Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Renato Amorim da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Anderson Thiago Monteiro da, Leite Neta, Alzira de Lucena Correia, Neves, Ricardo Ferreira das
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/374
Resumo: Scientific events concentrate significant discussions on Science and Biology Teaching. Thus, we aim to analyze the approach of Teaching Zoology, focusing on the Cnidarians in scientific events. The annals of five events (ENPEC, CONAPESC, ENEBIO, EREBIO NE and CONGREBIO) were verified, quantified in the area of Zoology and its Teaching, and those involving Cnidarians were identified. We captured 16,747 works, of which 866 were from the Zoology and Teaching Area, and 14 included Cnidarians. ENEBIO had a higher number related to the Teaching of Zoology, also presenting a greater number of works involving Cnidarians. We believe that more research may emerge in the future regarding these animals, with works that can place greater emphasis on the importance of these organisms.
id SBEnBio_47b3db8cc8081d65c0802e54e7d72a2f
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/374
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific eventsEnseñanza de zoología en Brasil: investigaciones sobre el Filo Cnidaria en eventos científicosEnsino de zoologia no Brasil: investigações acerca do Filo Cnidaria em eventos científicosZoologiaAnimais urticantesCiências e BiologiaEnsino de ZoologiaZoologyStinging animalsSciences and BiologyTeaching ZoologyZoologíaAnimales ardientesCiencias y BiologíaEnseñanza de ZoologíaScientific events concentrate significant discussions on Science and Biology Teaching. Thus, we aim to analyze the approach of Teaching Zoology, focusing on the Cnidarians in scientific events. The annals of five events (ENPEC, CONAPESC, ENEBIO, EREBIO NE and CONGREBIO) were verified, quantified in the area of Zoology and its Teaching, and those involving Cnidarians were identified. We captured 16,747 works, of which 866 were from the Zoology and Teaching Area, and 14 included Cnidarians. ENEBIO had a higher number related to the Teaching of Zoology, also presenting a greater number of works involving Cnidarians. We believe that more research may emerge in the future regarding these animals, with works that can place greater emphasis on the importance of these organisms.Eventos científicos presentan importantes discusiones en la Ensenãnza de Ciencias y Biología. Así, buscamos verificar el abordaje de la Enseñanza de Zoología, con foco en el Filo Cnidaria en eventos científicos. Fueron verificados los anales de cinco eventos (ENPEC, CONAPESC, ENEBIO, EREBIO NE y CONGREBIO), cuantificados en la area de Zoología y su Enseñanza, e identificados los que involucran Cnidarios. Encontramos 16.747 trabajos, siendo 866 de la area de la Zoología y su Enseñanza, y 14 hablando de Cnidarios. El ENEBIO tuvo más números relacionados a la Enseñanza de Zoología, presentando también más cantidad de trabajos sobre Cnidarios. Creemos que más búsquedas puedan surgir futuramente a respeto de estes animales, con trabajos que puedan presentar la importancia de estes organismos.Eventos científicos concentram significativas discussões no Ensino de Ciências e Biologia. Assim, objetivamos analisar a abordagem do Ensino de Zoologia, enfocando o Filo Cnidaria em eventos científicos. Foram verificados os anais de cinco grandes eventos (ENPEC, CONAPESC, ENEBIO, EREBIO NE e CONGREBIO), quantificados na Área da Zoologia e seu Ensino, e identificados os que envolviam Cnidários. Captamos 16.747 trabalhos, sendo 866 da Área da Zoologia e seu Ensino, e 14 contemplando os Cnidários. O ENEBIO deteve maior número relacionado ao Ensino de Zoologia, apresentando também maior quantidade de trabalhos envolvendo Cnidários. Acreditamos que mais pesquisas possam surgir futuramente a respeito desses animais, com trabalhos que possam dar maior ênfase à importância desses organismos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/37410.46667/renbio.v14i1.374SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 639-657Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 639-657Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 639-6572763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/374/170This article is copyrightedEste artículo tiene copyrightEste artigo possui direitos autoraisCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Renato Amorim da Silva, Anderson Thiago Monteiro daLeite Neta, Alzira de Lucena CorreiaNeves, Ricardo Ferreira das2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/374Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events
Enseñanza de zoología en Brasil: investigaciones sobre el Filo Cnidaria en eventos científicos
Ensino de zoologia no Brasil: investigações acerca do Filo Cnidaria em eventos científicos
title Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events
spellingShingle Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events
Silva, Renato Amorim da
Zoologia
Animais urticantes
Ciências e Biologia
Ensino de Zoologia
Zoology
Stinging animals
Sciences and Biology
Teaching Zoology
Zoología
Animales ardientes
Ciencias y Biología
Enseñanza de Zoología
title_short Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events
title_full Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events
title_fullStr Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events
title_full_unstemmed Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events
title_sort Teaching zoology in Brazil: an investigative approach to the Phylum Cnidaria in scientific events
author Silva, Renato Amorim da
author_facet Silva, Renato Amorim da
Silva, Anderson Thiago Monteiro da
Leite Neta, Alzira de Lucena Correia
Neves, Ricardo Ferreira das
author_role author
author2 Silva, Anderson Thiago Monteiro da
Leite Neta, Alzira de Lucena Correia
Neves, Ricardo Ferreira das
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Renato Amorim da
Silva, Anderson Thiago Monteiro da
Leite Neta, Alzira de Lucena Correia
Neves, Ricardo Ferreira das
dc.subject.por.fl_str_mv Zoologia
Animais urticantes
Ciências e Biologia
Ensino de Zoologia
Zoology
Stinging animals
Sciences and Biology
Teaching Zoology
Zoología
Animales ardientes
Ciencias y Biología
Enseñanza de Zoología
topic Zoologia
Animais urticantes
Ciências e Biologia
Ensino de Zoologia
Zoology
Stinging animals
Sciences and Biology
Teaching Zoology
Zoología
Animales ardientes
Ciencias y Biología
Enseñanza de Zoología
description Scientific events concentrate significant discussions on Science and Biology Teaching. Thus, we aim to analyze the approach of Teaching Zoology, focusing on the Cnidarians in scientific events. The annals of five events (ENPEC, CONAPESC, ENEBIO, EREBIO NE and CONGREBIO) were verified, quantified in the area of Zoology and its Teaching, and those involving Cnidarians were identified. We captured 16,747 works, of which 866 were from the Zoology and Teaching Area, and 14 included Cnidarians. ENEBIO had a higher number related to the Teaching of Zoology, also presenting a greater number of works involving Cnidarians. We believe that more research may emerge in the future regarding these animals, with works that can place greater emphasis on the importance of these organisms.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/374
10.46667/renbio.v14i1.374
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/374
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.374
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/374/170
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv This article is copyrighted
Este artículo tiene copyright
Este artigo possui direitos autorais
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 639-657
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 639-657
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 639-657
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866957869056