The use of Kahoot! as a tool for teaching and learning in Zoology education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boechat, Lorena Temponi
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sanches, Jane Piton Serra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1339
Resumo: The objectives of the present study were to evaluate the application of an online game as a learning tool and to verify its influence on the students’ performance when applied before evaluative activities. The activity involved two disciplines of the second period of a Biological Sciences course, one of them taught students how to use the game, another had its contente used and evaluated using Kahoot!. After the activity, it was possible to verify that the game brought a greater interactivity between students and teachers, allowing testing the degree of knowledge and appropriation of the content previously discussed in the classroom. The students experienced a funny and playful participation and the teachers could evaluate the most fragile points in the understanding of the content worked. In addition, it was possible to verify that the students' performance improved on average 19% in the assessments applied after the use of the game. We can conclude that the Kahoot! is a game that can be used to fix and deepen the studied content, thus becoming a valuable learning tool.
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spelling The use of Kahoot! as a tool for teaching and learning in Zoology education ¡El uso de Kahoot! Como herramienta de enseñanza y aprendizaje en ZoologíaO uso do Kahoot! como ferramenta de ensino e aprendizagem em ZoologiaPedagogical use of Kahoot!Learning ZoologyZoology TeachingUso pedagógico de Kahoot!Zoología de aprendizajeZoologia de enseñanzaUso pedagógico do Kathoot!Aprendizagem de ZoologiaEnsino de ZoologiaThe objectives of the present study were to evaluate the application of an online game as a learning tool and to verify its influence on the students’ performance when applied before evaluative activities. The activity involved two disciplines of the second period of a Biological Sciences course, one of them taught students how to use the game, another had its contente used and evaluated using Kahoot!. After the activity, it was possible to verify that the game brought a greater interactivity between students and teachers, allowing testing the degree of knowledge and appropriation of the content previously discussed in the classroom. The students experienced a funny and playful participation and the teachers could evaluate the most fragile points in the understanding of the content worked. In addition, it was possible to verify that the students' performance improved on average 19% in the assessments applied after the use of the game. We can conclude that the Kahoot! is a game that can be used to fix and deepen the studied content, thus becoming a valuable learning tool.El objetivo del presente trabajo fue evaluar la aplicación de un juego en línea, como herramienta de aprendizaje y verificar su influencia en el desempeño de los estudiantes cuando se aplica antes de las actividades evaluativas. La actividad involucró dos asignaturas del 2º período de la Licenciatura en Ciencias Biológicas, uma de ellas enseñó a los estudiantes como usar el juego, outra tuvo su contenido usado y evaluado usando Kahoot!. Luego de la actividad, se notó que el juego logró traer una mayor interactividad entre alumnos y docentes, posibilitando poner a prueba el grado de conocimiento y apropriación de los contenidos previamente cubiertos en el aula. Los estudiantes experimentaron una participación más divertida y lúdica y los profesores pudieron valorar los puntos más débiles en la comprensión del contenido trabajado. Adicionalmente, se pudo constatar que el desempeño de los estudiantes mejoró en promedio un 19% en las evaluaciones aplicadas luego de usar el juego. Podemos concluir que Kahoot! es un juego que se puede utilizar para corregir y profundizar el contenido estudiado, convirtiéndose así en una valiosa herramienta de aprendizaje.O objetivo do presente trabalho foi avaliar a aplicação de um jogo online como ferramenta de aprendizagem e verificar sua influência no rendimento dos alunos quando aplicado antes de atividades avaliativas. A atividade envolveu duas disciplinas do 2º período de um curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, em que uma delas ensinou os alunos a utilizarem o jogo, e a outra teve seu conteúdo utilizado e avaliado através da utilização do Kahoot!. Após a atividade, percebeu-se que o jogo conseguiu trazer uma maior interatividade entre alunos e professores, possibilitando testar o grau de conhecimento e apropriação do conteúdo abordado previamente em sala de aula. Os alunos vivenciaram uma participação mais divertida e lúdica, e as docentes puderam avaliar os pontos mais frágeis no entendimento do conteúdo trabalhado. Adicionalmente, foi possível verificar que o rendimento dos alunos melhorou em média 19% nas avaliações aplicadas após o uso do jogo. Podemos concluir que o Kahoot! é um jogo que pode ser utilizado para fixar e aprofundar o conteúdo estudado, tornando-se, dessa forma, uma valiosa ferramenta de aprendizagem.Revista Prática Docente2022-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/133910.23926/RPD.2022.v7.n2.e22039.id1339Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22039Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22039Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220392526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1339/640Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoechat, Lorena TemponiSanches, Jane Piton Serra2022-06-03T13:08:54Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1339Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:08:54Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
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