Multiseried Schools: the international experience and reflections for the Brazilian case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Parente, Claudia da Mota Daros
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/302
Resumo: The study systematizes researches and experiences of multiseried teaching in developed and developing countries by means of an international literature review that analyzes the political-pedagogical options. It emphasizes that the multiseried teaching, in Brazil, is the result of a necessity, not an educational option. However, the multiseried school originated from necessity must advance to search for educational alternatives. Understanding the several directions of the political and pedagogical options in any form of school organization, we argue that the Brazilian educational policy must give up the simple denial of multiseried teaching, and to investigate experiences and build alternatives to ensure access to quality education to all.
id CESGRANRIO_323ee0246f71dc5e98fbd1aadf513942
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/302
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Multiseried Schools: the international experience and reflections for the Brazilian caseEscuelas multigrado: experiencia internacional y reflexiones sobre el caso brasileñoEscolas Multisseriadas: a experiencia internacional e reflexoes para o caso brasileiroEscuela Multigrado; Politica educacional; Educacion de campoMultiseried school; Educational policy; Countryside educationEscola Multisseriada; Politica Educacional; Educação do CampoThe study systematizes researches and experiences of multiseried teaching in developed and developing countries by means of an international literature review that analyzes the political-pedagogical options. It emphasizes that the multiseried teaching, in Brazil, is the result of a necessity, not an educational option. However, the multiseried school originated from necessity must advance to search for educational alternatives. Understanding the several directions of the political and pedagogical options in any form of school organization, we argue that the Brazilian educational policy must give up the simple denial of multiseried teaching, and to investigate experiences and build alternatives to ensure access to quality education to all.El presente estudio sistematiza la investigación y experiencia de la enseñanza multigrado en paises desarrollados y en desarrollo a traves de una revision de la literatura internacional, ademas analiza las opciones politico-pedagogicas desarrolladas en las últimas decadas. Es evidente que la enseñanza multigrado, en Brasil, resulta de una necesidad y no de una opcion pedagogica. De todos modos, a pesar de originarse de una necesidad, debe avanzar y buscar alternativas pedagogicas. Abarcando las múltiples direcciones de las opciones politico-pedagogicas bajo cualquier forma de organizacion escolar, defendemos que la politica educacional brasileña debe renunciar a la simple negacion de las escuelas multigrado, y buscar estudiar las experiencias e invertir en la construcción de alternativas que garanticen el acceso a una educacion de calidad para todos.O estudo sistematiza pesquisas e experiencias sobre a multisseriação em paises desenvolvidos e em desenvolvimento, por meio de uma revisao da literatura internacional, analisando suas opcoes politico-pedagogicas. Evidencia-se que a multisseriação, no caso brasileiro, e resultado de uma necessidade e nao uma opcao pedagogica. Porem, a multisseriação proveniente de uma necessidade deve avancar para a busca de alternativas pedagogicas. Compreendendo a multidirecionalidade das opcoes politico-pedagogicas em qualquer forma de organização escolar, defendemos que a politica educacional brasileira deve abdicar da simples negação à multisseriação, buscando investigar experiencias e investir na construção de alternativas que garantam o acesso à educação de qualidade a todosFundação CesgranrioParente, Claudia da Mota Daros2014-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/302Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 82 (2014): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 57-881809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:13Zoai:ojs.localhost:article/302Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:13Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Multiseried Schools: the international experience and reflections for the Brazilian case
Escuelas multigrado: experiencia internacional y reflexiones sobre el caso brasileño
Escolas Multisseriadas: a experiencia internacional e reflexoes para o caso brasileiro
title Multiseried Schools: the international experience and reflections for the Brazilian case
spellingShingle Multiseried Schools: the international experience and reflections for the Brazilian case
Parente, Claudia da Mota Daros
Escuela Multigrado; Politica educacional; Educacion de campo
Multiseried school; Educational policy; Countryside education
Escola Multisseriada; Politica Educacional; Educação do Campo
title_short Multiseried Schools: the international experience and reflections for the Brazilian case
title_full Multiseried Schools: the international experience and reflections for the Brazilian case
title_fullStr Multiseried Schools: the international experience and reflections for the Brazilian case
title_full_unstemmed Multiseried Schools: the international experience and reflections for the Brazilian case
title_sort Multiseried Schools: the international experience and reflections for the Brazilian case
author Parente, Claudia da Mota Daros
author_facet Parente, Claudia da Mota Daros
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Parente, Claudia da Mota Daros
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Escuela Multigrado; Politica educacional; Educacion de campo
Multiseried school; Educational policy; Countryside education
Escola Multisseriada; Politica Educacional; Educação do Campo
topic Escuela Multigrado; Politica educacional; Educacion de campo
Multiseried school; Educational policy; Countryside education
Escola Multisseriada; Politica Educacional; Educação do Campo
description The study systematizes researches and experiences of multiseried teaching in developed and developing countries by means of an international literature review that analyzes the political-pedagogical options. It emphasizes that the multiseried teaching, in Brazil, is the result of a necessity, not an educational option. However, the multiseried school originated from necessity must advance to search for educational alternatives. Understanding the several directions of the political and pedagogical options in any form of school organization, we argue that the Brazilian educational policy must give up the simple denial of multiseried teaching, and to investigate experiences and build alternatives to ensure access to quality education to all.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/302
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/302
dc.language.iso.fl_str_mv pt; es; en
language_invalid_str_mv pt; es; en
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 82 (2014): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 57-88
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030134173696