Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/374 |
Resumo: | Scientific events concentrate significant discussions on Science and Biology Teaching. Thus, we aim to analyze the approach of Teaching Zoology, focusing on the Cnidarians in scientific events. The annals of five events (ENPEC, CONAPESC, ENEBIO, EREBIO NE and CONGREBIO) were verified, quantified in the area of Zoology and its Teaching, and those involving Cnidarians were identified. We captured 16,747 works, of which 866 were from the Zoology and Teaching Area, and 14 included Cnidarians. ENEBIO had a higher number related to the Teaching of Zoology, also presenting a greater number of works involving Cnidarians. We believe that more research may emerge in the future regarding these animals, with works that can place greater emphasis on the importance of these organisms. |
id |
SBEnBio_47b3db8cc8081d65c0802e54e7d72a2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/374 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific eventsEnseñanza de zoología en Brasil: investigaciones sobre el Filo Cnidaria en eventos científicosEnsino de zoologia no Brasil: investigações acerca do Filo Cnidaria em eventos científicosZoologiaAnimais urticantesCiências e BiologiaEnsino de ZoologiaZoologyStinging animalsSciences and BiologyTeaching ZoologyZoologíaAnimales ardientesCiencias y BiologíaEnseñanza de ZoologíaScientific events concentrate significant discussions on Science and Biology Teaching. Thus, we aim to analyze the approach of Teaching Zoology, focusing on the Cnidarians in scientific events. The annals of five events (ENPEC, CONAPESC, ENEBIO, EREBIO NE and CONGREBIO) were verified, quantified in the area of Zoology and its Teaching, and those involving Cnidarians were identified. We captured 16,747 works, of which 866 were from the Zoology and Teaching Area, and 14 included Cnidarians. ENEBIO had a higher number related to the Teaching of Zoology, also presenting a greater number of works involving Cnidarians. We believe that more research may emerge in the future regarding these animals, with works that can place greater emphasis on the importance of these organisms.Eventos científicos presentan importantes discusiones en la Ensenãnza de Ciencias y Biología. Así, buscamos verificar el abordaje de la Enseñanza de Zoología, con foco en el Filo Cnidaria en eventos científicos. Fueron verificados los anales de cinco eventos (ENPEC, CONAPESC, ENEBIO, EREBIO NE y CONGREBIO), cuantificados en la area de Zoología y su Enseñanza, e identificados los que involucran Cnidarios. Encontramos 16.747 trabajos, siendo 866 de la area de la Zoología y su Enseñanza, y 14 hablando de Cnidarios. El ENEBIO tuvo más números relacionados a la Enseñanza de Zoología, presentando también más cantidad de trabajos sobre Cnidarios. Creemos que más búsquedas puedan surgir futuramente a respeto de estes animales, con trabajos que puedan presentar la importancia de estes organismos.Eventos científicos concentram significativas discussões no Ensino de Ciências e Biologia. Assim, objetivamos analisar a abordagem do Ensino de Zoologia, enfocando o Filo Cnidaria em eventos científicos. Foram verificados os anais de cinco grandes eventos (ENPEC, CONAPESC, ENEBIO, EREBIO NE e CONGREBIO), quantificados na Área da Zoologia e seu Ensino, e identificados os que envolviam Cnidários. Captamos 16.747 trabalhos, sendo 866 da Área da Zoologia e seu Ensino, e 14 contemplando os Cnidários. O ENEBIO deteve maior número relacionado ao Ensino de Zoologia, apresentando também maior quantidade de trabalhos envolvendo Cnidários. Acreditamos que mais pesquisas possam surgir futuramente a respeito desses animais, com trabalhos que possam dar maior ênfase à importância desses organismos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/37410.46667/renbio.v14i1.374SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 639-657Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 639-657Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 639-6572763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/374/170This article is copyrightedEste artículo tiene copyrightEste artigo possui direitos autoraisCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Renato Amorim da Silva, Anderson Thiago Monteiro daLeite Neta, Alzira de Lucena CorreiaNeves, Ricardo Ferreira das2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/374Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events Enseñanza de zoología en Brasil: investigaciones sobre el Filo Cnidaria en eventos científicos Ensino de zoologia no Brasil: investigações acerca do Filo Cnidaria em eventos científicos |
title |
Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events |
spellingShingle |
Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events Silva, Renato Amorim da Zoologia Animais urticantes Ciências e Biologia Ensino de Zoologia Zoology Stinging animals Sciences and Biology Teaching Zoology Zoología Animales ardientes Ciencias y Biología Enseñanza de Zoología |
title_short |
Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events |
title_full |
Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events |
title_fullStr |
Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events |
title_full_unstemmed |
Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events |
title_sort |
Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events |
author |
Silva, Renato Amorim da |
author_facet |
Silva, Renato Amorim da Silva, Anderson Thiago Monteiro da Leite Neta, Alzira de Lucena Correia Neves, Ricardo Ferreira das |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Anderson Thiago Monteiro da Leite Neta, Alzira de Lucena Correia Neves, Ricardo Ferreira das |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Renato Amorim da Silva, Anderson Thiago Monteiro da Leite Neta, Alzira de Lucena Correia Neves, Ricardo Ferreira das |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Zoologia Animais urticantes Ciências e Biologia Ensino de Zoologia Zoology Stinging animals Sciences and Biology Teaching Zoology Zoología Animales ardientes Ciencias y Biología Enseñanza de Zoología |
topic |
Zoologia Animais urticantes Ciências e Biologia Ensino de Zoologia Zoology Stinging animals Sciences and Biology Teaching Zoology Zoología Animales ardientes Ciencias y Biología Enseñanza de Zoología |
description |
Scientific events concentrate significant discussions on Science and Biology Teaching. Thus, we aim to analyze the approach of Teaching Zoology, focusing on the Cnidarians in scientific events. The annals of five events (ENPEC, CONAPESC, ENEBIO, EREBIO NE and CONGREBIO) were verified, quantified in the area of Zoology and its Teaching, and those involving Cnidarians were identified. We captured 16,747 works, of which 866 were from the Zoology and Teaching Area, and 14 included Cnidarians. ENEBIO had a higher number related to the Teaching of Zoology, also presenting a greater number of works involving Cnidarians. We believe that more research may emerge in the future regarding these animals, with works that can place greater emphasis on the importance of these organisms. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/374 10.46667/renbio.v14i1.374 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/374 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.374 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/374/170 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
This article is copyrighted Este artículo tiene copyright Este artigo possui direitos autorais |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 639-657 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 639-657 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 639-657 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866957869056 |