Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/273 |
Resumo: | This paper discusses the historical background of early childhood education in the main laws and documents that guide the Brazilian education from the perspective of gender. Many are the conflicts and barriers of early childhood education, but over the years several achievements have been achieved in terms of gender relations in this type of education. Organizing interaction among pairs within the early childhood institutions is a form to make opportunity of the most varied understandings of themselves, each other and reality. |
id |
CENPEC-1_54455482a4d1a6ff944d625eb66d5582 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/273 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant educationOs conflitos, barreiras e conquistas das relações de gênero na educação infantilEducation.Early Childhood education. Gender relations. Teacher education.Educação.Educação infantil. Relações de gênero. Formação de educadores.This paper discusses the historical background of early childhood education in the main laws and documents that guide the Brazilian education from the perspective of gender. Many are the conflicts and barriers of early childhood education, but over the years several achievements have been achieved in terms of gender relations in this type of education. Organizing interaction among pairs within the early childhood institutions is a form to make opportunity of the most varied understandings of themselves, each other and reality.O presente trabalho discute o percurso histórico da educação infantil nas principais leis e documentos que orientam a educação brasileira sob a ótica de gênero. Muitos são os conflitos e barreiras da educação infantil, porém, ao longo dos anos várias conquistas foram alcançadas na perspectiva das relações de gênero nessa etapa da educação básica. Oportunizar interações entre os pares nas instituições de atendimento à pequena infância é propiciar formas variadas de compreensão de si, do outro e da realidade. O tema ganha relevância na construção de uma educação infantil atenta a relações mais igualitárias na perspectiva de gênero.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaLopes, Elsa Santana dos Santos2014-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/27310.18676/cadernoscenpec.v4i1.273Cadernos Cenpec | Nova série; v. 4, n. 1 (2014): Educação Infantil: entre avanços e desafiosCadernos Cenpec; v. 4, n. 1 (2014): Educação Infantil: entre avanços e desafios2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v4i1reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/273/269info:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T15:50:14Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/273Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-28T15:50:14Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education Os conflitos, barreiras e conquistas das relações de gênero na educação infantil |
title |
Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education |
spellingShingle |
Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education Lopes, Elsa Santana dos Santos Education. Early Childhood education. Gender relations. Teacher education. Educação. Educação infantil. Relações de gênero. Formação de educadores. |
title_short |
Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education |
title_full |
Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education |
title_fullStr |
Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education |
title_full_unstemmed |
Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education |
title_sort |
Conflicts, obstacles, and achievements of gender relations in infant education |
author |
Lopes, Elsa Santana dos Santos |
author_facet |
Lopes, Elsa Santana dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Elsa Santana dos Santos |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education. Early Childhood education. Gender relations. Teacher education. Educação. Educação infantil. Relações de gênero. Formação de educadores. |
topic |
Education. Early Childhood education. Gender relations. Teacher education. Educação. Educação infantil. Relações de gênero. Formação de educadores. |
description |
This paper discusses the historical background of early childhood education in the main laws and documents that guide the Brazilian education from the perspective of gender. Many are the conflicts and barriers of early childhood education, but over the years several achievements have been achieved in terms of gender relations in this type of education. Organizing interaction among pairs within the early childhood institutions is a form to make opportunity of the most varied understandings of themselves, each other and reality. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/273 10.18676/cadernoscenpec.v4i1.273 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/273 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v4i1.273 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/273/269 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 4, n. 1 (2014): Educação Infantil: entre avanços e desafios Cadernos Cenpec; v. 4, n. 1 (2014): Educação Infantil: entre avanços e desafios 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v4i1 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072576360448 |