PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zorzi, Fernanda Cristina Foss de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, Michele Bulhosa de, Correia, Sara Lima Pereira, Copetti, Jaqueline
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1173
Resumo: Among the factors involved in the learning of higher education students, quality of life can be highlighted. The objective of this report was to problematize the quality of life with university students through approximations with the Problematization Methodology (PM) with the Maguerez arc. The information presented in a descriptive way was collected following the arch and questionnaire development stages before and after the workshop, and for the analysis of such information, thematic analysis was used. As a result, the effectiveness of using MP as a didactic-pedagogical method to help participants understand their quality of life was verified, in the perception of the need for changes in behavior and attitudes to improve and maintain this quality of life. In teaching-learning processes, the use of MP makes it possible to generate the leading role of higher education students when aligned with their reality.
id IFMT_219252c609bf7d3a41105a861f0f2bf2
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1173
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTSMETODOLOGÍA DE PROBLEMATIZACIÓN: REFLEXIONES SOBRE LA CALIDAD DE VIDA CON ESTUDIANTES UNIVERSITARIOSMETODOLOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO: REFLEXÕES ACERCA DA QUALIDADE DE VIDA COM ALUNOS UNIVERSITÁRIOSQuestioning MethodologyUniversity educationProtagonismQuality of lifeMetodología de cuestionamientoEnseñanza SuperiorProtagonismoCalidad de VidaMetodologia da ProblematizaçãoEnsino SuperiorProtagonismoQualidade de vidaAmong the factors involved in the learning of higher education students, quality of life can be highlighted. The objective of this report was to problematize the quality of life with university students through approximations with the Problematization Methodology (PM) with the Maguerez arc. The information presented in a descriptive way was collected following the arch and questionnaire development stages before and after the workshop, and for the analysis of such information, thematic analysis was used. As a result, the effectiveness of using MP as a didactic-pedagogical method to help participants understand their quality of life was verified, in the perception of the need for changes in behavior and attitudes to improve and maintain this quality of life. In teaching-learning processes, the use of MP makes it possible to generate the leading role of higher education students when aligned with their reality.Entre los factores que intervienen en el aprendizaje de los estudiantes de educación superior, se destaca la calidad de vida. El objetivo de este informe fue problematizar la calidad de vida con estudiantes universitarios a través de aproximaciones con la Metodología de Problematización (PM) con el arco de Maguerez. La información presentada de manera descriptiva fue recolectada siguiendo las etapas de desarrollo del arco y cuestionario antes y después del taller, y para el análisis de dicha información se utilizó el análisis temático. Como resultado, se verificó la efectividad del uso de MP como método didáctico-pedagógico para ayudar a los participantes a comprender su calidad de vida, en la percepción de la necesidad de cambios de comportamiento y actitudes para mejorar y mantener esta calidad de vida. En los procesos de enseñanza-aprendizaje, el uso de MP permite generar el protagonismo de los estudiantes de educación superior cuando se alinea con su realidad. conductas y actitudes para mejorar y mantener esa calidad de vida. En los procesos de enseñanza-aprendizaje, el uso del Arco de Maguerez permite generar el protagonismo de los estudiantes de educación superior al alinearse con su realidad.Dentre os fatores implicados na aprendizagem de estudantes do Ensino Superior, pode-se destacar a qualidade de vida. O objetivo deste relato foi problematizar a qualidade de vida com alunos universitários por meio de aproximações da Metodologia da Problematização (MP) com o arco de Maguerez. As informações apresentadas de forma descritiva foram coletadas seguindo as etapas de desenvolvimento do arco e de questionário, antes e após a realização da oficina, sendo que, para a análise de tais informações, foi utilizada a análise temática. Como resultado, verificou-se a efetividade da utilização da MP como método didático-pedagógico para auxiliar os participantes na compreensão sobre sua qualidade de vida na percepção da necessidade de mudanças de comportamentos e atitudes para melhoria e manutenção dessa qualidade de vida. Em processos de ensino-aprendizagem, o uso da MP possibilita gerar o protagonismo do aluno do Ensino Superior quando alinhado à realidade dele.Revista Prática Docente2021-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/117310.23926/RPD.2021.v6.n2.e046.id1173Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e046Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e046Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0462526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1173/516Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZorzi, Fernanda Cristina Foss deSouza, Michele Bulhosa deCorreia, Sara Lima Pereira Copetti, Jaqueline 2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1173Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS
METODOLOGÍA DE PROBLEMATIZACIÓN: REFLEXIONES SOBRE LA CALIDAD DE VIDA CON ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS
METODOLOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO: REFLEXÕES ACERCA DA QUALIDADE DE VIDA COM ALUNOS UNIVERSITÁRIOS
title PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS
spellingShingle PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS
Zorzi, Fernanda Cristina Foss de
Questioning Methodology
University education
Protagonism
Quality of life
Metodología de cuestionamiento
Enseñanza Superior
Protagonismo
Calidad de Vida
Metodologia da Problematização
Ensino Superior
Protagonismo
Qualidade de vida
title_short PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS
title_full PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS
title_fullStr PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS
title_full_unstemmed PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS
title_sort PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS
author Zorzi, Fernanda Cristina Foss de
author_facet Zorzi, Fernanda Cristina Foss de
Souza, Michele Bulhosa de
Correia, Sara Lima Pereira
Copetti, Jaqueline
author_role author
author2 Souza, Michele Bulhosa de
Correia, Sara Lima Pereira
Copetti, Jaqueline
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zorzi, Fernanda Cristina Foss de
Souza, Michele Bulhosa de
Correia, Sara Lima Pereira
Copetti, Jaqueline
dc.subject.por.fl_str_mv Questioning Methodology
University education
Protagonism
Quality of life
Metodología de cuestionamiento
Enseñanza Superior
Protagonismo
Calidad de Vida
Metodologia da Problematização
Ensino Superior
Protagonismo
Qualidade de vida
topic Questioning Methodology
University education
Protagonism
Quality of life
Metodología de cuestionamiento
Enseñanza Superior
Protagonismo
Calidad de Vida
Metodologia da Problematização
Ensino Superior
Protagonismo
Qualidade de vida
description Among the factors involved in the learning of higher education students, quality of life can be highlighted. The objective of this report was to problematize the quality of life with university students through approximations with the Problematization Methodology (PM) with the Maguerez arc. The information presented in a descriptive way was collected following the arch and questionnaire development stages before and after the workshop, and for the analysis of such information, thematic analysis was used. As a result, the effectiveness of using MP as a didactic-pedagogical method to help participants understand their quality of life was verified, in the perception of the need for changes in behavior and attitudes to improve and maintain this quality of life. In teaching-learning processes, the use of MP makes it possible to generate the leading role of higher education students when aligned with their reality.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1173
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e046.id1173
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1173
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e046.id1173
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1173/516
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e046
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e046
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e046
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725655629824