O desafio do uso do ambiente virtual em apoio à sala de aula com jovens aprendizes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31015 |
Resumo: | This paper aims to try virtual tools to support their classroom teaching of a class of high school in order to verify that the enthusiasm in students' participation is the same whether or not the classroom and whether this strategy is valid for this type of activity. This assumption was based on the research that young people participate and means forming part of their daily lives that reflect the urgency that requires the adolescent. For data collection were opened a forum and a blog, being that both the tools and the topics were chosen by the students, dividedinto two groups of about 18 each, totaling 36. Texts were made available for reading and requested the participation of all.One of the goals aimed at making them reflect on the need for a collective maturation through the formation of opinion on issues of social environment in a collaborative manner that will lead them to their autonomy.The results show that the strategy was favorable to a certain extent depending on the mediator's more action for greater efficiency |
id |
PUC_SP-1_884e32a00311a69a78f5b368b6d95bb4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/31015 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Palácio, Patrícia Passos GonçalvesRodrigues, Lúcia Helena Campolim2023-02-28T22:37:41Z2023-02-28T22:37:41Z2011-02-07Rodrigues, Lúcia Helena Campolim. O desafio do uso do ambiente virtual em apoio à sala de aula com jovens aprendizes. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Formação de Orientadores da Aprendizagem em EaD) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31015This paper aims to try virtual tools to support their classroom teaching of a class of high school in order to verify that the enthusiasm in students' participation is the same whether or not the classroom and whether this strategy is valid for this type of activity. This assumption was based on the research that young people participate and means forming part of their daily lives that reflect the urgency that requires the adolescent. For data collection were opened a forum and a blog, being that both the tools and the topics were chosen by the students, dividedinto two groups of about 18 each, totaling 36. Texts were made available for reading and requested the participation of all.One of the goals aimed at making them reflect on the need for a collective maturation through the formation of opinion on issues of social environment in a collaborative manner that will lead them to their autonomy.The results show that the strategy was favorable to a certain extent depending on the mediator's more action for greater efficiencyEste trabalho tem por objetivo experimentar ferramentas virtuais como apoio ao ensino presencial de uma turma de Ensino Médio, de modo a verificar se o entusiasmo na participação dos alunos é o mesmo ou não de sala de aula e se tal estratégia é válida para este tipo de atividade. Tal premissa partiu da pesquisa de que os jovens participam bem de meios que fazem parte de seu cotidiano que refletem a rapidez que o adolescente requer. Para coleta de dados foram abertos um fórum e um blog, sendo que, tanto as ferramentas quanto os temas foram escolhidos pelos alunos, divididos em dois grupos de 18cada um, num total de 36. Foram disponibilizados textos para leitura e solicitada a participação de todos. Um dos objetivos visa fazê-los refletir na necessidade de um amadurecimento coletivo através de formação de opinião sobre assuntos de seu meio social de forma colaborativa o que os levará a sua autonomia. Os resultados obtidos mostram que a estratégia foi favorável até certo ponto dependendo mais da ação do mediador para a maior eficiênciaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Formação de Orientadores da Aprendizagem em EaDPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMFerramentas virtuaisMediaçãoAutonomiaBlogFórumSala de aulaVirtual toolsAgencyAutonomyBlogForumHallO desafio do uso do ambiente virtual em apoio à sala de aula com jovens aprendizesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALLúcia Helena Campolim Rodrigues.pdfapplication/pdf610913https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31015/1/L%c3%bacia%20Helena%20Campolim%20Rodrigues.pdff199d3d0ebc4d2950bd8d78f8b8bc3daMD51TEXTLúcia Helena Campolim Rodrigues.pdf.txtLúcia Helena Campolim Rodrigues.pdf.txtExtracted texttext/plain80820https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31015/2/L%c3%bacia%20Helena%20Campolim%20Rodrigues.pdf.txtd7fc16e4096aa0a0e58f8d6a902e0801MD52THUMBNAILLúcia Helena Campolim Rodrigues.pdf.jpgLúcia Helena Campolim Rodrigues.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1294https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31015/3/L%c3%bacia%20Helena%20Campolim%20Rodrigues.pdf.jpg8b92fb205b14aef37217046c2f01d2f6MD53handle/310152023-09-18 10:50:36.005oai:repositorio.pucsp.br:handle/31015Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-09-18T13:50:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O desafio do uso do ambiente virtual em apoio à sala de aula com jovens aprendizes |
title |
O desafio do uso do ambiente virtual em apoio à sala de aula com jovens aprendizes |
spellingShingle |
O desafio do uso do ambiente virtual em apoio à sala de aula com jovens aprendizes Rodrigues, Lúcia Helena Campolim CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Ferramentas virtuais Mediação Autonomia Blog Fórum Sala de aula Virtual tools Agency Autonomy Blog Forum Hall |
title_short |
O desafio do uso do ambiente virtual em apoio à sala de aula com jovens aprendizes |
title_full |
O desafio do uso do ambiente virtual em apoio à sala de aula com jovens aprendizes |
title_fullStr |
O desafio do uso do ambiente virtual em apoio à sala de aula com jovens aprendizes |
title_full_unstemmed |
O desafio do uso do ambiente virtual em apoio à sala de aula com jovens aprendizes |
title_sort |
O desafio do uso do ambiente virtual em apoio à sala de aula com jovens aprendizes |
author |
Rodrigues, Lúcia Helena Campolim |
author_facet |
Rodrigues, Lúcia Helena Campolim |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Palácio, Patrícia Passos Gonçalves |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Lúcia Helena Campolim |
contributor_str_mv |
Palácio, Patrícia Passos Gonçalves |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Ferramentas virtuais Mediação Autonomia Blog Fórum Sala de aula Virtual tools Agency Autonomy Blog Forum Hall |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ferramentas virtuais Mediação Autonomia Blog Fórum Sala de aula |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Virtual tools Agency Autonomy Blog Forum Hall |
description |
This paper aims to try virtual tools to support their classroom teaching of a class of high school in order to verify that the enthusiasm in students' participation is the same whether or not the classroom and whether this strategy is valid for this type of activity. This assumption was based on the research that young people participate and means forming part of their daily lives that reflect the urgency that requires the adolescent. For data collection were opened a forum and a blog, being that both the tools and the topics were chosen by the students, dividedinto two groups of about 18 each, totaling 36. Texts were made available for reading and requested the participation of all.One of the goals aimed at making them reflect on the need for a collective maturation through the formation of opinion on issues of social environment in a collaborative manner that will lead them to their autonomy.The results show that the strategy was favorable to a certain extent depending on the mediator's more action for greater efficiency |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-02-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-02-28T22:37:41Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-02-28T22:37:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Rodrigues, Lúcia Helena Campolim. O desafio do uso do ambiente virtual em apoio à sala de aula com jovens aprendizes. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Formação de Orientadores da Aprendizagem em EaD) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31015 |
identifier_str_mv |
Rodrigues, Lúcia Helena Campolim. O desafio do uso do ambiente virtual em apoio à sala de aula com jovens aprendizes. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Formação de Orientadores da Aprendizagem em EaD) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Formação de Orientadores da Aprendizagem em EaD |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31015/1/L%c3%bacia%20Helena%20Campolim%20Rodrigues.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31015/2/L%c3%bacia%20Helena%20Campolim%20Rodrigues.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31015/3/L%c3%bacia%20Helena%20Campolim%20Rodrigues.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f199d3d0ebc4d2950bd8d78f8b8bc3da d7fc16e4096aa0a0e58f8d6a902e0801 8b92fb205b14aef37217046c2f01d2f6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277935983525888 |