A cidadania no livro didático de matemática: um diagnóstico a partir dos temas transversais trabalho e consumo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11239 |
Resumo: | The present studies main objective was to identify how the concept of citizenship presents itself in the Didactics Book of Mathematics. The mediation between citizenship and mathematics happens through the transversal themes work and consumption, which came through the generating themes of Paulo Freire. Fifth to eighth grade books of Mathematics, which have been recommended by the National Program of the Didactics Book in the years 1999 and 2001, have been analyzed and their exercises were classified according to the Learning Environments proposed by Skovsmose. The results suggest that some relevant themes for society, which are subjected to discussion in the scope of Mathematics Education, are not found in the Didactics Book of Mathematics. Almost all questions were centered in Literacy, reinforcing the need of an approach that considers Literacy, Materacy and Technoracy as it is proposed by D Ambrosio. Some initial steps towards tax calculus have been identified, but the discussion of their importance in society, which would enable deeper debate between mathematics and society, has not evolved |
id |
PUC_SP-1_6d0159d90041aae16dc36e96406d5edc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11239 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
D'Ambrósio, Ubiratanhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4789694U5Oliveira, Paulo Roberto Vieira de2016-04-27T16:58:21Z2008-02-272004-05-21Oliveira, Paulo Roberto Vieira de. A cidadania no livro didático de matemática: um diagnóstico a partir dos temas transversais trabalho e consumo. 2004. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11239The present studies main objective was to identify how the concept of citizenship presents itself in the Didactics Book of Mathematics. The mediation between citizenship and mathematics happens through the transversal themes work and consumption, which came through the generating themes of Paulo Freire. Fifth to eighth grade books of Mathematics, which have been recommended by the National Program of the Didactics Book in the years 1999 and 2001, have been analyzed and their exercises were classified according to the Learning Environments proposed by Skovsmose. The results suggest that some relevant themes for society, which are subjected to discussion in the scope of Mathematics Education, are not found in the Didactics Book of Mathematics. Almost all questions were centered in Literacy, reinforcing the need of an approach that considers Literacy, Materacy and Technoracy as it is proposed by D Ambrosio. Some initial steps towards tax calculus have been identified, but the discussion of their importance in society, which would enable deeper debate between mathematics and society, has not evolvedO presente trabalho teve como objetivo identificar como a cidadania se apresenta no Livro Didático de Matemática. A mediação entre a cidadania e a matemática é realizada através dos temas transversais trabalho e consumo, vistos na perspectivas dos temas geradores de Paulo Freire. Foram analisados livros de Matemática de 5ª a 8ª séries, recomendados pelo Programa Nacional do Livro Didático, nos anos de 1999 e 2001, classificando os exercícios de percentagem segundo os Ambientes de Aprendizagem, proposto por Skovsmose. Os resultados sugerem que alguns temas relevantes para a sociedade, passíveis de discussão no âmbito da Educação Matemática, não estão no livro didático de matemática. A quase totalidade das questões estava centrada na Literacia, reforçando a necessidade da abordagem proposta por D Ambrosio que contempla a Literacia, a Materacia e a Tecnoracia. Foram identificados alguns passos iniciais em relação aos cálculos de tributos, mas a discussão da sua importância na sociedade, que permitiria um amplo diálogo entre a matemática e a cidadania, não evoluiuapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23169/paulo%20roberto.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducação matemáticaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoLivro didaticoCidadaniaAmbientes de aprendizagemMatematica: Educacao MatematicaDidactics bookCitizenshipLearning environmentsMathematics educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA cidadania no livro didático de matemática: um diagnóstico a partir dos temas transversais trabalho e consumoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTpaulo roberto.pdf.txtpaulo roberto.pdf.txtExtracted texttext/plain114422https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11239/3/paulo%20roberto.pdf.txtce68b2e609f1008d44a33d1c96849939MD53ORIGINALpaulo roberto.pdfapplication/pdf1824858https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11239/1/paulo%20roberto.pdf569d57d0a5b9f110295b3bc2acc190c2MD51THUMBNAILpaulo roberto.pdf.jpgpaulo roberto.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11239/2/paulo%20roberto.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/112392022-04-28 05:34:35.428oai:repositorio.pucsp.br:handle/11239Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T08:34:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A cidadania no livro didático de matemática: um diagnóstico a partir dos temas transversais trabalho e consumo |
title |
A cidadania no livro didático de matemática: um diagnóstico a partir dos temas transversais trabalho e consumo |
spellingShingle |
A cidadania no livro didático de matemática: um diagnóstico a partir dos temas transversais trabalho e consumo Oliveira, Paulo Roberto Vieira de Educação matemática Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Livro didatico Cidadania Ambientes de aprendizagem Matematica: Educacao Matematica Didactics book Citizenship Learning environments Mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A cidadania no livro didático de matemática: um diagnóstico a partir dos temas transversais trabalho e consumo |
title_full |
A cidadania no livro didático de matemática: um diagnóstico a partir dos temas transversais trabalho e consumo |
title_fullStr |
A cidadania no livro didático de matemática: um diagnóstico a partir dos temas transversais trabalho e consumo |
title_full_unstemmed |
A cidadania no livro didático de matemática: um diagnóstico a partir dos temas transversais trabalho e consumo |
title_sort |
A cidadania no livro didático de matemática: um diagnóstico a partir dos temas transversais trabalho e consumo |
author |
Oliveira, Paulo Roberto Vieira de |
author_facet |
Oliveira, Paulo Roberto Vieira de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
D'Ambrósio, Ubiratan |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4789694U5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Paulo Roberto Vieira de |
contributor_str_mv |
D'Ambrósio, Ubiratan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Livro didatico Cidadania Ambientes de aprendizagem Matematica: Educacao Matematica |
topic |
Educação matemática Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Livro didatico Cidadania Ambientes de aprendizagem Matematica: Educacao Matematica Didactics book Citizenship Learning environments Mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Didactics book Citizenship Learning environments Mathematics education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The present studies main objective was to identify how the concept of citizenship presents itself in the Didactics Book of Mathematics. The mediation between citizenship and mathematics happens through the transversal themes work and consumption, which came through the generating themes of Paulo Freire. Fifth to eighth grade books of Mathematics, which have been recommended by the National Program of the Didactics Book in the years 1999 and 2001, have been analyzed and their exercises were classified according to the Learning Environments proposed by Skovsmose. The results suggest that some relevant themes for society, which are subjected to discussion in the scope of Mathematics Education, are not found in the Didactics Book of Mathematics. Almost all questions were centered in Literacy, reinforcing the need of an approach that considers Literacy, Materacy and Technoracy as it is proposed by D Ambrosio. Some initial steps towards tax calculus have been identified, but the discussion of their importance in society, which would enable deeper debate between mathematics and society, has not evolved |
publishDate |
2004 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2004-05-21 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-02-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Oliveira, Paulo Roberto Vieira de. A cidadania no livro didático de matemática: um diagnóstico a partir dos temas transversais trabalho e consumo. 2004. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11239 |
identifier_str_mv |
Oliveira, Paulo Roberto Vieira de. A cidadania no livro didático de matemática: um diagnóstico a partir dos temas transversais trabalho e consumo. 2004. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11239 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11239/3/paulo%20roberto.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11239/1/paulo%20roberto.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11239/2/paulo%20roberto.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ce68b2e609f1008d44a33d1c96849939 569d57d0a5b9f110295b3bc2acc190c2 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277969628135424 |