Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10249 |
Resumo: | This research investigates the limits and possibilities of the realization of democratic management in a state full-time school in São Paulo, considering the principles of dialogue, participation and autonomy proposed by Paulo Freire in his liberating pedagogy. Focused on school management, this study describes the setting up of conditions for the reorientation of actions within full-time schooling in order to reorganize them and reinvent them, aiming to address the needs of students. As school management does not manifest itself in a neutral manner conditioned to a type of education and outcomes subject to a number of conceptions and interests within the school realm it is expected, through democratic action, that every player involved in the school community internalizes the cultural identification and valorization towards effective participation in the social gathering. Results point to feasible democratic management possibilities in Full-time Schooling Programs, driven by the creation of new conditions for the tackling of challenges and limitations spawned by the need to execute a shared, participative and non-alienated managerial action |
id |
PUC_SP-1_673133671d652c50efa3088004e60b8c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10249 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Passarelli, Lílian Maria Ghiurohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796365D9http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8559509Z6Quaresma, Daniel Gelini2016-04-27T14:48:46Z2015-10-132015-09-14Quaresma, Daniel Gelini. Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades. 2015. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10249This research investigates the limits and possibilities of the realization of democratic management in a state full-time school in São Paulo, considering the principles of dialogue, participation and autonomy proposed by Paulo Freire in his liberating pedagogy. Focused on school management, this study describes the setting up of conditions for the reorientation of actions within full-time schooling in order to reorganize them and reinvent them, aiming to address the needs of students. As school management does not manifest itself in a neutral manner conditioned to a type of education and outcomes subject to a number of conceptions and interests within the school realm it is expected, through democratic action, that every player involved in the school community internalizes the cultural identification and valorization towards effective participation in the social gathering. Results point to feasible democratic management possibilities in Full-time Schooling Programs, driven by the creation of new conditions for the tackling of challenges and limitations spawned by the need to execute a shared, participative and non-alienated managerial actionA pesquisa investiga os limites e as possibilidades da efetivação da gestão democrática numa escola estadual de ensino integral em São Paulo, considerando os princípios de diálogo, participação e autonomia propostos por Paulo Freire em sua pedagogia libertadora. Com foco em gestão escolar, este estudo descreve a criação de condições para a reorientação das ações na Escola de Ensino Integral, a fim de reorganizá-las e reinventá-las, ambicionando o respeito às necessidades dos alunos. Como a gestão escolar não se dá de uma forma neutra estando condicionada a um tipo de educação e resultados sujeitos a diversas concepções e interesses no cotidiano escolar espera-se, por meio de uma ação democrática, que todos os atores envolvidos na comunidade escolar se apropriem da valorização e da identificação cultural para a efetiva participação no reduto social. Os resultados apontam para possibilidades concretas da gestão democrática no Programa Escola de Ensino Integral, orientadas pela criação de novas condições para a superação de enfrentamentos e limitações a partir da necessidade de se travar uma ação gestora compartilhada, participativa e desalienadaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22458/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de FormadoresPUC-SPBREducaçãoPaulo FreireGestão democráticaEnsino integralPrincípios de diálogo, participação e autonomiaPaulo Freire and democratic managementFull-time schoolingPrinciples of dialogue, participation and autonomyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOGestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDaniel Gelini Quaresma.pdf.txtDaniel Gelini Quaresma.pdf.txtExtracted texttext/plain407698https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10249/3/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf.txt16cb3129921ab7cc3705946a3f713285MD53ORIGINALDaniel Gelini Quaresma.pdfapplication/pdf3424413https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10249/1/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf602b8dba38e18651b285a422fb4909a7MD51THUMBNAILDaniel Gelini Quaresma.pdf.jpgDaniel Gelini Quaresma.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10249/2/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/102492022-04-28 04:35:06.708oai:repositorio.pucsp.br:handle/10249Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:35:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades |
title |
Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades |
spellingShingle |
Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades Quaresma, Daniel Gelini Paulo Freire Gestão democrática Ensino integral Princípios de diálogo, participação e autonomia Paulo Freire and democratic management Full-time schooling Principles of dialogue, participation and autonomy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades |
title_full |
Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades |
title_fullStr |
Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades |
title_full_unstemmed |
Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades |
title_sort |
Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades |
author |
Quaresma, Daniel Gelini |
author_facet |
Quaresma, Daniel Gelini |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Passarelli, Lílian Maria Ghiuro |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796365D9 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8559509Z6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quaresma, Daniel Gelini |
contributor_str_mv |
Passarelli, Lílian Maria Ghiuro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire Gestão democrática Ensino integral Princípios de diálogo, participação e autonomia |
topic |
Paulo Freire Gestão democrática Ensino integral Princípios de diálogo, participação e autonomia Paulo Freire and democratic management Full-time schooling Principles of dialogue, participation and autonomy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Paulo Freire and democratic management Full-time schooling Principles of dialogue, participation and autonomy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research investigates the limits and possibilities of the realization of democratic management in a state full-time school in São Paulo, considering the principles of dialogue, participation and autonomy proposed by Paulo Freire in his liberating pedagogy. Focused on school management, this study describes the setting up of conditions for the reorientation of actions within full-time schooling in order to reorganize them and reinvent them, aiming to address the needs of students. As school management does not manifest itself in a neutral manner conditioned to a type of education and outcomes subject to a number of conceptions and interests within the school realm it is expected, through democratic action, that every player involved in the school community internalizes the cultural identification and valorization towards effective participation in the social gathering. Results point to feasible democratic management possibilities in Full-time Schooling Programs, driven by the creation of new conditions for the tackling of challenges and limitations spawned by the need to execute a shared, participative and non-alienated managerial action |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-10-13 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-09-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:48:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Quaresma, Daniel Gelini. Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades. 2015. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10249 |
identifier_str_mv |
Quaresma, Daniel Gelini. Gestão democrática na escola de ensino integral: limites e possibilidades. 2015. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10249 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10249/3/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10249/1/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10249/2/Daniel%20Gelini%20Quaresma.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
16cb3129921ab7cc3705946a3f713285 602b8dba38e18651b285a422fb4909a7 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796072326889472 |