Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz-Neto, José Pinheiro de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Andrade, Alexandra Nascimento de, Souza, Clisivânia Duarte de, Chagas, Emanuelle Lorena Teixeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8463
Resumo: This article aims to contribute to aspects of educational evaluation in the context of the covid-19 pandemic. The period of social isolation made teachers resort to remote pedagogical practices on an emergency basis, particularly the use of digital information and communication technologies, which brought new challenges to the teaching and learning process. Among these challenges is remote evaluation, which is different from that usually used in face-to-face teaching. We present formative evaluation as a viable strategy in this context, bringing to the discussion important concepts and demonstrating its effectiveness based on two practical uses with significant results.
id FCC-2_9ea014594f3ea67dbb390b78375a8d84
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8463
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemicEvaluación formativa: estrategia en educación remota en la pandemia de covid-19Avaliação formativa: estratégia no ensino remoto na pandemia de covid-19Formative Evaluation Evaluation Methods Electronic LearningEvaluación formativa Métodos de Evaluación Aprendizaje en LíneaAvaliação Formativa Métodos De Avaliação Ensino pela InternetThis article aims to contribute to aspects of educational evaluation in the context of the covid-19 pandemic. The period of social isolation made teachers resort to remote pedagogical practices on an emergency basis, particularly the use of digital information and communication technologies, which brought new challenges to the teaching and learning process. Among these challenges is remote evaluation, which is different from that usually used in face-to-face teaching. We present formative evaluation as a viable strategy in this context, bringing to the discussion important concepts and demonstrating its effectiveness based on two practical uses with significant results.Este artículo tiene como objetivo contribuir a aspectos de la evaluación educativa en el contexto de la pandemia de covid-19. Durante el período de aislamiento social, los maestros comenzaron a enseñar a través de prácticas pedagógicas remotas de emergencia, especialmente con el uso de tecnologías digitales de la información y comunicación, lo que trajo nuevos desafíos al proceso de enseñanza y aprendizaje en la escuela. Entre estos retos se encuentra la evaluación remota, diferente a la que se suele utilizar en la docencia presencial. Presentamos la evaluación formativa como una estrategia y contexto viable, aportando a la discusión conceptos importantes y demostrando su efectividad a partir de dos usos prácticos, con resultados significativos.Este artigo visa a contribuir com alternativas para avaliação educacional no contexto da pandemia de covid-19. Durante o período de isolamento social, os professores passaram a ensinar mediante práticas pedagógicas remotas em caráter emergencial, sobretudo com o uso de tecnologias digitais de informação e comunicação, o que trouxe novos desafios para o processo de ensino e aprendizagem na escola. Entre tais desafios, encontra-se o da avaliação remota, diferente daquela usualmente empregada no ensino presencial. Apresentamos a avaliação formativa como uma estratégia viável nesse contexto, trazendo à discussão conceitos importantes e demonstrando sua efetividade a partir de duas utilizações práticas, com resultados significativos.Fundação Carlos Chagas2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/846310.18222/eae.v33.8463Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08463Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08463Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08463Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08463Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e084631984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8463/4343Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueiroz-Neto, José Pinheiro deAndrade, Alexandra Nascimento de Souza, Clisivânia Duarte deChagas, Emanuelle Lorena Teixeira2022-12-22T15:50:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8463Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic
Evaluación formativa: estrategia en educación remota en la pandemia de covid-19
Avaliação formativa: estratégia no ensino remoto na pandemia de covid-19
title Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic
spellingShingle Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic
Queiroz-Neto, José Pinheiro de
Formative Evaluation
Evaluation Methods
Electronic Learning
Evaluación formativa
Métodos de Evaluación
Aprendizaje en Línea
Avaliação Formativa
Métodos De Avaliação
Ensino pela Internet
title_short Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic
title_full Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic
title_fullStr Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic
title_full_unstemmed Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic
title_sort Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic
author Queiroz-Neto, José Pinheiro de
author_facet Queiroz-Neto, José Pinheiro de
Andrade, Alexandra Nascimento de
Souza, Clisivânia Duarte de
Chagas, Emanuelle Lorena Teixeira
author_role author
author2 Andrade, Alexandra Nascimento de
Souza, Clisivânia Duarte de
Chagas, Emanuelle Lorena Teixeira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz-Neto, José Pinheiro de
Andrade, Alexandra Nascimento de
Souza, Clisivânia Duarte de
Chagas, Emanuelle Lorena Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Formative Evaluation
Evaluation Methods
Electronic Learning
Evaluación formativa
Métodos de Evaluación
Aprendizaje en Línea
Avaliação Formativa
Métodos De Avaliação
Ensino pela Internet
topic Formative Evaluation
Evaluation Methods
Electronic Learning
Evaluación formativa
Métodos de Evaluación
Aprendizaje en Línea
Avaliação Formativa
Métodos De Avaliação
Ensino pela Internet
description This article aims to contribute to aspects of educational evaluation in the context of the covid-19 pandemic. The period of social isolation made teachers resort to remote pedagogical practices on an emergency basis, particularly the use of digital information and communication technologies, which brought new challenges to the teaching and learning process. Among these challenges is remote evaluation, which is different from that usually used in face-to-face teaching. We present formative evaluation as a viable strategy in this context, bringing to the discussion important concepts and demonstrating its effectiveness based on two practical uses with significant results.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8463
10.18222/eae.v33.8463
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8463
identifier_str_mv 10.18222/eae.v33.8463
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8463/4343
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08463
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08463
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08463
Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08463
Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08463
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423475527680