PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1173 |
Resumo: | Among the factors involved in the learning of higher education students, quality of life can be highlighted. The objective of this report was to problematize the quality of life with university students through approximations with the Problematization Methodology (PM) with the Maguerez arc. The information presented in a descriptive way was collected following the arch and questionnaire development stages before and after the workshop, and for the analysis of such information, thematic analysis was used. As a result, the effectiveness of using MP as a didactic-pedagogical method to help participants understand their quality of life was verified, in the perception of the need for changes in behavior and attitudes to improve and maintain this quality of life. In teaching-learning processes, the use of MP makes it possible to generate the leading role of higher education students when aligned with their reality. |
id |
IFMT_219252c609bf7d3a41105a861f0f2bf2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1173 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTSMETODOLOGÍA DE PROBLEMATIZACIÓN: REFLEXIONES SOBRE LA CALIDAD DE VIDA CON ESTUDIANTES UNIVERSITARIOSMETODOLOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO: REFLEXÕES ACERCA DA QUALIDADE DE VIDA COM ALUNOS UNIVERSITÁRIOSQuestioning MethodologyUniversity educationProtagonismQuality of lifeMetodología de cuestionamientoEnseñanza SuperiorProtagonismoCalidad de VidaMetodologia da ProblematizaçãoEnsino SuperiorProtagonismoQualidade de vidaAmong the factors involved in the learning of higher education students, quality of life can be highlighted. The objective of this report was to problematize the quality of life with university students through approximations with the Problematization Methodology (PM) with the Maguerez arc. The information presented in a descriptive way was collected following the arch and questionnaire development stages before and after the workshop, and for the analysis of such information, thematic analysis was used. As a result, the effectiveness of using MP as a didactic-pedagogical method to help participants understand their quality of life was verified, in the perception of the need for changes in behavior and attitudes to improve and maintain this quality of life. In teaching-learning processes, the use of MP makes it possible to generate the leading role of higher education students when aligned with their reality.Entre los factores que intervienen en el aprendizaje de los estudiantes de educación superior, se destaca la calidad de vida. El objetivo de este informe fue problematizar la calidad de vida con estudiantes universitarios a través de aproximaciones con la Metodología de Problematización (PM) con el arco de Maguerez. La información presentada de manera descriptiva fue recolectada siguiendo las etapas de desarrollo del arco y cuestionario antes y después del taller, y para el análisis de dicha información se utilizó el análisis temático. Como resultado, se verificó la efectividad del uso de MP como método didáctico-pedagógico para ayudar a los participantes a comprender su calidad de vida, en la percepción de la necesidad de cambios de comportamiento y actitudes para mejorar y mantener esta calidad de vida. En los procesos de enseñanza-aprendizaje, el uso de MP permite generar el protagonismo de los estudiantes de educación superior cuando se alinea con su realidad. conductas y actitudes para mejorar y mantener esa calidad de vida. En los procesos de enseñanza-aprendizaje, el uso del Arco de Maguerez permite generar el protagonismo de los estudiantes de educación superior al alinearse con su realidad.Dentre os fatores implicados na aprendizagem de estudantes do Ensino Superior, pode-se destacar a qualidade de vida. O objetivo deste relato foi problematizar a qualidade de vida com alunos universitários por meio de aproximações da Metodologia da Problematização (MP) com o arco de Maguerez. As informações apresentadas de forma descritiva foram coletadas seguindo as etapas de desenvolvimento do arco e de questionário, antes e após a realização da oficina, sendo que, para a análise de tais informações, foi utilizada a análise temática. Como resultado, verificou-se a efetividade da utilização da MP como método didático-pedagógico para auxiliar os participantes na compreensão sobre sua qualidade de vida na percepção da necessidade de mudanças de comportamentos e atitudes para melhoria e manutenção dessa qualidade de vida. Em processos de ensino-aprendizagem, o uso da MP possibilita gerar o protagonismo do aluno do Ensino Superior quando alinhado à realidade dele.Revista Prática Docente2021-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/117310.23926/RPD.2021.v6.n2.e046.id1173Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e046Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e046Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0462526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1173/516Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZorzi, Fernanda Cristina Foss deSouza, Michele Bulhosa deCorreia, Sara Lima Pereira Copetti, Jaqueline 2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1173Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS METODOLOGÍA DE PROBLEMATIZACIÓN: REFLEXIONES SOBRE LA CALIDAD DE VIDA CON ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS METODOLOGIA DA PROBLEMATIZAÇÃO: REFLEXÕES ACERCA DA QUALIDADE DE VIDA COM ALUNOS UNIVERSITÁRIOS |
title |
PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS |
spellingShingle |
PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS Zorzi, Fernanda Cristina Foss de Questioning Methodology University education Protagonism Quality of life Metodología de cuestionamiento Enseñanza Superior Protagonismo Calidad de Vida Metodologia da Problematização Ensino Superior Protagonismo Qualidade de vida |
title_short |
PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS |
title_full |
PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS |
title_fullStr |
PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS |
title_full_unstemmed |
PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS |
title_sort |
PROBLEMATIZATION METHODOLOGY: REFLECTIONS ON THE QUALITY OF LIFE WITH UNIVERSITY STUDENTS |
author |
Zorzi, Fernanda Cristina Foss de |
author_facet |
Zorzi, Fernanda Cristina Foss de Souza, Michele Bulhosa de Correia, Sara Lima Pereira Copetti, Jaqueline |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Michele Bulhosa de Correia, Sara Lima Pereira Copetti, Jaqueline |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zorzi, Fernanda Cristina Foss de Souza, Michele Bulhosa de Correia, Sara Lima Pereira Copetti, Jaqueline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Questioning Methodology University education Protagonism Quality of life Metodología de cuestionamiento Enseñanza Superior Protagonismo Calidad de Vida Metodologia da Problematização Ensino Superior Protagonismo Qualidade de vida |
topic |
Questioning Methodology University education Protagonism Quality of life Metodología de cuestionamiento Enseñanza Superior Protagonismo Calidad de Vida Metodologia da Problematização Ensino Superior Protagonismo Qualidade de vida |
description |
Among the factors involved in the learning of higher education students, quality of life can be highlighted. The objective of this report was to problematize the quality of life with university students through approximations with the Problematization Methodology (PM) with the Maguerez arc. The information presented in a descriptive way was collected following the arch and questionnaire development stages before and after the workshop, and for the analysis of such information, thematic analysis was used. As a result, the effectiveness of using MP as a didactic-pedagogical method to help participants understand their quality of life was verified, in the perception of the need for changes in behavior and attitudes to improve and maintain this quality of life. In teaching-learning processes, the use of MP makes it possible to generate the leading role of higher education students when aligned with their reality. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1173 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e046.id1173 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1173 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e046.id1173 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1173/516 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e046 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e046 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e046 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725655629824 |