Sociopractice organizational learning: an interpretative case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8067 |
Resumo: | This qualitative study aimed to discuss organizational learning in public service, trying to analyze its configuration from the elements that constitute social work practices. By adopting a social practice perspective for the analysis of organizational learning, it was decided to carry out a case study on Integrated Unit. The result analysis was based on the assumptions of the interpretative approach. The main results indicate that the social practice learning is still distant of management practices in the public service in the analyzed unit, mainly due to the prevalence of bureaucratization and centralization, as elements whose nature blocks the social practice flow in the management and organization of everyday activities in public service. |
id |
FGV-4_03adede86cddd92a76f9a2203f9c916b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/8067 |
network_acronym_str |
FGV-4 |
network_name_str |
Revista de Administração Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Sociopractice organizational learning: an interpretative case studyEl aprendizaje organizacional social práctico en los servicios públicos: un estudio de caso interpretativoAprendizagem organizacional socioprática no serviço público: um estudo de caso interpretativoorganizational learningpublic managementpublic service.aprendizaje organizacionaladministración públicaservicio público.aprendizagem organizacionaladministração públicaserviço público. This qualitative study aimed to discuss organizational learning in public service, trying to analyze its configuration from the elements that constitute social work practices. By adopting a social practice perspective for the analysis of organizational learning, it was decided to carry out a case study on Integrated Unit. The result analysis was based on the assumptions of the interpretative approach. The main results indicate that the social practice learning is still distant of management practices in the public service in the analyzed unit, mainly due to the prevalence of bureaucratization and centralization, as elements whose nature blocks the social practice flow in the management and organization of everyday activities in public service. Esta investigación cualitativa tuvo como objetivo discutir el aprendizaje organizacional en la administración pública, teniendo como foco analizar la configuración de los elementos que constituyen las prácticas de trabajo social. Al adoptar una perspectiva de práctica social para el análisis del aprendizaje organizacional, se decidió llevar a cabo un estudio de caso en la Unidad de Atención Integral (UAI). La análisis de los resultados se basó en los supuestos del enfoque interpretativo. Los resultados principales indican que el aprendizaje social práctico se encuentra todavía distante de las prácticas de la gestión del servicio público de la unidad analizada, principalmente por causa de prevalecer la burocratización y la centralización como elementos cuya naturaleza impide el ejercicio de la fluidez social práctica en la gestión y la organización de las actividades cotidianas en el servicio público. Este estudo qualitativo teve como objetivo discutir a aprendizagem organizacional no serviço público, buscando analisar sua configuração a partir dos elementos sociais que constituem as práticas de trabalho. Ao adotar a perspectiva socioprática para a análise da aprendizagem organizacional, optou-se pela realização de um estudo de caso numa Unidade de Atendimento Integrado (UAI). A análise dos resultados foi fundamentada nos pressupostos da abordagem interpretativa. Os principais resultados indicam que a aprendizagem socioprática está ainda distante das práticas de gestão no serviço público da unidade analisada, sobretudo em função da prevalência de burocratização e centralização, como elementos cuja natureza bloqueia a fluidez socioprática na gestão e organização das atividades cotidianas no serviço público.Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2013-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8067Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 47 No. 2 (2013); 493 a 514Revista de Administração Pública; Vol. 47 Núm. 2 (2013); 493 a 514Revista de Administração Pública; v. 47 n. 2 (2013); 493 a 5141982-31340034-7612reponame:Revista de Administração Públicainstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8067/6856Bertolin, Rosangela ViolettiZwick, ElisaBrito, Mozar José deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-12T12:21:19Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/8067Revistahttps://ebape.fgv.br/publicacoes/rapONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||rap@fgv.br1982-31340034-7612opendoar:2013-04-12T12:21:19Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sociopractice organizational learning: an interpretative case study El aprendizaje organizacional social práctico en los servicios públicos: un estudio de caso interpretativo Aprendizagem organizacional socioprática no serviço público: um estudo de caso interpretativo |
title |
Sociopractice organizational learning: an interpretative case study |
spellingShingle |
Sociopractice organizational learning: an interpretative case study Bertolin, Rosangela Violetti organizational learning public management public service. aprendizaje organizacional administración pública servicio público. aprendizagem organizacional administração pública serviço público. |
title_short |
Sociopractice organizational learning: an interpretative case study |
title_full |
Sociopractice organizational learning: an interpretative case study |
title_fullStr |
Sociopractice organizational learning: an interpretative case study |
title_full_unstemmed |
Sociopractice organizational learning: an interpretative case study |
title_sort |
Sociopractice organizational learning: an interpretative case study |
author |
Bertolin, Rosangela Violetti |
author_facet |
Bertolin, Rosangela Violetti Zwick, Elisa Brito, Mozar José de |
author_role |
author |
author2 |
Zwick, Elisa Brito, Mozar José de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bertolin, Rosangela Violetti Zwick, Elisa Brito, Mozar José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
organizational learning public management public service. aprendizaje organizacional administración pública servicio público. aprendizagem organizacional administração pública serviço público. |
topic |
organizational learning public management public service. aprendizaje organizacional administración pública servicio público. aprendizagem organizacional administração pública serviço público. |
description |
This qualitative study aimed to discuss organizational learning in public service, trying to analyze its configuration from the elements that constitute social work practices. By adopting a social practice perspective for the analysis of organizational learning, it was decided to carry out a case study on Integrated Unit. The result analysis was based on the assumptions of the interpretative approach. The main results indicate that the social practice learning is still distant of management practices in the public service in the analyzed unit, mainly due to the prevalence of bureaucratization and centralization, as elements whose nature blocks the social practice flow in the management and organization of everyday activities in public service. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8067 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8067 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/8067/6856 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Public Administration; Vol. 47 No. 2 (2013); 493 a 514 Revista de Administração Pública; Vol. 47 Núm. 2 (2013); 493 a 514 Revista de Administração Pública; v. 47 n. 2 (2013); 493 a 514 1982-3134 0034-7612 reponame:Revista de Administração Pública instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração Pública |
collection |
Revista de Administração Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração Pública - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rap@fgv.br |
_version_ |
1798943768268767232 |