; Atividade didática; Revisão bibliográfica Popular science text; Didactic activities; Literature review |
description |
In this paper we present a literature review of works developed in the science education area that report the use of popular science texts in didactic activities applied in the Elementary and High School classroom. The state-of-the-art research was carried out in the annals of the Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências and in national periodicals of the science education area, covering a period of 20 years. We have analyzed in the works the following aspects: contexts of application of the activities (level of education, subjects); educational objectives of the activities; kinds of popular science texts e didactic strategies used in them; main contributions of the activities reported by the authors. We have observed that most of the didactic activities use texts from popular science magazines, applying as didactic strategies the reading and discussion; stimulating reading and argumentation skills, and scientific concepts learning. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6002 10.3895/rbect.v11n3.6002 |
url |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6002 |
identifier_str_mv |
10.3895/rbect.v11n3.6002 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6002/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 3 (2018) 1982-873X 10.3895/rbect.v11n3 reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) instacron:UTFPR |
instname_str |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
instacron_str |
UTFPR |
institution |
UTFPR |
reponame_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
collection |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbect-pg@utfpr.edu.br |
_version_ |
1787713870063730688 |