Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Elsa Santana dos Santos
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/273
Resumo: This paper discusses the historical background of early childhood education in the main laws and documents that guide the Brazilian education from the perspective of gender. Many are the conflicts and barriers of early childhood education, but over the years several achievements have been achieved in terms of gender relations in this type of education. Organizing interaction among pairs within the early childhood institutions is a form to make opportunity of the most varied understandings of themselves, each other and reality.
id CENPEC-1_54455482a4d1a6ff944d625eb66d5582
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/273
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec (Online)
repository_id_str
spelling Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant educationOs conflitos, barreiras e conquistas das relações de gênero na educação infantilEducation.Early Childhood education. Gender relations. Teacher education.Educação.Educação infantil. Relações de gênero. Formação de educadores.This paper discusses the historical background of early childhood education in the main laws and documents that guide the Brazilian education from the perspective of gender. Many are the conflicts and barriers of early childhood education, but over the years several achievements have been achieved in terms of gender relations in this type of education. Organizing interaction among pairs within the early childhood institutions is a form to make opportunity of the most varied understandings of themselves, each other and reality.O presente trabalho discute o percurso histórico da educação infantil nas principais leis e documentos que orientam a educação brasileira sob a ótica de gênero. Muitos são os conflitos e barreiras da educação infantil, porém, ao longo dos anos várias conquistas foram alcançadas na perspectiva das relações de gênero nessa etapa da educação básica. Oportunizar interações entre os pares nas instituições de atendimento à pequena infância é propiciar formas variadas de compreensão de si, do outro e da realidade. O tema ganha relevância na construção de uma educação infantil atenta a relações mais igualitárias na perspectiva de gênero.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaLopes, Elsa Santana dos Santos2014-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/27310.18676/cadernoscenpec.v4i1.273Cadernos Cenpec | Nova série; v. 4, n. 1 (2014): Educação Infantil: entre avanços e desafiosCadernos Cenpec; v. 4, n. 1 (2014): Educação Infantil: entre avanços e desafios2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v4i1reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/273/269info:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T15:50:14Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/273Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-28T15:50:14Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
dc.title.none.fl_str_mv Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education

Os conflitos, barreiras e conquistas das relações de gênero na educação infantil
title Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education
spellingShingle Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education
Lopes, Elsa Santana dos Santos
Education.
Early Childhood education. Gender relations. Teacher education.
Educação.
Educação infantil. Relações de gênero. Formação de educadores.
title_short Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education
title_full Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education
title_fullStr Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education
title_full_unstemmed Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education
title_sort Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education
author Lopes, Elsa Santana dos Santos
author_facet Lopes, Elsa Santana dos Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Elsa Santana dos Santos
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Education.
Early Childhood education. Gender relations. Teacher education.
Educação.
Educação infantil. Relações de gênero. Formação de educadores.
topic Education.
Early Childhood education. Gender relations. Teacher education.
Educação.
Educação infantil. Relações de gênero. Formação de educadores.
description This paper discusses the historical background of early childhood education in the main laws and documents that guide the Brazilian education from the perspective of gender. Many are the conflicts and barriers of early childhood education, but over the years several achievements have been achieved in terms of gender relations in this type of education. Organizing interaction among pairs within the early childhood institutions is a form to make opportunity of the most varied understandings of themselves, each other and reality.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-12
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/273
10.18676/cadernoscenpec.v4i1.273
url https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/273
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v4i1.273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/273/269
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 4, n. 1 (2014): Educação Infantil: entre avanços e desafios
Cadernos Cenpec; v. 4, n. 1 (2014): Educação Infantil: entre avanços e desafios
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v4i1
reponame:Cadernos Cenpec (Online)
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec (Online)
collection Cadernos Cenpec (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br
_version_ 1808042072576360448