Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Instituto Federal do Amapá |
Texto Completo: | http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/313 |
Resumo: | This paper aims to present a teaching-learning proposal for the use of the Writer text editor in the education of youth and adult education (EJA), where its purpose is to analyze the possibilities such as educational technologies and information and communication technology ( ICTs), can contribute to the performance of these students in this teaching modality, the work also comes to analyze the problems faced through so many challenges in their educational process. With this current scenario of the computerized era where technology is present in all areas and who does not use it, as technological resources are considered to be digital illiterates. Therefore, in this work it was sought through a bibliographic research to analyze that it is of great value, for these people with little knowledge, to learn the Writer resource so that, at the very least, they are no longer digital illiterates. Therefore, this proposal comes to show possibilities of using the Writer tool, in this process in the teaching-learning scope, enabling Informatics as a technological challenge in the teaching of young people and adults. The expected results and that this proposal will contribute to the educators and facilitate the students' learning process, where they can achieve autonomy and develop their skills to develop basic activities on a computer. |
id |
IFAP-2_81a21d901f5d34a3bdb99997d0e3c16a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/313 |
network_acronym_str |
IFAP-2 |
network_name_str |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJATecnologia da Informação e ComuicaçãoInclusão digitalFerramenta tecnológicaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALThis paper aims to present a teaching-learning proposal for the use of the Writer text editor in the education of youth and adult education (EJA), where its purpose is to analyze the possibilities such as educational technologies and information and communication technology ( ICTs), can contribute to the performance of these students in this teaching modality, the work also comes to analyze the problems faced through so many challenges in their educational process. With this current scenario of the computerized era where technology is present in all areas and who does not use it, as technological resources are considered to be digital illiterates. Therefore, in this work it was sought through a bibliographic research to analyze that it is of great value, for these people with little knowledge, to learn the Writer resource so that, at the very least, they are no longer digital illiterates. Therefore, this proposal comes to show possibilities of using the Writer tool, in this process in the teaching-learning scope, enabling Informatics as a technological challenge in the teaching of young people and adults. The expected results and that this proposal will contribute to the educators and facilitate the students' learning process, where they can achieve autonomy and develop their skills to develop basic activities on a computer.O presente trabalho tem como objetivo apresentar uma proposta de ensino-aprendizagem do uso do editor de texto Writer no ensino de educação de jovens e adultos (EJA), onde tem comosua finalidade analisar as possibilidades como tecnologias educativas e tecnologia da informação e comunicação (TICs), podem contribuir para o desempenho desses alunos nesta modalidade de ensino, o trabalho também vem analisar os problemas enfrentados mediante a tantos desafios no seu processo educacional. Com esse cenário atual da era informatizada ondea tecnologia estar presente em todas as áreas e quem não a usa, como recursos tecnológicos sãotidos como analfabetos digitais. Portanto, neste trabalho buscou-se por meio de uma pesquisa bibliográfica analisar que é de grande valia, para que essas pessoas com pouco conhecimento, o aprendizado do recurso Writer para que, no mínimo deixarem de ser analfabetos digitais. Sendo assim essa proposta vem mostrar possibilidades da utilização da ferramenta Writer, nesse processo no âmbito de ensino-aprendizagem, possibilitando a Informática como desafio tecnológico no ensino de jovens e adultos. Os resultados esperados e que essa proposta venha contribuir com os educadores e facilitar o processo de aprendizagem dos alunos, onde eles possam conseguir autonomia e desenvolva suas habilidades para desenvolverem atividades básicas em um computador.Instituto Federal do AmapáBrasilLicenciatura em InformáticaIFAPFREIRE, André Luiz da Silvahttp://lattes.cnpq.br/7443637990831514TENORIO, Jessica SilvaSANTOS, Lidiany Almeida dos2021-06-14T20:49:24Z2021-06-142021-06-14T20:49:24Z2020-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisTENORIO, Jessica Silva; Lidiany Almeida dos SANTOS. Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA. 2020. 38f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Informática) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2020.http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/313porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Instituto Federal do Amapáinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)instacron:IFAP2021-06-14T20:49:24Zoai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/313Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifap.edu.br/oai/requestsuzana.cardoso@ifap.edu.bropendoar:2021-06-14T20:49:24Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA |
title |
Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA |
spellingShingle |
Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA TENORIO, Jessica Silva Tecnologia da Informação e Comuicação Inclusão digital Ferramenta tecnológica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA |
title_full |
Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA |
title_fullStr |
Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA |
title_full_unstemmed |
Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA |
title_sort |
Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA |
author |
TENORIO, Jessica Silva |
author_facet |
TENORIO, Jessica Silva SANTOS, Lidiany Almeida dos |
author_role |
author |
author2 |
SANTOS, Lidiany Almeida dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
FREIRE, André Luiz da Silva http://lattes.cnpq.br/7443637990831514 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
TENORIO, Jessica Silva SANTOS, Lidiany Almeida dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia da Informação e Comuicação Inclusão digital Ferramenta tecnológica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
Tecnologia da Informação e Comuicação Inclusão digital Ferramenta tecnológica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
This paper aims to present a teaching-learning proposal for the use of the Writer text editor in the education of youth and adult education (EJA), where its purpose is to analyze the possibilities such as educational technologies and information and communication technology ( ICTs), can contribute to the performance of these students in this teaching modality, the work also comes to analyze the problems faced through so many challenges in their educational process. With this current scenario of the computerized era where technology is present in all areas and who does not use it, as technological resources are considered to be digital illiterates. Therefore, in this work it was sought through a bibliographic research to analyze that it is of great value, for these people with little knowledge, to learn the Writer resource so that, at the very least, they are no longer digital illiterates. Therefore, this proposal comes to show possibilities of using the Writer tool, in this process in the teaching-learning scope, enabling Informatics as a technological challenge in the teaching of young people and adults. The expected results and that this proposal will contribute to the educators and facilitate the students' learning process, where they can achieve autonomy and develop their skills to develop basic activities on a computer. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-14 2021-06-14T20:49:24Z 2021-06-14 2021-06-14T20:49:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TENORIO, Jessica Silva; Lidiany Almeida dos SANTOS. Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA. 2020. 38f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Informática) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2020. http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/313 |
identifier_str_mv |
TENORIO, Jessica Silva; Lidiany Almeida dos SANTOS. Uma proposta do uso do libreoffice writer como desafio educativo na EJA. 2020. 38f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Informática) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2020. |
url |
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/313 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Amapá Brasil Licenciatura em Informática IFAP |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Amapá Brasil Licenciatura em Informática IFAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Instituto Federal do Amapá instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) instacron:IFAP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) |
instacron_str |
IFAP |
institution |
IFAP |
reponame_str |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
collection |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
suzana.cardoso@ifap.edu.br |
_version_ |
1798311981157974016 |