Assessment practices in higher education: A study with portuguese faculty

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Eva Lopes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Flores, Maria Assunção, Cadime, Irene, Coutinho, Clara Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9219
Resumo: This paper examines the assessment practices and the influence of the Bologna Process in the process of changing practices of faculty from five Portuguese public universities (n = 185). Data were collected through a questionnaire comprising closed and open-ended questions. Findings indicate that Portuguese faculty use a diversity of assessment practices determined more by themselves than by external factors. Differences in assessment practices were found as a result of study cycles and field of knowledge. This small-scale study suggests that Portuguese faculty have changed their assessment practices, but the impact of the Bologna Process is unclear.
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spelling Assessment practices in higher education: A study with portuguese facultyPrácticas de evaluación en la educación superior: Un estudio con docentes portuguesesPráticas de avaliação no ensino superior: Um estudo com professores portuguesesPráticas de AvaliaçãoProcesso de BolonhaProfessoresEnsino SuperiorAssessment PracticesBologna ProcessFacultyHigher EducationPrácticas de EvaluaciónProceso de BoloñaDocentesEducación SuperiorThis paper examines the assessment practices and the influence of the Bologna Process in the process of changing practices of faculty from five Portuguese public universities (n = 185). Data were collected through a questionnaire comprising closed and open-ended questions. Findings indicate that Portuguese faculty use a diversity of assessment practices determined more by themselves than by external factors. Differences in assessment practices were found as a result of study cycles and field of knowledge. This small-scale study suggests that Portuguese faculty have changed their assessment practices, but the impact of the Bologna Process is unclear.Este trabajo examina las prácticas de evaluación y la influencia del Proceso de Boloña en el desarrollo del cambio de las prácticas del profesorado de cinco universidades públicas portuguesas (n = 185). Los datos se obtuvieron por medio de un cuestionario que incluyó preguntas cerradas y abiertas. Los resultados indican que los profesores portugueses utilizan una diversidad de prácticas de evaluación más determinadas por ellos mismos que por factores externos. Se encontraron diferencias en las prácticas de evaluación en función de los ciclos de estudio y del área de conocimiento. Este estudio en pequeña escala sugiere que los docentes portugueses alteraron sus prácticas de evaluación, pero el impacto del Proceso de Boloña no está claro.Este trabalho examina as práticas de avaliação e a influência do Processo de Bolonha no desenvolvimento de mudança das práticas do corpo docente de cinco universidades públicas portuguesas (n = 185). Os dados foram recolhidos através de um questionário que incluiu perguntas fechadas e abertas. Os resultados indicam que os professores portugueses utilizam uma diversidade de práticas de avaliação determinada mais por eles próprios do que por fatores externos. Foram encontradas diferenças nas práticas de avaliação como resultado dos ciclos de estudo e da área de conhecimento. Este estudo em pequena escala sugere que os professores portugueses alteraram suas práticas de avaliação, mas o impacto do Processo de Bolonha não é claro.Fundação Carlos Chagas2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/921910.18222/eae.v34.9219Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09219Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09219Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09219Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09219Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e092191984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporenghttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9219/4723https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9219/4724https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9219/4864https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9219/4865Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Eva LopesFlores, Maria AssunçãoCadime, IreneCoutinho, Clara Pereira2024-01-29T19:46:57Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9219Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:46:57Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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