ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS IN STUDENTS OF GEOGRAPHIC AND CULTURALLY DIFFERENT EDUCATION INSTITUTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Damon Ferreira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pucheta, Flavia Noelia, Pereira, Cláudio Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1137
Resumo: The study sought to investigate the appropriations of meanings of Environment concepts by high school students separated geographically and culturally, being one of the groups linked to a state institution of the type Escola do Campo located in Campo Formoso, state of Bahia is the second one composed by students of the Technical course in Environment, in the modality of technical education integrated to high school, from a Federal Institute with a campus in Governador Valadares, state of Minas Gerais. The study is exploratory-descriptive and used an electronic form to collect information, due to the distance imposed by the Covid-19 pandemic. The result pointed to the need to consider the inclusion of Environmental Education in order to permeate the entire curriculum of the high school student, adopting a critical approach and applied to the daily issues of these subjects, enhancing learning that will materialize in social transformation and environmental preservation.
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spelling ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS IN STUDENTS OF GEOGRAPHIC AND CULTURALLY DIFFERENT EDUCATION INSTITUTIONSPERCEPCIONES DEL MEDIO AMBIENTE EN ESTUDIANTES DE INSTITUCIONES DE EDUCACIÓN GEOGRÁFICAS Y CULTURALMENTE DIFERENTESPERCEPÇÕES DE MEIO AMBIENTE EM ESTUDANTES DE INSTITUIÇÕES DE ENSINO GEOGRÁFICA E CULTURALMENTE DISTINTASEnvironmental EducationBasic EducationSociedad SustentiveEducación AmbientalEducación BásicaSociedad SustentableEducação AmbientalEducação BásicaSociedade SustentávelThe study sought to investigate the appropriations of meanings of Environment concepts by high school students separated geographically and culturally, being one of the groups linked to a state institution of the type Escola do Campo located in Campo Formoso, state of Bahia is the second one composed by students of the Technical course in Environment, in the modality of technical education integrated to high school, from a Federal Institute with a campus in Governador Valadares, state of Minas Gerais. The study is exploratory-descriptive and used an electronic form to collect information, due to the distance imposed by the Covid-19 pandemic. The result pointed to the need to consider the inclusion of Environmental Education in order to permeate the entire curriculum of the high school student, adopting a critical approach and applied to the daily issues of these subjects, enhancing learning that will materialize in social transformation and environmental preservation.El estudio buscó investigar las apropiaciones de significados de los conceptos de Medio Ambiente por parte de estudiantes de secundaria separados geográfica y culturalmente, siendo uno de los grupos vinculados a una institución estatal del tipo Escuela del Campo ubicada en Campo Formoso, provincia de Bahía y la segunda compuesta por estudiantes del curso Técnico en Medio Ambiente, en la modalidad de educación técnica integrada al bachillerato, de un Instituto Federal con campus en Governador Valadares, provincia de Minas Gerais. El estudio es exploratorio-descriptivo y utilizó un formulario electrónico para recolectar la información, debido a la distancia impuesta por la pandemia del Covid-19. El resultado apontó la necesidad de considerar la inclusión de la Educación Ambiental con el fin de impregnar todo el currículo del estudiante de Bachillerato, adoptando el enfoque crítico y aplicado a los asuntos cotidianos de estos sujetos, mejorar los aprendizajes que se materializarán en la transformación social y la preservación del medio ambiente.O estudo buscou investigar as apropriações de significados de conceitos de Meio Ambiente por parte de estudantes do ensino médio separados geográfica e culturalmente, sendo um dos grupos vinculado a uma instituição estadual do tipo Escola do Campo localizada em Campo Formoso, estado da Bahia e o segundo composto por estudantes do curso Técnico em Meio Ambiente, na modalidade de ensino técnico integrado ao médio, de um Instituto Federal com campus em Governador Valadares, estado de Minas Gerais. O estudo é do tipo exploratório-descritivo e utilizou formulário eletrônico para coletar as informações, devido ao distanciamento imposto pela pandemia da Covid-19. O resultado apontou a necessidade de se considerar a inclusão da Educação Ambiental de forma a permear todo o currículo do estudante do Ensino Médio, adotando-se o enfoque crítico e aplicada a questões do cotidiano desses sujeitos, potencializando aprendizados que se materializarão em transformação social e preservação ambiental.Revista Prática Docente2021-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/113710.23926/RPD.2021.v6.n2.e034.id1137Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e034Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e034Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0342526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1137/482Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Damon Ferreira Pucheta, Flavia NoeliaPereira, Cláudio Alves2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1137Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
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