FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Interdisciplinares |
Texto Completo: | https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1482 |
Resumo: | This article aims to discuss elements that are part of the “how to do” pedagogical practice, which operate invisibility during teaching practices, in singular and plural ways, guiding the daily actions of teachers in an “unconscious” way, at different stages of their career. The central element of this discussion is the concept of habitus, from a sociological perspective based on the contributions of Pierre Bourdieu, which will be discussed with cognitive psychology, aiming, through reflection on practice, the possibility of resignifying the knowledge that is mobilized during the action, understanding the habitus, an element of great potential in the construction of operational knowledge of teaching practice, thus contributing to a more solid initial training for future teachers. |
id |
CEEINTER-1_bac017409896c51d9b4147dba9979bd9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1482 |
network_acronym_str |
CEEINTER-1 |
network_name_str |
Revista de Estudos Interdisciplinares |
repository_id_str |
|
spelling |
FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTESFormação De ProfessoresHabitus ProfessoralHabitus EstudantilFormação de professoresEducaçãoThis article aims to discuss elements that are part of the “how to do” pedagogical practice, which operate invisibility during teaching practices, in singular and plural ways, guiding the daily actions of teachers in an “unconscious” way, at different stages of their career. The central element of this discussion is the concept of habitus, from a sociological perspective based on the contributions of Pierre Bourdieu, which will be discussed with cognitive psychology, aiming, through reflection on practice, the possibility of resignifying the knowledge that is mobilized during the action, understanding the habitus, an element of great potential in the construction of operational knowledge of teaching practice, thus contributing to a more solid initial training for future teachers.Este artigo objetiva discutir elementos que fazem parte do fazer pedagógico “como fazer”, que operam na invisibilidade durante as práticas docentes, de modos singulares e plurais, norteando as ações cotidianas de professores de forma “inconsciente”, em fases distintas da carreira. Tem como elemento central desta discussão o conceito de habitus, diante de um olhar sociológico a partir das contribuições de Pierre Bourdieu, o qual será dialogado com a psicologia cognitivista, visando a partir da reflexão sobre a prática, a possibilidade de ressignificação do conhecimento que é mobilizado durante a ação, entendendo o habitus elemento de grande potencial na construção de conhecimentos operacionais da prática docente, contribuindo assim com uma formação inicial mais sólida aos futuros professores.Editora CEEINTER2024-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/148210.56579/rei.v6i2.1482Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 2 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-19Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 2 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-19Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 2 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-192674-870310.56579/rei.v6i2reponame:Revista de Estudos Interdisciplinaresinstname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERinstacron:CEEINTERporhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1482/1216Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-brinfo:eu-repo/semantics/openAccessBichof, Michelle Cristina Bueno2024-09-04T22:41:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1482Revistahttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinarPRIhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/oaiceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br2674-87032674-8703opendoar:2024-09-04T22:41:54Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES |
title |
FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES |
spellingShingle |
FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES Bichof, Michelle Cristina Bueno Formação De Professores Habitus Professoral Habitus Estudantil Formação de professores Educação |
title_short |
FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES |
title_full |
FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES |
title_fullStr |
FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES |
title_full_unstemmed |
FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES |
title_sort |
FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES |
author |
Bichof, Michelle Cristina Bueno |
author_facet |
Bichof, Michelle Cristina Bueno |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bichof, Michelle Cristina Bueno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação De Professores Habitus Professoral Habitus Estudantil Formação de professores Educação |
topic |
Formação De Professores Habitus Professoral Habitus Estudantil Formação de professores Educação |
description |
This article aims to discuss elements that are part of the “how to do” pedagogical practice, which operate invisibility during teaching practices, in singular and plural ways, guiding the daily actions of teachers in an “unconscious” way, at different stages of their career. The central element of this discussion is the concept of habitus, from a sociological perspective based on the contributions of Pierre Bourdieu, which will be discussed with cognitive psychology, aiming, through reflection on practice, the possibility of resignifying the knowledge that is mobilized during the action, understanding the habitus, an element of great potential in the construction of operational knowledge of teaching practice, thus contributing to a more solid initial training for future teachers. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-08-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1482 10.56579/rei.v6i2.1482 |
url |
https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1482 |
identifier_str_mv |
10.56579/rei.v6i2.1482 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/1482/1216 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora CEEINTER |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora CEEINTER |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 2 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-19 Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 2 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-19 Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 2 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-19 2674-8703 10.56579/rei.v6i2 reponame:Revista de Estudos Interdisciplinares instname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER instacron:CEEINTER |
instname_str |
Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER |
instacron_str |
CEEINTER |
institution |
CEEINTER |
reponame_str |
Revista de Estudos Interdisciplinares |
collection |
Revista de Estudos Interdisciplinares |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER |
repository.mail.fl_str_mv |
ceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br |
_version_ |
1814983751544864768 |