FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bichof, Michelle Cristina Bueno
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Interdisciplinares
Texto Completo: https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1482
Resumo: This article aims to discuss elements that are part of the “how to do” pedagogical practice, which operate invisibility during teaching practices, in singular and plural ways, guiding the daily actions of teachers in an “unconscious” way, at different stages of their career. The central element of this discussion is the concept of habitus, from a sociological perspective based on the contributions of Pierre Bourdieu, which will be discussed with cognitive psychology, aiming, through reflection on practice, the possibility of resignifying the knowledge that is mobilized during the action, understanding the habitus, an element of great potential in the construction of operational knowledge of teaching practice, thus contributing to a more solid initial training for future teachers.
id CEEINTER-1_bac017409896c51d9b4147dba9979bd9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1482
network_acronym_str CEEINTER-1
network_name_str Revista de Estudos Interdisciplinares
repository_id_str
spelling FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTESFormação De ProfessoresHabitus ProfessoralHabitus EstudantilFormação de professoresEducaçãoThis article aims to discuss elements that are part of the “how to do” pedagogical practice, which operate invisibility during teaching practices, in singular and plural ways, guiding the daily actions of teachers in an “unconscious” way, at different stages of their career. The central element of this discussion is the concept of habitus, from a sociological perspective based on the contributions of Pierre Bourdieu, which will be discussed with cognitive psychology, aiming, through reflection on practice, the possibility of resignifying the knowledge that is mobilized during the action, understanding the habitus, an element of great potential in the construction of operational knowledge of teaching practice, thus contributing to a more solid initial training for future teachers.Este artigo objetiva discutir elementos que fazem parte do fazer pedagógico “como fazer”, que operam na invisibilidade durante as práticas docentes, de modos singulares e plurais, norteando as ações cotidianas de professores de forma “inconsciente”, em fases distintas da carreira. Tem como elemento central desta discussão o conceito de habitus, diante de um olhar sociológico a partir das contribuições de Pierre Bourdieu, o qual será dialogado com a psicologia cognitivista, visando a partir da reflexão sobre a prática, a possibilidade de ressignificação do conhecimento que é mobilizado durante a ação, entendendo o habitus elemento de grande potencial na construção de conhecimentos operacionais da prática docente, contribuindo assim com uma formação inicial mais sólida aos futuros professores.Editora CEEINTER2024-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/148210.56579/rei.v6i2.1482Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 2 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-19Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 2 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-19Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 2 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-192674-870310.56579/rei.v6i2reponame:Revista de Estudos Interdisciplinaresinstname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERinstacron:CEEINTERporhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1482/1216Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-brinfo:eu-repo/semantics/openAccessBichof, Michelle Cristina Bueno2024-09-04T22:41:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1482Revistahttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinarPRIhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/oaiceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br2674-87032674-8703opendoar:2024-09-04T22:41:54Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERfalse
dc.title.none.fl_str_mv FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES
title FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES
spellingShingle FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES
Bichof, Michelle Cristina Bueno
Formação De Professores
Habitus Professoral
Habitus Estudantil
Formação de professores
Educação
title_short FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES
title_full FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES
title_fullStr FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES
title_full_unstemmed FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES
title_sort FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES
author Bichof, Michelle Cristina Bueno
author_facet Bichof, Michelle Cristina Bueno
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bichof, Michelle Cristina Bueno
dc.subject.por.fl_str_mv Formação De Professores
Habitus Professoral
Habitus Estudantil
Formação de professores
Educação
topic Formação De Professores
Habitus Professoral
Habitus Estudantil
Formação de professores
Educação
description This article aims to discuss elements that are part of the “how to do” pedagogical practice, which operate invisibility during teaching practices, in singular and plural ways, guiding the daily actions of teachers in an “unconscious” way, at different stages of their career. The central element of this discussion is the concept of habitus, from a sociological perspective based on the contributions of Pierre Bourdieu, which will be discussed with cognitive psychology, aiming, through reflection on practice, the possibility of resignifying the knowledge that is mobilized during the action, understanding the habitus, an element of great potential in the construction of operational knowledge of teaching practice, thus contributing to a more solid initial training for future teachers.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1482
10.56579/rei.v6i2.1482
url https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1482
identifier_str_mv 10.56579/rei.v6i2.1482
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1482/1216
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora CEEINTER
publisher.none.fl_str_mv Editora CEEINTER
dc.source.none.fl_str_mv Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 2 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-19
Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 2 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-19
Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 2 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-19
2674-8703
10.56579/rei.v6i2
reponame:Revista de Estudos Interdisciplinares
instname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER
instacron:CEEINTER
instname_str Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER
instacron_str CEEINTER
institution CEEINTER
reponame_str Revista de Estudos Interdisciplinares
collection Revista de Estudos Interdisciplinares
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER
repository.mail.fl_str_mv ceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br
_version_ 1814983751544864768