Legislated versus performed: analysis of the raining tasks of the pedagogical coordinator

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Laurinda Ramalho de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Souza, Vera Lucia Trevisan de, Placco, Vera Maria Nigro de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3647
Resumo: The aim of this text is to analyze the training tasks of the pedagogical coordinator (PC), according to legislation, in relation to the perception of professionals in four public schools – two state and two city schools – in the state of São Paulo. The concepts of Placco, Almeida and Souza (2012) and Roldão (2015) are used as the theoretical references,  to  support  the  concepts  of  training  and  pedagogical  coordination. The procedures adopted for the systematization of the ideas expressed here were documental analysis of the laws and research data extracts, based on questionnaires and interviews conducted in 2010/2011 by the authors of the present text. The analysis of the prescribed and the performed in the daily life of the schools revealed that the coordinators gave priority to the training dimension but, in relation to the activities they performed daily, such prioritization did not occur.  
id FCC-2_45f83a86bc047627eddb28052d2cf5cc
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3647
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Legislated versus performed: analysis of the raining tasks of the pedagogical coordinatorLegislado versus ejecutado: análisis de las atribuciones formativas del coordinador pedagógicoLegislado versus executado: análise das atribuições formativas do coordenador pedagógicoCoordenador PedagógicoFormação ProfissionalAnálise de AtribuiçãoLegislação EscolarCoordenacao PedagogicaCoordinador PedagógicoFormación ProfesionalAnálisis de AtribuciónLegislación EscolarPedagogical CoordinatorProfessional DevelopmentTask AnalysisEducational LegislationThe aim of this text is to analyze the training tasks of the pedagogical coordinator (PC), according to legislation, in relation to the perception of professionals in four public schools – two state and two city schools – in the state of São Paulo. The concepts of Placco, Almeida and Souza (2012) and Roldão (2015) are used as the theoretical references,  to  support  the  concepts  of  training  and  pedagogical  coordination. The procedures adopted for the systematization of the ideas expressed here were documental analysis of the laws and research data extracts, based on questionnaires and interviews conducted in 2010/2011 by the authors of the present text. The analysis of the prescribed and the performed in the daily life of the schools revealed that the coordinators gave priority to the training dimension but, in relation to the activities they performed daily, such prioritization did not occur.  El objetivo de este texto es analizar las atribuciones formativas del coordinador pedagógico (CP), según la legislación, en la relación con la percepción de profesionales que actúan en cuatro escuelas públicas – dos estaduales y dos municipales – del estado de São Paulo. Como referente teórico se utilizan los conceptos de Placco, Almeida y Souza (2012) y Roldão (2015), en lo que concierne a la sustentación de los conceptos de formación y coordinación pedagógica. Los procedimientos adoptados para la sistematización de las ideas aquí expuestas fueron el análisis documental de las leyes y recortes de datos de investigación, contemplando cuestionarios y entrevistas; ella fue realizada en 2010/2011 por las autoras del texto. El análisis de lo prescripto y lo ejecutado en el cotidiano de las escuelas reveló que los coordinadores presentan como prioridad la dimensión formativa, pero cuando relacionan las actividades que realizan en su día a día, tal prioridad no se aplica.O objetivo deste texto é analisar as atribuições formativas do coordenador pedagógico (CP), segundo a legislação, na relação com a percepção de profissionais que atuam em quatro escolas públicas – duas estaduais e duas municipais – do estado de São Paulo. Utilizam-se, como referencial teórico, os conceitos de Placco, Almeida e Souza (2011) e Roldão (2015), no que concerne à sustentação dos conceitos de formação e coordenação pedagógica. Os procedimentos adotados para a sistematização das ideias aqui expostas foram análise documental das leis e recortes de dados de pesquisa, contemplando questionários e entrevistas, realizada em 2010/2011 pelas autoras do texto. A análise do prescrito e do executado no cotidiano das escolas revelou que os coordenadores colocam como prioridade a dimensão formativa, mas, ao relacionarem as atividades que realizam no seu cotidiano, tal prioridade não acontece.  Fundação Carlos Chagas2016-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/364710.18222/eae.v27i64.3647Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 70-94Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 70-94Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 70-94Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 70-94Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 70-941984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3647/3156Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Laurinda Ramalho deSouza, Vera Lucia Trevisan dePlacco, Vera Maria Nigro de Souza2016-05-20T22:20:30Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3647Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-05-20T22:20:30Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Legislated versus performed: analysis of the raining tasks of the pedagogical coordinator
Legislado versus ejecutado: análisis de las atribuciones formativas del coordinador pedagógico
Legislado versus executado: análise das atribuições formativas do coordenador pedagógico
title Legislated versus performed: analysis of the raining tasks of the pedagogical coordinator
spellingShingle Legislated versus performed: analysis of the raining tasks of the pedagogical coordinator
Almeida, Laurinda Ramalho de
Coordenador Pedagógico
Formação Profissional
Análise de Atribuição
Legislação Escolar
Coordenacao Pedagogica
Coordinador Pedagógico
Formación Profesional
Análisis de Atribución
Legislación Escolar
Pedagogical Coordinator
Professional Development
Task Analysis
Educational Legislation
title_short Legislated versus performed: analysis of the raining tasks of the pedagogical coordinator
title_full Legislated versus performed: analysis of the raining tasks of the pedagogical coordinator
title_fullStr Legislated versus performed: analysis of the raining tasks of the pedagogical coordinator
title_full_unstemmed Legislated versus performed: analysis of the raining tasks of the pedagogical coordinator
title_sort Legislated versus performed: analysis of the raining tasks of the pedagogical coordinator
author Almeida, Laurinda Ramalho de
author_facet Almeida, Laurinda Ramalho de
Souza, Vera Lucia Trevisan de
Placco, Vera Maria Nigro de Souza
author_role author
author2 Souza, Vera Lucia Trevisan de
Placco, Vera Maria Nigro de Souza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Laurinda Ramalho de
Souza, Vera Lucia Trevisan de
Placco, Vera Maria Nigro de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Coordenador Pedagógico
Formação Profissional
Análise de Atribuição
Legislação Escolar
Coordenacao Pedagogica
Coordinador Pedagógico
Formación Profesional
Análisis de Atribución
Legislación Escolar
Pedagogical Coordinator
Professional Development
Task Analysis
Educational Legislation
topic Coordenador Pedagógico
Formação Profissional
Análise de Atribuição
Legislação Escolar
Coordenacao Pedagogica
Coordinador Pedagógico
Formación Profesional
Análisis de Atribución
Legislación Escolar
Pedagogical Coordinator
Professional Development
Task Analysis
Educational Legislation
description The aim of this text is to analyze the training tasks of the pedagogical coordinator (PC), according to legislation, in relation to the perception of professionals in four public schools – two state and two city schools – in the state of São Paulo. The concepts of Placco, Almeida and Souza (2012) and Roldão (2015) are used as the theoretical references,  to  support  the  concepts  of  training  and  pedagogical  coordination. The procedures adopted for the systematization of the ideas expressed here were documental analysis of the laws and research data extracts, based on questionnaires and interviews conducted in 2010/2011 by the authors of the present text. The analysis of the prescribed and the performed in the daily life of the schools revealed that the coordinators gave priority to the training dimension but, in relation to the activities they performed daily, such prioritization did not occur.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3647
10.18222/eae.v27i64.3647
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3647
identifier_str_mv 10.18222/eae.v27i64.3647
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3647/3156
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 70-94
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 70-94
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 70-94
Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 70-94
Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 70-94
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422368231424