Global educational governance and the genesis of the socio-emotional skills tests

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Claudia de Oliveira
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Rodrigues, Carlos Eduardo Serrina de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4006
Resumo: The discourse that the economies are ever more interrelated has justified the major role played by the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) in relation to education and, especially regarding the investigation that led to this text, i.e., the importance the Organization has given to socio-emotional skills. We propose to investigate to what extent it would be possible to identify mechanisms that confirm the existence of a global educational governance project in OECD activities. The application of the analytical framework to the documents that composed our corpus, which was proposed by Charaudeau (2014), allowed us to affirm that the OECD has put into practice a real educational global governance project. This project not only deploys the three mechanisms of educational governance proposed by Jakobi and Martens (2010); the production of ideas, policy assessment and data generation, but also the cognitive and normative modes of governance, designed by Woodward (2009).
id FCC-2_ae6f8ae4bee4d3f2aa8ed43ac83c4c16
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4006
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Global educational governance and the genesis of the socio-emotional skills testsGobernanza educacional global y la génesis de los tests de las habilidades socioemocionalesGovernança educacional global e a gênese dos testes das habilidades socioemocionaisEducational PolicyEducation AssessmentSocio-Emotional SkillsEducational Global Governance.Políticas EducacionalesEvaluación de la EducaciónHabilidades SocioemocionalesGobernanza Educacional Global.Políticas EducacionaisAvaliação da EducaçãoHabilidades SocioemocionaisGovernança Educacional Global.Avaliação da EducaçãoThe discourse that the economies are ever more interrelated has justified the major role played by the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) in relation to education and, especially regarding the investigation that led to this text, i.e., the importance the Organization has given to socio-emotional skills. We propose to investigate to what extent it would be possible to identify mechanisms that confirm the existence of a global educational governance project in OECD activities. The application of the analytical framework to the documents that composed our corpus, which was proposed by Charaudeau (2014), allowed us to affirm that the OECD has put into practice a real educational global governance project. This project not only deploys the three mechanisms of educational governance proposed by Jakobi and Martens (2010); the production of ideas, policy assessment and data generation, but also the cognitive and normative modes of governance, designed by Woodward (2009).El discurso de que las economías están cada vez más interrelacionadas ha justificado el papel de destaque que la Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE) viene jugando en relación a la educación y especialmente en lo que atañe a la investigación que originó este texto, el enaltecimiento que la Organización ha dado a las habilidades socioemocionales. Nos proponemos a investigar en qué medida sería posible identificar en la actuación de la OCDE mecanismos que comprueben la  existencia de un proyecto de gobernanza educacional global. La aplicación del instrumental analítico propuesto por Charaudeau (2014) a los documentos que compusieron nuestro corpus nos permitió afirmar que la OCDE ha puesto en práctica un verdadero proyecto de gobernanza educacional global, constituyendo los três mecanismos de gobernanza señalados por Jakobi y Martens (2010): la producción de ideas, la evaluación de políticas y la generación de datos, así como los modos de gobernanza cognitivo y normativo, concebidos por Woodward (2009).O discurso de que as economias estão cada vez mais inter-relacionadas tem justificado o papel de destaque que a Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE) tem desempenhado em relação à educação e, especialmente no que tange à investigação que originou este texto, o enaltecimento que a Organização tem dado às habilidades socioemocionais. Propomo-nos a investigar em que medida seria possível identificar na atuação da OCDE mecanismos que comprovem a existência de um projeto de governança educacional global. A aplicação do instrumental analítico proposto por Charaudeau (2014) aos documentos que compuseram nosso corpus permitiu-nos afirmar que a OCDE tem posto em prática um verdadeiro projeto de governança educacional global, constituindo os três mecanismos de governança apontados por Jakobi e Martens (2010): a produção de ideias, a avaliação de políticas e a geração de dados; assim como os modos de governança cognitivo e normativo, concebidos por Woodward (2009).Fundação Carlos Chagas2017-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/400610.18222/eae.v28i67.4006Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 214-235Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 67 (2017): jan./abr. 2017; 214-235Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 214-235Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 67 (2017): jan./abr. 2017; 214-235Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 67 (2017): jan./abr. 2017; 214-2351984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4006/3347Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Claudia de OliveiraRodrigues, Carlos Eduardo Serrina de Lima2024-01-22T15:05:55Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4006Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:05:55Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Global educational governance and the genesis of the socio-emotional skills tests
Gobernanza educacional global y la génesis de los tests de las habilidades socioemocionales
Governança educacional global e a gênese dos testes das habilidades socioemocionais
title Global educational governance and the genesis of the socio-emotional skills tests
spellingShingle Global educational governance and the genesis of the socio-emotional skills tests
Fernandes, Claudia de Oliveira
Educational Policy
Education Assessment
Socio-Emotional Skills
Educational Global Governance.
Políticas Educacionales
Evaluación de la Educación
Habilidades Socioemocionales
Gobernanza Educacional Global.
Políticas Educacionais
Avaliação da Educação
Habilidades Socioemocionais
Governança Educacional Global.
Avaliação da Educação
title_short Global educational governance and the genesis of the socio-emotional skills tests
title_full Global educational governance and the genesis of the socio-emotional skills tests
title_fullStr Global educational governance and the genesis of the socio-emotional skills tests
title_full_unstemmed Global educational governance and the genesis of the socio-emotional skills tests
title_sort Global educational governance and the genesis of the socio-emotional skills tests
author Fernandes, Claudia de Oliveira
author_facet Fernandes, Claudia de Oliveira
Rodrigues, Carlos Eduardo Serrina de Lima
author_role author
author2 Rodrigues, Carlos Eduardo Serrina de Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Claudia de Oliveira
Rodrigues, Carlos Eduardo Serrina de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Policy
Education Assessment
Socio-Emotional Skills
Educational Global Governance.
Políticas Educacionales
Evaluación de la Educación
Habilidades Socioemocionales
Gobernanza Educacional Global.
Políticas Educacionais
Avaliação da Educação
Habilidades Socioemocionais
Governança Educacional Global.
Avaliação da Educação
topic Educational Policy
Education Assessment
Socio-Emotional Skills
Educational Global Governance.
Políticas Educacionales
Evaluación de la Educación
Habilidades Socioemocionales
Gobernanza Educacional Global.
Políticas Educacionais
Avaliação da Educação
Habilidades Socioemocionais
Governança Educacional Global.
Avaliação da Educação
description The discourse that the economies are ever more interrelated has justified the major role played by the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) in relation to education and, especially regarding the investigation that led to this text, i.e., the importance the Organization has given to socio-emotional skills. We propose to investigate to what extent it would be possible to identify mechanisms that confirm the existence of a global educational governance project in OECD activities. The application of the analytical framework to the documents that composed our corpus, which was proposed by Charaudeau (2014), allowed us to affirm that the OECD has put into practice a real educational global governance project. This project not only deploys the three mechanisms of educational governance proposed by Jakobi and Martens (2010); the production of ideas, policy assessment and data generation, but also the cognitive and normative modes of governance, designed by Woodward (2009).
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4006
10.18222/eae.v28i67.4006
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4006
identifier_str_mv 10.18222/eae.v28i67.4006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4006/3347
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 214-235
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 67 (2017): jan./abr. 2017; 214-235
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 214-235
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 67 (2017): jan./abr. 2017; 214-235
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 67 (2017): jan./abr. 2017; 214-235
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422445826048