ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS IN STUDENTS OF GEOGRAPHIC AND CULTURALLY DIFFERENT EDUCATION INSTITUTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira Farias, Damon
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Noelia Pucheta, Flávia, Alves Pereira, Cláudio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/320
Resumo: The study sought to investigate the appropriations of meanings of Environment concepts by high school students separated geographically and culturally, being one of the groups linked to a state institution of the type Escola do Campo located in Campo Formoso, state of Bahia is the second one composed by students of the Technical course in Environment, in the modality of technical education integrated to high school, from a Federal Institute with a campus in Governador Valadares, state of Minas Gerais. The study is exploratory-descriptive and used an electronic form to collect information, due to the distance imposed by the Covid-19 pandemic. The result pointed to the need to consider the inclusion of Environmental Education in order to permeate the entire curriculum of the high school student, adopting a critical approach and applied to the daily issues of these subjects, enhancing learning that will materialize in social transformation and environmental preservation.
id IFMT_0a93ce8be6a21039c8195be1ce2905d7
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/320
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS IN STUDENTS OF GEOGRAPHIC AND CULTURALLY DIFFERENT EDUCATION INSTITUTIONSPERCEPCIONES DEL MEDIO AMBIENTE EN ESTUDIANTES DE INSTITUCIONES DE EDUCACIÓN GEOGRÁFICAS Y CULTURALMENTE DIFERENTESPERCEPÇÕES DE MEIO AMBIENTE EM ESTUDANTES DE INSTITUIÇÕES DE ENSINO GEOGRÁFICA E CULTURALMENTE DISTINTASEducação AmbientalEducação BásicaSociedade SustentávelEnvironmental EducationBasic EducationSociedad SustentiveEducación AmbientalEducación BásicaSociedad SustentableThe study sought to investigate the appropriations of meanings of Environment concepts by high school students separated geographically and culturally, being one of the groups linked to a state institution of the type Escola do Campo located in Campo Formoso, state of Bahia is the second one composed by students of the Technical course in Environment, in the modality of technical education integrated to high school, from a Federal Institute with a campus in Governador Valadares, state of Minas Gerais. The study is exploratory-descriptive and used an electronic form to collect information, due to the distance imposed by the Covid-19 pandemic. The result pointed to the need to consider the inclusion of Environmental Education in order to permeate the entire curriculum of the high school student, adopting a critical approach and applied to the daily issues of these subjects, enhancing learning that will materialize in social transformation and environmental preservation.El estudio buscó investigar las apropiaciones de significados de los conceptos de Medio Ambiente por parte de estudiantes de secundaria separados geográfica y culturalmente, siendo uno de los grupos vinculados a una institución estatal del tipo Escuela del Campo ubicada en Campo Formoso, provincia de Bahía y la segunda compuesta por estudiantes del curso Técnico en Medio Ambiente, en la modalidad de educación técnica integrada al bachillerato, de un Instituto Federal con campus en Governador Valadares, provincia de Minas Gerais. El estudio es exploratorio-descriptivo y utilizó un formulario electrónico para recolectar la información, debido a la distancia impuesta por la pandemia del Covid-19. El resultado apontó la necesidad de considerar la inclusión de la Educación Ambiental con el fin de impregnar todo el currículo del estudiante de Bachillerato, adoptando el enfoque crítico y aplicado a los asuntos cotidianos de estos sujetos, mejorar los aprendizajes que se materializarán en la transformación social y la preservación del medio ambiente.O estudo buscou investigar as apropriações de significados de conceitos de Meio Ambiente por parte de estudantes do ensino médio separados geográfica e culturalmente, sendo um dos grupos vinculado a uma instituição estadual do tipo Escola do Campo localizada em Campo Formoso, estado da Bahia e o segundo composto por estudantes do curso Técnico em Meio Ambiente, na modalidade de ensino técnico integrado ao médio, de um Instituto Federal com campus em Governador Valadares, estado de Minas Gerais. O estudo é do tipo exploratório-descritivo e utilizou formulário eletrônico para coletar as informações, devido ao distanciamento imposto pela pandemia da Covid-19. O resultado apontou a necessidade de se considerar a inclusão da Educação Ambiental de forma a permear todo o currículo do estudante do Ensino Médio, adotando-se o enfoque crítico e aplicada a questões do cotidiano desses sujeitos, potencializando aprendizados que se materializarão em transformação social e preservação ambiental.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/32010.23926/RPD.2021.v6.n2.e034.id1137Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e034Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e034Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0342526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/320/312Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira Farias, DamonNoelia Pucheta, FláviaAlves Pereira, Cláudio2023-05-30T00:43:04Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/320Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:43:04Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS IN STUDENTS OF GEOGRAPHIC AND CULTURALLY DIFFERENT EDUCATION INSTITUTIONS
PERCEPCIONES DEL MEDIO AMBIENTE EN ESTUDIANTES DE INSTITUCIONES DE EDUCACIÓN GEOGRÁFICAS Y CULTURALMENTE DIFERENTES
PERCEPÇÕES DE MEIO AMBIENTE EM ESTUDANTES DE INSTITUIÇÕES DE ENSINO GEOGRÁFICA E CULTURALMENTE DISTINTAS
title ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS IN STUDENTS OF GEOGRAPHIC AND CULTURALLY DIFFERENT EDUCATION INSTITUTIONS
spellingShingle ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS IN STUDENTS OF GEOGRAPHIC AND CULTURALLY DIFFERENT EDUCATION INSTITUTIONS
Ferreira Farias, Damon
Educação Ambiental
Educação Básica
Sociedade Sustentável
Environmental Education
Basic Education
Sociedad Sustentive
Educación Ambiental
Educación Básica
Sociedad Sustentable
title_short ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS IN STUDENTS OF GEOGRAPHIC AND CULTURALLY DIFFERENT EDUCATION INSTITUTIONS
title_full ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS IN STUDENTS OF GEOGRAPHIC AND CULTURALLY DIFFERENT EDUCATION INSTITUTIONS
title_fullStr ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS IN STUDENTS OF GEOGRAPHIC AND CULTURALLY DIFFERENT EDUCATION INSTITUTIONS
title_full_unstemmed ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS IN STUDENTS OF GEOGRAPHIC AND CULTURALLY DIFFERENT EDUCATION INSTITUTIONS
title_sort ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS IN STUDENTS OF GEOGRAPHIC AND CULTURALLY DIFFERENT EDUCATION INSTITUTIONS
author Ferreira Farias, Damon
author_facet Ferreira Farias, Damon
Noelia Pucheta, Flávia
Alves Pereira, Cláudio
author_role author
author2 Noelia Pucheta, Flávia
Alves Pereira, Cláudio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira Farias, Damon
Noelia Pucheta, Flávia
Alves Pereira, Cláudio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
Educação Básica
Sociedade Sustentável
Environmental Education
Basic Education
Sociedad Sustentive
Educación Ambiental
Educación Básica
Sociedad Sustentable
topic Educação Ambiental
Educação Básica
Sociedade Sustentável
Environmental Education
Basic Education
Sociedad Sustentive
Educación Ambiental
Educación Básica
Sociedad Sustentable
description The study sought to investigate the appropriations of meanings of Environment concepts by high school students separated geographically and culturally, being one of the groups linked to a state institution of the type Escola do Campo located in Campo Formoso, state of Bahia is the second one composed by students of the Technical course in Environment, in the modality of technical education integrated to high school, from a Federal Institute with a campus in Governador Valadares, state of Minas Gerais. The study is exploratory-descriptive and used an electronic form to collect information, due to the distance imposed by the Covid-19 pandemic. The result pointed to the need to consider the inclusion of Environmental Education in order to permeate the entire curriculum of the high school student, adopting a critical approach and applied to the daily issues of these subjects, enhancing learning that will materialize in social transformation and environmental preservation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/320
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e034.id1137
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/320
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e034.id1137
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/320/312
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e034
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e034
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e034
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941398376448