Public school and the use of educational indicators

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Werle, Flávia Obino Corrêa
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Koetz, Carmen Maria, Martins, Tatiane Fátima Kovalski
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11686
Resumo: Research report that begins with a conceptual discussion of educational indicators, their applicability and limits, as well as the characterization and exemplification of synthetic indicators. It analyzes the school as a space to produce educational indicators based on the case of a state public school that organized, systematized and analyzed information, tracing a profile for student passing and failing in the final grades of basic education. It argued that teachers in their action produce data that, when worked up are relevant indicators for the school community to provide a new vision about his own work and on own school data that favor the proposal of strategies for improving education. Considerations about the pedagogical repercussions and the paths to advance the democratization of public schools to give meaning and make the indicators found talk.
id PUC_RS-18_944c8b29cebe74079bc463c815e1c3b6
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11686
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Public school and the use of educational indicatorsEscuela pública y el uso de indicadores educacionalesEscola pública e a utilização de indicadores educacionaisEducational indicators. Quality of education. School management.Indicadores educacionais. Qualidade da educação. Gestão escolar.Indicadores educacionales. Calidad de la educación. Gestión escolar.Research report that begins with a conceptual discussion of educational indicators, their applicability and limits, as well as the characterization and exemplification of synthetic indicators. It analyzes the school as a space to produce educational indicators based on the case of a state public school that organized, systematized and analyzed information, tracing a profile for student passing and failing in the final grades of basic education. It argued that teachers in their action produce data that, when worked up are relevant indicators for the school community to provide a new vision about his own work and on own school data that favor the proposal of strategies for improving education. Considerations about the pedagogical repercussions and the paths to advance the democratization of public schools to give meaning and make the indicators found talk.Relato de investigación que se inicia con una discusión conceptual de indicadores educacionales, su aplicabilidad, sus límites, y con la caracterización y ejemplificación de indicadores sintéticos. Analiza la escuela como espacio de utilización de indicadores educacionales a partir de un caso de una escuela pública estatal que organizó, sistematizó y analizó informaciones, trazando un perfil de aprobación y reprobación de alumnos de los grados finales de la enseñanza fundamental. Se argumenta que los docentes en su acción pedagógica producen datos que, cuando trabajados se constituyen en indicadores relevantes para proporcionar a la comunidad escolar una nueva visión al respecto de su propio trabajo y sobre la propia escuela, datos que favorecen la proposición de estrategias para la mejora de la educación. Se discuten las repercusiones pedagógicas y los caminos para avanzar hacia la democratización de la escuela pública para dar un sentido y hacer hablar a los indicadoreselaborados.Relato de pesquisa que inicia com discussão conceitual de indicadores educacionais, sua aplicabilidade, limites e com a caracterização e exemplificação de indicadores sintéticos. Analisa a escola como espaço de utilização de indicadores educacionais a partir do caso de uma escola pública estadual que organizou, sistematizou e analisou informações, traçando um perfil de aprovação e reprovação de alunos das séries finais do ensino fundamental. Argumenta-se que os docentes em sua ação pedagógica produzem dados que, quando trabalhados constituem-se em indicadores relevantes para proporcionar à comunidade escolar uma nova visão a respeito de seu próprio trabalho e sobre a própria escola, dados que favorecem a proposição de estratégias para a melhoria da educação. Discutem-se as repercussões pedagógicas e os caminhos para avançar a democratização da escola pública, para dar sentido e fazer falar os indicadores apurados.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1168610.15448/1981-2582.2015.1.11686Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 99-112Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 99-112Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 99-1121981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2015.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11686/12758Werle, Flávia Obino CorrêaKoetz, Carmen MariaMartins, Tatiane Fátima Kovalskiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:34:08Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/11686Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:34:08Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Public school and the use of educational indicators
Escuela pública y el uso de indicadores educacionales
Escola pública e a utilização de indicadores educacionais
title Public school and the use of educational indicators
spellingShingle Public school and the use of educational indicators
Werle, Flávia Obino Corrêa
Educational indicators. Quality of education. School management.
Indicadores educacionais. Qualidade da educação. Gestão escolar.
Indicadores educacionales. Calidad de la educación. Gestión escolar.
title_short Public school and the use of educational indicators
title_full Public school and the use of educational indicators
title_fullStr Public school and the use of educational indicators
title_full_unstemmed Public school and the use of educational indicators
title_sort Public school and the use of educational indicators
author Werle, Flávia Obino Corrêa
author_facet Werle, Flávia Obino Corrêa
Koetz, Carmen Maria
Martins, Tatiane Fátima Kovalski
author_role author
author2 Koetz, Carmen Maria
Martins, Tatiane Fátima Kovalski
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Werle, Flávia Obino Corrêa
Koetz, Carmen Maria
Martins, Tatiane Fátima Kovalski
dc.subject.por.fl_str_mv Educational indicators. Quality of education. School management.
Indicadores educacionais. Qualidade da educação. Gestão escolar.
Indicadores educacionales. Calidad de la educación. Gestión escolar.
topic Educational indicators. Quality of education. School management.
Indicadores educacionais. Qualidade da educação. Gestão escolar.
Indicadores educacionales. Calidad de la educación. Gestión escolar.
description Research report that begins with a conceptual discussion of educational indicators, their applicability and limits, as well as the characterization and exemplification of synthetic indicators. It analyzes the school as a space to produce educational indicators based on the case of a state public school that organized, systematized and analyzed information, tracing a profile for student passing and failing in the final grades of basic education. It argued that teachers in their action produce data that, when worked up are relevant indicators for the school community to provide a new vision about his own work and on own school data that favor the proposal of strategies for improving education. Considerations about the pedagogical repercussions and the paths to advance the democratization of public schools to give meaning and make the indicators found talk.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11686
10.15448/1981-2582.2015.1.11686
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11686
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2015.1.11686
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/11686/12758
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 38 No. 1 (2015): Dossier - Cultural Studies in Education; 99-112
Educação; Vol. 38 Núm. 1 (2015): Dossier - Estudios Culturales en educación; 99-112
Educação; v. 38 n. 1 (2015): Dossiê - Estudos Culturais em educação; 99-112
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2015.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128743551172608