THE USE OF KAHOOT! AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING IN ZOOLOGY EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Temponi Boechat, Lorena
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Serra Sanches, Jane Piton
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/225
Resumo: The objectives of the present study were to evaluate the application of an online game as a learning tool and to verify its influence on the students’ performance when applied before evaluative activities. The activity involved two disciplines of the second period of a Biological Sciences course, one of them taught students how to use the game, another had its contente used and evaluated using Kahoot!. After the activity, it was possible to verify that the game brought a greater interactivity between students and teachers, allowing testing the degree of knowledge and appropriation of the content previously discussed in the classroom. The students experienced a funny and playful participation and the teachers could evaluate the most fragile points in the understanding of the content worked. In addition, it was possible to verify that the students' performance improved on average 19% in the assessments applied after the use of the game. We can conclude that the Kahoot! is a game that can be used to fix and deepen the studied content, thus becoming a valuable learning tool.
id IFMT_dd2589f8511ae5d75d3d8066a97d0b30
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/225
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE USE OF KAHOOT! AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING IN ZOOLOGY EDUCATION¡EL USO DE KAHOOT! COMO HERRAMIENTA DE ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE EN ZOOLOGÍAO USO DO KAHOOT! COMO FERRAMENTA DE ENSINO E APRENDIZAGEM EM ZOOLOGIAUso pedagógico do KathootAprendizagem de ZoologiaEnsino de ZoologiaPedagogical use of KahootLearning ZoologyZoology TeachingUso pedagógico de Kahoot!.Zoología de aprendizajeZoologia de enseñanzaThe objectives of the present study were to evaluate the application of an online game as a learning tool and to verify its influence on the students’ performance when applied before evaluative activities. The activity involved two disciplines of the second period of a Biological Sciences course, one of them taught students how to use the game, another had its contente used and evaluated using Kahoot!. After the activity, it was possible to verify that the game brought a greater interactivity between students and teachers, allowing testing the degree of knowledge and appropriation of the content previously discussed in the classroom. The students experienced a funny and playful participation and the teachers could evaluate the most fragile points in the understanding of the content worked. In addition, it was possible to verify that the students' performance improved on average 19% in the assessments applied after the use of the game. We can conclude that the Kahoot! is a game that can be used to fix and deepen the studied content, thus becoming a valuable learning tool.El objetivo del presente trabajo fue evaluar la aplicación de un juego en línea, como herramienta de aprendizaje y verificar su influencia en el desempeño de los estudiantes cuando se aplica antes de las actividades evaluativas. La actividad involucró dos asignaturas del 2º período de la Licenciatura en Ciencias Biológicas, uma de ellas enseñó a los estudiantes como usar el juego, outra tuvo su contenido usado y evaluado usando Kahoot!. Luego de la actividad, se notó que el juego logró traer una mayor interactividad entre alumnos y docentes, posibilitando poner a prueba el grado de conocimiento y apropriación de los contenidos previamente cubiertos en el aula. Los estudiantes experimentaron una participación más divertida y lúdica y los profesores pudieron valorar los puntos más débiles en la comprensión del contenido trabajado. Adicionalmente, se pudo constatar que el desempeño de los estudiantes mejoró en promedio un 19% en las evaluaciones aplicadas luego de usar el juego. Podemos concluir que Kahoot! es un juego que se puede utilizar para corregir y profundizar el contenido estudiado, convirtiéndose así en una valiosa herramienta de aprendizaje.O objetivo do presente trabalho foi avaliar a aplicação de um jogo online como ferramenta de aprendizagem e verificar sua influência no rendimento dos alunos quando aplicado antes de atividades avaliativas. A atividade envolveu duas disciplinas do 2º período de um curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, em que uma delas ensinou os alunos a utilizarem o jogo, e a outra teve seu conteúdo utilizado e avaliado através da utilização do Kahoot!. Após a atividade, percebeu-se que o jogo conseguiu trazer uma maior interatividade entre alunos e professores, possibilitando testar o grau de conhecimento e apropriação do conteúdo abordado previamente em sala de aula. Os alunos vivenciaram uma participação mais divertida e lúdica, e as docentes puderam avaliar os pontos mais frágeis no entendimento do conteúdo trabalhado. Adicionalmente, foi possível verificar que o rendimento dos alunos melhorou em média 19% nas avaliações aplicadas após o uso do jogo. Podemos concluir que o Kahoot! é um jogo que pode ser utilizado para fixar e aprofundar o conteúdo estudado, tornando-se, dessa forma, uma valiosa ferramenta de aprendizagem.Revista Prática Docente2022-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/22510.23926/RPD.2022.v7.n2.e22039.id1339Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22038Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22038Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220382526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/225/215Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTemponi Boechat, Lorena Serra Sanches, Jane Piton2023-05-24T22:53:14Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/225Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-24T22:53:14Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE USE OF KAHOOT! AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING IN ZOOLOGY EDUCATION
¡EL USO DE KAHOOT! COMO HERRAMIENTA DE ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE EN ZOOLOGÍA
O USO DO KAHOOT! COMO FERRAMENTA DE ENSINO E APRENDIZAGEM EM ZOOLOGIA
title THE USE OF KAHOOT! AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING IN ZOOLOGY EDUCATION
spellingShingle THE USE OF KAHOOT! AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING IN ZOOLOGY EDUCATION
Temponi Boechat, Lorena
Uso pedagógico do Kathoot
Aprendizagem de Zoologia
Ensino de Zoologia
Pedagogical use of Kahoot
Learning Zoology
Zoology Teaching
Uso pedagógico de Kahoot!.
Zoología de aprendizaje
Zoologia de enseñanza
title_short THE USE OF KAHOOT! AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING IN ZOOLOGY EDUCATION
title_full THE USE OF KAHOOT! AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING IN ZOOLOGY EDUCATION
title_fullStr THE USE OF KAHOOT! AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING IN ZOOLOGY EDUCATION
title_full_unstemmed THE USE OF KAHOOT! AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING IN ZOOLOGY EDUCATION
title_sort THE USE OF KAHOOT! AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING IN ZOOLOGY EDUCATION
author Temponi Boechat, Lorena
author_facet Temponi Boechat, Lorena
Serra Sanches, Jane Piton
author_role author
author2 Serra Sanches, Jane Piton
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Temponi Boechat, Lorena
Serra Sanches, Jane Piton
dc.subject.por.fl_str_mv Uso pedagógico do Kathoot
Aprendizagem de Zoologia
Ensino de Zoologia
Pedagogical use of Kahoot
Learning Zoology
Zoology Teaching
Uso pedagógico de Kahoot!.
Zoología de aprendizaje
Zoologia de enseñanza
topic Uso pedagógico do Kathoot
Aprendizagem de Zoologia
Ensino de Zoologia
Pedagogical use of Kahoot
Learning Zoology
Zoology Teaching
Uso pedagógico de Kahoot!.
Zoología de aprendizaje
Zoologia de enseñanza
description The objectives of the present study were to evaluate the application of an online game as a learning tool and to verify its influence on the students’ performance when applied before evaluative activities. The activity involved two disciplines of the second period of a Biological Sciences course, one of them taught students how to use the game, another had its contente used and evaluated using Kahoot!. After the activity, it was possible to verify that the game brought a greater interactivity between students and teachers, allowing testing the degree of knowledge and appropriation of the content previously discussed in the classroom. The students experienced a funny and playful participation and the teachers could evaluate the most fragile points in the understanding of the content worked. In addition, it was possible to verify that the students' performance improved on average 19% in the assessments applied after the use of the game. We can conclude that the Kahoot! is a game that can be used to fix and deepen the studied content, thus becoming a valuable learning tool.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/225
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22039.id1339
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/225
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22039.id1339
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/225/215
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22038
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22038
Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22038
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939843338240