A transcriação de produtos de cuidados masculinos: o caso da Old Spice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.22/19658 |
Resumo: | Within the scope of the Master's in Specialized Translation and Interpretation, the aim of this master thesis is to introduce an empirical approach to Creative Translation, more commonly known as Transcreation. A parallel was drawn between the terms Translation, Transcreation, Localization, and Copywriting, defining the concepts and articulating them according to their similarities and/or differences. Since Transcreation is commonly used in the advertising area, a study was also done about the prevalence of transcreation in male care products, along with a particular reference to the Old Spice brand. The transcreation proposal here presented targets Old Spice products which are sold in Portugal with their original designations and are not transcreated. Finally, the methodology presented brings together both a qualitative and quantitative approach, with a survey, to study the impact transcreation may or may not have on the consumer. In addition, two interviews were conducted to get a practical view of what transcreation is when applied to our professional life. |
id |
RCAP_2ac5b290a78bc51d868215914b3799c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:recipp.ipp.pt:10400.22/19658 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A transcriação de produtos de cuidados masculinos: o caso da Old SpiceTraduçãoTradução criativaTranscriaçãoPublicidadeOld SpiceTranslationCreative translationTranscreationAdvertisingTraduçãoWithin the scope of the Master's in Specialized Translation and Interpretation, the aim of this master thesis is to introduce an empirical approach to Creative Translation, more commonly known as Transcreation. A parallel was drawn between the terms Translation, Transcreation, Localization, and Copywriting, defining the concepts and articulating them according to their similarities and/or differences. Since Transcreation is commonly used in the advertising area, a study was also done about the prevalence of transcreation in male care products, along with a particular reference to the Old Spice brand. The transcreation proposal here presented targets Old Spice products which are sold in Portugal with their original designations and are not transcreated. Finally, the methodology presented brings together both a qualitative and quantitative approach, with a survey, to study the impact transcreation may or may not have on the consumer. In addition, two interviews were conducted to get a practical view of what transcreation is when applied to our professional life.No âmbito do mestrado em Tradução e Interpretação Especializadas, esta dissertação tem como objetivo apresentar uma abordagem empírica acerca da Tradução Criativa, mais comumente designada por Transcriação Realizou-se um paralelo entre os termos Tradução, Transcriação, Localização e Copywriting, definindo os conceitos e articulando-os mediante as suas semelhanças e/ou diferenças. Sendo a publicidade uma das áreas privilegiadas para a aplicação da Transcriação, realizou-se igualmente um estudo acerca da prevalência da transcriação em produtos de cuidados masculinos, com uma menção particular à marca Old Spice. A proposta de transcriação apresentada, visa alguns produtos dessa marca, dado que, em Portugal, estes são comercializados com o nome original e não são objeto de Transcriação. Por fim, a metodologia apresentada reúne tanto uma abordagem qualitativa como quantitativa, com a realização de um inquérito, de forma a permitir inferir o impacto que uma transcriação pode ter, ou não, no consumidor. Foram, ainda, realizadas duas entrevistas a profissionais da área da transcriação, para que fosse possível ter uma perspetiva da sua aplicação prática no mundo do trabalho.Tavares, Célia Verónica MartinsRepositório Científico do Instituto Politécnico do PortoPedro, Sofia Moutinho2022-01-25T11:50:44Z2021-10-262021-10-26T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.22/19658TID:202896749porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-03-13T13:14:21Zoai:recipp.ipp.pt:10400.22/19658Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:39:42.013317Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A transcriação de produtos de cuidados masculinos: o caso da Old Spice |
title |
A transcriação de produtos de cuidados masculinos: o caso da Old Spice |
spellingShingle |
A transcriação de produtos de cuidados masculinos: o caso da Old Spice Pedro, Sofia Moutinho Tradução Tradução criativa Transcriação Publicidade Old Spice Translation Creative translation Transcreation Advertising Tradução |
title_short |
A transcriação de produtos de cuidados masculinos: o caso da Old Spice |
title_full |
A transcriação de produtos de cuidados masculinos: o caso da Old Spice |
title_fullStr |
A transcriação de produtos de cuidados masculinos: o caso da Old Spice |
title_full_unstemmed |
A transcriação de produtos de cuidados masculinos: o caso da Old Spice |
title_sort |
A transcriação de produtos de cuidados masculinos: o caso da Old Spice |
author |
Pedro, Sofia Moutinho |
author_facet |
Pedro, Sofia Moutinho |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Tavares, Célia Verónica Martins Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pedro, Sofia Moutinho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tradução Tradução criativa Transcriação Publicidade Old Spice Translation Creative translation Transcreation Advertising Tradução |
topic |
Tradução Tradução criativa Transcriação Publicidade Old Spice Translation Creative translation Transcreation Advertising Tradução |
description |
Within the scope of the Master's in Specialized Translation and Interpretation, the aim of this master thesis is to introduce an empirical approach to Creative Translation, more commonly known as Transcreation. A parallel was drawn between the terms Translation, Transcreation, Localization, and Copywriting, defining the concepts and articulating them according to their similarities and/or differences. Since Transcreation is commonly used in the advertising area, a study was also done about the prevalence of transcreation in male care products, along with a particular reference to the Old Spice brand. The transcreation proposal here presented targets Old Spice products which are sold in Portugal with their original designations and are not transcreated. Finally, the methodology presented brings together both a qualitative and quantitative approach, with a survey, to study the impact transcreation may or may not have on the consumer. In addition, two interviews were conducted to get a practical view of what transcreation is when applied to our professional life. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-26 2021-10-26T00:00:00Z 2022-01-25T11:50:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.22/19658 TID:202896749 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.22/19658 |
identifier_str_mv |
TID:202896749 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131484926246912 |