Las concepciones sobre la docencia en Química de estudiantes de un programa de postgrado
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1484 |
Resumo: | Didactic-pedagogical teacher training in higher education has received more attention from the scientific community in the last decade. In this study we profiled Chemistry graduates from the Chemistry Graduate Program (CGP) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) over a period of 11 years and analyzed their readiness for teaching and expectations based on a survey carried out between 2000 and 2011. Data were collected from CGP’s and Lattes’ platforms and by a survey questionnaire on the students’ impressions on the teaching experience the course offered and their perspectives regarding working after graduation. The information obtained shows that graduate students have limited knowledge about teaching and feel the need for more consistent didactic-pedagogical in high education institutes. |
id |
CAPES-1_266f7ab28911216ddd1a256ca4e0bb51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/1484 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
Las concepciones sobre la docencia en Química de estudiantes de un programa de postgradoThe conceptions about teaching of students from a graduate program in ChemistryAs concepções sobre a docência em Química de estudantes de um programa de pós-graduaçãoHigher Education. Graduate Program. Chemistry Teacher Training.Ensino de Ciência; Química; EducaçãoEnsino Superior. Pós-Graduação. Formação de Professores de Química.Educación Superior. Postgrado. Formación de Profesores de Química.Didactic-pedagogical teacher training in higher education has received more attention from the scientific community in the last decade. In this study we profiled Chemistry graduates from the Chemistry Graduate Program (CGP) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) over a period of 11 years and analyzed their readiness for teaching and expectations based on a survey carried out between 2000 and 2011. Data were collected from CGP’s and Lattes’ platforms and by a survey questionnaire on the students’ impressions on the teaching experience the course offered and their perspectives regarding working after graduation. The information obtained shows that graduate students have limited knowledge about teaching and feel the need for more consistent didactic-pedagogical in high education institutes.A formação didático-pedagógica dos docentes que atuam no ensino superior tem recebido mais atenção da comunidade científica na última década. Este estudo traça um perfil dos egressos do Programa de Pós-graduação em Química (PPGQ) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) por um período de 11 anos e analisa o preparo e as expectativas dos sujeitos para o exercício da docência, a partir de levantamento realizado no período entre 2000 e 2011. Para realização da pesquisa, foram coletadas informações do programa de pós-graduação, da Plataforma Lattes e do questionário aplicado, com intuito de conhecer as impressões dos estudantes sobre a experiência docente oferecida no decorrer do curso e sobre as suas perspectivas em relação ao mercado de trabalho após a conclusão. As informações obtidas evidenciam que os pós-graduandos têm conhecimento limitado sobre a docência e sentem a necessidade de uma formação didático-pedagógica mais consistente.La formación pedagógica y didáctica de los docentes que actúan en la educación superior ha recibido más atención de la comunidad científica en la última década. Este estudio delinea un perfil de los egresados del Programa de Postgrado en Química (PPGQ) de la Universidade Federal de Minas Gerais durante un periodo de 11 años (2000-2011) y analiza la preparación y las expectativas de los sujetos para el ejercicio de la docencia a partir de encuestas. Para la investigación, fueron recolectadas informaciones del programa de postgrado, de la plataforma Lattes y de un cuestionario aplicado con el fin de conocer las impresiones de los estudiantes sobre la experiencia docente ofrecida durante el curso y sus perspectivas con relación al mercado de trabajo. Las informaciones obtenidas evidencian que los estudiantes de postgrado tienen conocimiento limitado sobre la labor docente y sienten la necesidad de una formación pedagógica y didáctica más completa.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoQuadros, Ana LuizaMartins, Dayse Carvalho da SilvaSilva, Fernando CésarAndrade, Frank PereiraSilva, Gilson FreitasAleme, Helga GabrielaTristão, Juliana CristinaSantos, Leandro JoséOliveira, Sheila Rodrigues2017-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/148410.21713/2358-2332.2017.v14.1484RBPG; v. 14 (2017)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1484/pdf##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:36Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Las concepciones sobre la docencia en Química de estudiantes de un programa de postgrado The conceptions about teaching of students from a graduate program in Chemistry As concepções sobre a docência em Química de estudantes de um programa de pós-graduação |
title |
Las concepciones sobre la docencia en Química de estudiantes de un programa de postgrado |
spellingShingle |
Las concepciones sobre la docencia en Química de estudiantes de un programa de postgrado Quadros, Ana Luiza Higher Education. Graduate Program. Chemistry Teacher Training. Ensino de Ciência; Química; Educação Ensino Superior. Pós-Graduação. Formação de Professores de Química. Educación Superior. Postgrado. Formación de Profesores de Química. |
title_short |
Las concepciones sobre la docencia en Química de estudiantes de un programa de postgrado |
title_full |
Las concepciones sobre la docencia en Química de estudiantes de un programa de postgrado |
title_fullStr |
Las concepciones sobre la docencia en Química de estudiantes de un programa de postgrado |
title_full_unstemmed |
Las concepciones sobre la docencia en Química de estudiantes de un programa de postgrado |
title_sort |
Las concepciones sobre la docencia en Química de estudiantes de un programa de postgrado |
author |
Quadros, Ana Luiza |
author_facet |
Quadros, Ana Luiza Martins, Dayse Carvalho da Silva Silva, Fernando César Andrade, Frank Pereira Silva, Gilson Freitas Aleme, Helga Gabriela Tristão, Juliana Cristina Santos, Leandro José Oliveira, Sheila Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Dayse Carvalho da Silva Silva, Fernando César Andrade, Frank Pereira Silva, Gilson Freitas Aleme, Helga Gabriela Tristão, Juliana Cristina Santos, Leandro José Oliveira, Sheila Rodrigues |
author2_role |
author author author author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quadros, Ana Luiza Martins, Dayse Carvalho da Silva Silva, Fernando César Andrade, Frank Pereira Silva, Gilson Freitas Aleme, Helga Gabriela Tristão, Juliana Cristina Santos, Leandro José Oliveira, Sheila Rodrigues |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher Education. Graduate Program. Chemistry Teacher Training. Ensino de Ciência; Química; Educação Ensino Superior. Pós-Graduação. Formação de Professores de Química. Educación Superior. Postgrado. Formación de Profesores de Química. |
topic |
Higher Education. Graduate Program. Chemistry Teacher Training. Ensino de Ciência; Química; Educação Ensino Superior. Pós-Graduação. Formação de Professores de Química. Educación Superior. Postgrado. Formación de Profesores de Química. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Didactic-pedagogical teacher training in higher education has received more attention from the scientific community in the last decade. In this study we profiled Chemistry graduates from the Chemistry Graduate Program (CGP) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) over a period of 11 years and analyzed their readiness for teaching and expectations based on a survey carried out between 2000 and 2011. Data were collected from CGP’s and Lattes’ platforms and by a survey questionnaire on the students’ impressions on the teaching experience the course offered and their perspectives regarding working after graduation. The information obtained shows that graduate students have limited knowledge about teaching and feel the need for more consistent didactic-pedagogical in high education institutes. A formação didático-pedagógica dos docentes que atuam no ensino superior tem recebido mais atenção da comunidade científica na última década. Este estudo traça um perfil dos egressos do Programa de Pós-graduação em Química (PPGQ) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) por um período de 11 anos e analisa o preparo e as expectativas dos sujeitos para o exercício da docência, a partir de levantamento realizado no período entre 2000 e 2011. Para realização da pesquisa, foram coletadas informações do programa de pós-graduação, da Plataforma Lattes e do questionário aplicado, com intuito de conhecer as impressões dos estudantes sobre a experiência docente oferecida no decorrer do curso e sobre as suas perspectivas em relação ao mercado de trabalho após a conclusão. As informações obtidas evidenciam que os pós-graduandos têm conhecimento limitado sobre a docência e sentem a necessidade de uma formação didático-pedagógica mais consistente. La formación pedagógica y didáctica de los docentes que actúan en la educación superior ha recibido más atención de la comunidad científica en la última década. Este estudio delinea un perfil de los egresados del Programa de Postgrado en Química (PPGQ) de la Universidade Federal de Minas Gerais durante un periodo de 11 años (2000-2011) y analiza la preparación y las expectativas de los sujetos para el ejercicio de la docencia a partir de encuestas. Para la investigación, fueron recolectadas informaciones del programa de postgrado, de la plataforma Lattes y de un cuestionario aplicado con el fin de conocer las impresiones de los estudiantes sobre la experiencia docente ofrecida durante el curso y sus perspectivas con relación al mercado de trabajo. Las informaciones obtenidas evidencian que los estudiantes de postgrado tienen conocimiento limitado sobre la labor docente y sienten la necesidad de una formación pedagógica y didáctica más completa. |
description |
Didactic-pedagogical teacher training in higher education has received more attention from the scientific community in the last decade. In this study we profiled Chemistry graduates from the Chemistry Graduate Program (CGP) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) over a period of 11 years and analyzed their readiness for teaching and expectations based on a survey carried out between 2000 and 2011. Data were collected from CGP’s and Lattes’ platforms and by a survey questionnaire on the students’ impressions on the teaching experience the course offered and their perspectives regarding working after graduation. The information obtained shows that graduate students have limited knowledge about teaching and feel the need for more consistent didactic-pedagogical in high education institutes. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1484 10.21713/2358-2332.2017.v14.1484 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1484 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2017.v14.1484 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1484/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
##submission.copyrightStatement## info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
##submission.copyrightStatement## |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 14 (2017) Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017) 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987074249523200 |