Development of reading comprehension: the decisive role of instruction targeting individual differences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corso, Helena Vellinho
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Assis, Évelin, Nunes, Débora Mayer, de Salles, Jerusa Fumagalli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32445
Resumo: Models of proficient reading comprehension did not explain skill development. Connor’s model of the development of reading comprehension (CONNOR, 2016a), based on consistent empirical findings, brings together elements from previous models and, within the framework of the bioecological paradigm of child development, includes the social aspects of cognition and the instructional factor. In the present theoretical work we aim to detail Connor’s lattice model and the empirical studies that support it in order to: (1) highlight the theoretical advance that it represents in the understanding of the skill, by tracing a brief history of the models of reading comprehension; and (2) emphasize the clear educational implication: instruction is key to skill development, and will be effective to the extent that it is compatible with the learner’s linguistic and sociocognitive skills, that is, with individual differences, which implicates some degree of individualized instruction.
id PUC_RS-19_1005c4cb2e3b8aebe2ca6b74e8733341
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32445
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Development of reading comprehension: the decisive role of instruction targeting individual differencesDesarrollo de la comprensión de lectura: el papel decisivo de la instrucción enfocada em las diferencias individualesDesenvolvimento da compreensão de leitura: o papel decisivo da instrução focada nas diferenças individuaisModels of reading comprehension. Development of reading comprehensionInstruction. Children development. Cognitive psychology.Modelos de comprensión de lectura. Desarrollo de la comprensión de la lectura. La educación. Desarrollo infantil. Psicología cognitiva.Modelos de compreensão de leitura. Desenvolvimento da compreensão de leitura. Instrução. Desenvolvimento infantil. Psicologia cognitiva.Models of proficient reading comprehension did not explain skill development. Connor’s model of the development of reading comprehension (CONNOR, 2016a), based on consistent empirical findings, brings together elements from previous models and, within the framework of the bioecological paradigm of child development, includes the social aspects of cognition and the instructional factor. In the present theoretical work we aim to detail Connor’s lattice model and the empirical studies that support it in order to: (1) highlight the theoretical advance that it represents in the understanding of the skill, by tracing a brief history of the models of reading comprehension; and (2) emphasize the clear educational implication: instruction is key to skill development, and will be effective to the extent that it is compatible with the learner’s linguistic and sociocognitive skills, that is, with individual differences, which implicates some degree of individualized instruction.Los modelos de la comprensión proficiente no explican el desarrollo de la habilidad correspondiente. El modelo de desarrollo de comprensión de lectura de Connor (CONNOR, 2016a), basado en hallazgos empíricos, reúne elementos de modelos previos e incluye los aspectos sociales de la cognición dentro del paradigma bioecológico del desarrollo infantil, además del factor instruccional. Este trabajo teórico busca detallar el modelo de red (lattice model) y los estudios empíricos que lo soportan, con la finalidad de: (1) resaltar el avance teórico en el estudio de la habilidad de la comprensión de la lectura, a través de la revisión de la historia de los modelos de la comprensión proficiente; (2) enfatizar la clara implicación  educativa. La instrucción es fundamental para el desarrollo de la habilidad de la comprensión y esta será efectiva en la medida en que sea compatible con las habilidades lingüísticas y sociocognitivas del aprendiz, es decir, con las diferencias individuales, que supone algún grado de individualización de la enseñanza.Os modelos de compreensão proficiente não explicavam o desenvolvimento da habilidade. O modelo de desenvolvimento de compreensão de leitura de Connor (CONNOR, 2016a), com base em consistentes achados empíricos, reúne elementos de modelos prévios e, no marco do paradigma bioecológico de desenvolvimento infantil, inclui os aspectos sociais da cognição e o fator instrucional. Neste trabalho teórico objetivamos detalhar o modelo de rede (lattice model) e os estudos empíricos que o embasaram para: (1) destacar o avanço teórico que ele representa no entendimento da habilidade, o que é feito por meio de um histórico dos modelos de compreensão de leitura; e (2) enfatizar a clara implicação educacional: a instrução é chave para o desenvolvimento da habilidade, e será efetiva na medida em que for compatível com as habilidades linguísticas e sociocognitivas aportadas pelo aprendiz, isto é, com as diferenças individuais, o que supõe algum grau de individualização do ensino.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3244510.15448/1984-7726.2019.2.32445Letras de Hoje; Vol. 54 No. 2 (2019); 211-220Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 2 (2019); 211-220Letras de Hoje; v. 54 n. 2 (2019); 211-2201984-77260101-333510.15448/1984-7726.2019.2reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32445/19051Copyright (c) 2019 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorso, Helena VellinhoAssis, ÉvelinNunes, Débora Mayerde Salles, Jerusa Fumagalli2020-01-27T21:12:06Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32445Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2020-01-27T21:12:06Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Development of reading comprehension: the decisive role of instruction targeting individual differences
Desarrollo de la comprensión de lectura: el papel decisivo de la instrucción enfocada em las diferencias individuales
Desenvolvimento da compreensão de leitura: o papel decisivo da instrução focada nas diferenças individuais
title Development of reading comprehension: the decisive role of instruction targeting individual differences
spellingShingle Development of reading comprehension: the decisive role of instruction targeting individual differences
Corso, Helena Vellinho
Models of reading comprehension. Development of reading comprehension
Instruction. Children development. Cognitive psychology.
Modelos de comprensión de lectura. Desarrollo de la comprensión de la lectura. La educación. Desarrollo infantil. Psicología cognitiva.
Modelos de compreensão de leitura. Desenvolvimento da compreensão de leitura. Instrução. Desenvolvimento infantil. Psicologia cognitiva.
title_short Development of reading comprehension: the decisive role of instruction targeting individual differences
title_full Development of reading comprehension: the decisive role of instruction targeting individual differences
title_fullStr Development of reading comprehension: the decisive role of instruction targeting individual differences
title_full_unstemmed Development of reading comprehension: the decisive role of instruction targeting individual differences
title_sort Development of reading comprehension: the decisive role of instruction targeting individual differences
author Corso, Helena Vellinho
author_facet Corso, Helena Vellinho
Assis, Évelin
Nunes, Débora Mayer
de Salles, Jerusa Fumagalli
author_role author
author2 Assis, Évelin
Nunes, Débora Mayer
de Salles, Jerusa Fumagalli
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corso, Helena Vellinho
Assis, Évelin
Nunes, Débora Mayer
de Salles, Jerusa Fumagalli
dc.subject.por.fl_str_mv Models of reading comprehension. Development of reading comprehension
Instruction. Children development. Cognitive psychology.
Modelos de comprensión de lectura. Desarrollo de la comprensión de la lectura. La educación. Desarrollo infantil. Psicología cognitiva.
Modelos de compreensão de leitura. Desenvolvimento da compreensão de leitura. Instrução. Desenvolvimento infantil. Psicologia cognitiva.
topic Models of reading comprehension. Development of reading comprehension
Instruction. Children development. Cognitive psychology.
Modelos de comprensión de lectura. Desarrollo de la comprensión de la lectura. La educación. Desarrollo infantil. Psicología cognitiva.
Modelos de compreensão de leitura. Desenvolvimento da compreensão de leitura. Instrução. Desenvolvimento infantil. Psicologia cognitiva.
description Models of proficient reading comprehension did not explain skill development. Connor’s model of the development of reading comprehension (CONNOR, 2016a), based on consistent empirical findings, brings together elements from previous models and, within the framework of the bioecological paradigm of child development, includes the social aspects of cognition and the instructional factor. In the present theoretical work we aim to detail Connor’s lattice model and the empirical studies that support it in order to: (1) highlight the theoretical advance that it represents in the understanding of the skill, by tracing a brief history of the models of reading comprehension; and (2) emphasize the clear educational implication: instruction is key to skill development, and will be effective to the extent that it is compatible with the learner’s linguistic and sociocognitive skills, that is, with individual differences, which implicates some degree of individualized instruction.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32445
10.15448/1984-7726.2019.2.32445
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32445
identifier_str_mv 10.15448/1984-7726.2019.2.32445
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32445/19051
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 54 No. 2 (2019); 211-220
Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 2 (2019); 211-220
Letras de Hoje; v. 54 n. 2 (2019); 211-220
1984-7726
0101-3335
10.15448/1984-7726.2019.2
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128782073757696