Sociopractice organizational learning: an interpretative case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bertolin, Rosangela Violetti
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Zwick, Elisa, Brito, Mozar José de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração Pública
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8067
Resumo: This qualitative study aimed to discuss organizational learning in public service, trying to analyze its configuration from the elements that constitute social work practices. By adopting a social practice perspective for the analysis of organizational learning, it was decided to carry out a case study on Integrated Unit. The result analysis was based on the assumptions of the interpretative approach. The main results indicate that the social practice learning is still distant of management practices in the public service in the analyzed unit, mainly due to the prevalence of bureaucratization and centralization, as elements whose nature blocks the social practice flow in the management and organization of everyday activities in public service.
id FGV-4_03adede86cddd92a76f9a2203f9c916b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/8067
network_acronym_str FGV-4
network_name_str Revista de Administração Pública
repository_id_str
spelling Sociopractice organizational learning: an interpretative case studyEl aprendizaje organizacional social práctico en los servicios públicos: un estudio de caso interpretativoAprendizagem organizacional socioprática no serviço público: um estudo de caso interpretativoorganizational learningpublic managementpublic service.aprendizaje organizacionaladministración públicaservicio público.aprendizagem organizacionaladministração públicaserviço público. This qualitative study aimed to discuss organizational learning in public service, trying to analyze its configuration from the elements that constitute social work practices. By adopting a social practice perspective for the analysis of organizational learning, it was decided to carry out a case study on Integrated Unit. The result analysis was based on the assumptions of the interpretative approach. The main results indicate that the social practice learning is still distant of management practices in the public service in the analyzed unit, mainly due to the prevalence of bureaucratization and centralization, as elements whose nature blocks the social practice flow in the management and organization of everyday activities in public service. Esta investigación cualitativa tuvo como objetivo discutir el aprendizaje organizacional en la administración pública, teniendo como foco analizar la configuración de los elementos que constituyen las prácticas de trabajo social. Al adoptar una perspectiva de práctica social para el análisis del aprendizaje organizacional, se decidió llevar a cabo un estudio de caso en la Unidad de Atención Integral (UAI). La análisis de los resultados se basó en los supuestos del enfoque interpretativo. Los resultados principales indican que el aprendizaje social práctico se encuentra todavía distante de las prácticas de la gestión del servicio público de la unidad analizada, principalmente por causa de prevalecer la burocratización y la centralización como elementos cuya naturaleza impide el ejercicio de la fluidez social práctica en la gestión y la organización de las actividades cotidianas en el servicio público. Este estudo qualitativo teve como objetivo discutir a aprendizagem organizacional no serviço público, buscando analisar sua configuração a partir dos elementos sociais que constituem as práticas de trabalho. Ao adotar a perspectiva socioprática para a análise da aprendizagem organizacional, optou-se pela realização de um estudo de caso numa Unidade de Atendimento Integrado (UAI). A análise dos resultados foi fundamentada nos pressupostos da abordagem interpretativa. Os principais resultados indicam que a aprendizagem socioprática está ainda distante das práticas de gestão no serviço público da unidade analisada, sobretudo em função da prevalência de burocratização e centralização, como elementos cuja natureza bloqueia a fluidez socioprática na gestão e organização das atividades cotidianas no serviço público.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2013-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8067Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 47 No. 2 (2013); 493 a 514Revista de Administração Pública; Vol. 47 Núm. 2 (2013); 493 a 514Revista de Administração Pública; v. 47 n. 2 (2013); 493 a 5141982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8067/6856Bertolin, Rosangela ViolettiZwick, ElisaBrito, Mozar José deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-12T12:21:19Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/8067Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2013-04-12T12:21:19Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv Sociopractice organizational learning: an interpretative case study
El aprendizaje organizacional social práctico en los servicios públicos: un estudio de caso interpretativo
Aprendizagem organizacional socioprática no serviço público: um estudo de caso interpretativo
title Sociopractice organizational learning: an interpretative case study
spellingShingle Sociopractice organizational learning: an interpretative case study
Bertolin, Rosangela Violetti
organizational learning
public management
public service.
aprendizaje organizacional
administración pública
servicio público.
aprendizagem organizacional
administração pública
serviço público.
title_short Sociopractice organizational learning: an interpretative case study
title_full Sociopractice organizational learning: an interpretative case study
title_fullStr Sociopractice organizational learning: an interpretative case study
title_full_unstemmed Sociopractice organizational learning: an interpretative case study
title_sort Sociopractice organizational learning: an interpretative case study
author Bertolin, Rosangela Violetti
author_facet Bertolin, Rosangela Violetti
Zwick, Elisa
Brito, Mozar José de
author_role author
author2 Zwick, Elisa
Brito, Mozar José de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bertolin, Rosangela Violetti
Zwick, Elisa
Brito, Mozar José de
dc.subject.por.fl_str_mv organizational learning
public management
public service.
aprendizaje organizacional
administración pública
servicio público.
aprendizagem organizacional
administração pública
serviço público.
topic organizational learning
public management
public service.
aprendizaje organizacional
administración pública
servicio público.
aprendizagem organizacional
administração pública
serviço público.
description This qualitative study aimed to discuss organizational learning in public service, trying to analyze its configuration from the elements that constitute social work practices. By adopting a social practice perspective for the analysis of organizational learning, it was decided to carry out a case study on Integrated Unit. The result analysis was based on the assumptions of the interpretative approach. The main results indicate that the social practice learning is still distant of management practices in the public service in the analyzed unit, mainly due to the prevalence of bureaucratization and centralization, as elements whose nature blocks the social practice flow in the management and organization of everyday activities in public service.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8067
url https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8067
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8067/6856
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
publisher.none.fl_str_mv Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 47 No. 2 (2013); 493 a 514
Revista de Administração Pública; Vol. 47 Núm. 2 (2013); 493 a 514
Revista de Administração Pública; v. 47 n. 2 (2013); 493 a 514
1982-3134
0034-7612
reponame:Revista de Administração Pública
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração Pública
collection Revista de Administração Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||rap@fgv.br
_version_ 1798943768268767232