Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: TENORIO, Jessica Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: SANTOS, Lidiany Almeida dos
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Instituto Federal do Amapá
Texto Completo: http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/313
Resumo: This paper aims to present a teaching-learning proposal for the use of the Writer text editor in the education of youth and adult education (EJA), where its purpose is to analyze the possibilities such as educational technologies and information and communication technology ( ICTs), can contribute to the performance of these students in this teaching modality, the work also comes to analyze the problems faced through so many challenges in their educational process. With this current scenario of the computerized era where technology is present in all areas and who does not use it, as technological resources are considered to be digital illiterates. Therefore, in this work it was sought through a bibliographic research to analyze that it is of great value, for these people with little knowledge, to learn the Writer resource so that, at the very least, they are no longer digital illiterates. Therefore, this proposal comes to show possibilities of using the Writer tool, in this process in the teaching-learning scope, enabling Informatics as a technological challenge in the teaching of young people and adults. The expected results and that this proposal will contribute to the educators and facilitate the students' learning process, where they can achieve autonomy and develop their skills to develop basic activities on a computer.
id IFAP-2_81a21d901f5d34a3bdb99997d0e3c16a
oai_identifier_str oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/313
network_acronym_str IFAP-2
network_name_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository_id_str
spelling Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJATecnologia da Informação e ComuicaçãoInclusão digitalFerramenta tecnológicaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALThis paper aims to present a teaching-learning proposal for the use of the Writer text editor in the education of youth and adult education (EJA), where its purpose is to analyze the possibilities such as educational technologies and information and communication technology ( ICTs), can contribute to the performance of these students in this teaching modality, the work also comes to analyze the problems faced through so many challenges in their educational process. With this current scenario of the computerized era where technology is present in all areas and who does not use it, as technological resources are considered to be digital illiterates. Therefore, in this work it was sought through a bibliographic research to analyze that it is of great value, for these people with little knowledge, to learn the Writer resource so that, at the very least, they are no longer digital illiterates. Therefore, this proposal comes to show possibilities of using the Writer tool, in this process in the teaching-learning scope, enabling Informatics as a technological challenge in the teaching of young people and adults. The expected results and that this proposal will contribute to the educators and facilitate the students' learning process, where they can achieve autonomy and develop their skills to develop basic activities on a computer.O presente trabalho tem como objetivo apresentar uma proposta de ensino-aprendizagem do uso do editor de texto Writer no ensino de educação de jovens e adultos (EJA), onde tem comosua finalidade analisar as possibilidades como tecnologias educativas e tecnologia da informação e comunicação (TICs), podem contribuir para o desempenho desses alunos nesta modalidade de ensino, o trabalho também vem analisar os problemas enfrentados mediante a tantos desafios no seu processo educacional. Com esse cenário atual da era informatizada ondea tecnologia estar presente em todas as áreas e quem não a usa, como recursos tecnológicos sãotidos como analfabetos digitais. Portanto, neste trabalho buscou-se por meio de uma pesquisa bibliográfica analisar que é de grande valia, para que essas pessoas com pouco conhecimento, o aprendizado do recurso Writer para que, no mínimo deixarem de ser analfabetos digitais. Sendo assim essa proposta vem mostrar possibilidades da utilização da ferramenta Writer, nesse processo no âmbito de ensino-aprendizagem, possibilitando a Informática como desafio tecnológico no ensino de jovens e adultos. Os resultados esperados e que essa proposta venha contribuir com os educadores e facilitar o processo de aprendizagem dos alunos, onde eles possam conseguir autonomia e desenvolva suas habilidades para desenvolverem atividades básicas em um computador.Instituto Federal do AmapáBrasilLicenciatura em InformáticaIFAPFREIRE, André Luiz da Silvahttp://lattes.cnpq.br/7443637990831514TENORIO, Jessica SilvaSANTOS, Lidiany Almeida dos2021-06-14T20:49:24Z2021-06-142021-06-14T20:49:24Z2020-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisTENORIO, Jessica Silva; Lidiany Almeida dos SANTOS. Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA. 2020. 38f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Informática) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2020.http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/313porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Instituto Federal do Amapáinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)instacron:IFAP2021-06-14T20:49:24Zoai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/313Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifap.edu.br/oai/requestsuzana.cardoso@ifap.edu.bropendoar:2021-06-14T20:49:24Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA
title Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA
spellingShingle Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA
TENORIO, Jessica Silva
Tecnologia da Informação e Comuicação
Inclusão digital
Ferramenta tecnológica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
title_short Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA
title_full Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA
title_fullStr Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA
title_full_unstemmed Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA
title_sort Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA
author TENORIO, Jessica Silva
author_facet TENORIO, Jessica Silva
SANTOS, Lidiany Almeida dos
author_role author
author2 SANTOS, Lidiany Almeida dos
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv FREIRE, André Luiz da Silva
http://lattes.cnpq.br/7443637990831514
dc.contributor.author.fl_str_mv TENORIO, Jessica Silva
SANTOS, Lidiany Almeida dos
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia da Informação e Comuicação
Inclusão digital
Ferramenta tecnológica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
topic Tecnologia da Informação e Comuicação
Inclusão digital
Ferramenta tecnológica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
description This paper aims to present a teaching-learning proposal for the use of the Writer text editor in the education of youth and adult education (EJA), where its purpose is to analyze the possibilities such as educational technologies and information and communication technology ( ICTs), can contribute to the performance of these students in this teaching modality, the work also comes to analyze the problems faced through so many challenges in their educational process. With this current scenario of the computerized era where technology is present in all areas and who does not use it, as technological resources are considered to be digital illiterates. Therefore, in this work it was sought through a bibliographic research to analyze that it is of great value, for these people with little knowledge, to learn the Writer resource so that, at the very least, they are no longer digital illiterates. Therefore, this proposal comes to show possibilities of using the Writer tool, in this process in the teaching-learning scope, enabling Informatics as a technological challenge in the teaching of young people and adults. The expected results and that this proposal will contribute to the educators and facilitate the students' learning process, where they can achieve autonomy and develop their skills to develop basic activities on a computer.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-14
2021-06-14T20:49:24Z
2021-06-14
2021-06-14T20:49:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TENORIO, Jessica Silva; Lidiany Almeida dos SANTOS. Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA. 2020. 38f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Informática) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2020.
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/313
identifier_str_mv TENORIO, Jessica Silva; Lidiany Almeida dos SANTOS. Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA. 2020. 38f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Informática) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2020.
url http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/313
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amapá
Brasil
Licenciatura em Informática
IFAP
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amapá
Brasil
Licenciatura em Informática
IFAP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Instituto Federal do Amapá
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron:IFAP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron_str IFAP
institution IFAP
reponame_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
collection Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository.name.fl_str_mv Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
repository.mail.fl_str_mv suzana.cardoso@ifap.edu.br
_version_ 1798311981157974016