Theatre and Special Educational Needs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães , Susana M. R.
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/191
Resumo: This article focuses on theorizing theater, with a view to its operational framework in school as a strategy of promoting learning and the inclusion of pupils with special educational needs (SEN), in general, and students with mental disabilities (DM), in particular. To this end, we reassemble the origin of theater, providing some definitions of this multidisciplinary art, its legal framework in the context of SEN and outlining its specificities, namely, the theatrical tools in the classroom, the teacher-director, the team behind the scenes and the importance of the role.
id RCAP_2d44784ac936b00abdd91ea9dfdf5548
oai_identifier_str oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/191
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Theatre and Special Educational NeedsO TEATRO E AS NECESSIDADES EDUCATIVAS ESPECIAISTheatreSpecial Educational Needs (SEN)InclusionTeatroNecessidades Educativas Especiais (NEE)InclusãoThis article focuses on theorizing theater, with a view to its operational framework in school as a strategy of promoting learning and the inclusion of pupils with special educational needs (SEN), in general, and students with mental disabilities (DM), in particular. To this end, we reassemble the origin of theater, providing some definitions of this multidisciplinary art, its legal framework in the context of SEN and outlining its specificities, namely, the theatrical tools in the classroom, the teacher-director, the team behind the scenes and the importance of the role.O presente artigo centra-se na teorização em torno do teatro, visando a sua operacionalização em enquadramento escolar, enquanto estratégia promotora das aprendizagens e da inclusão de alunos com necessidades educativas especiais (NEE), em geral, e alunos portadores de deficiência mental (DM), em particular. Para tal, remontamos à origem do teatro, providenciando algumas definições desta arte multidisciplinar, o seu enquadramento legal no contexto das NEE e traçando as suas especificidades; nomeadamente, os instrumentos teatrais na sala de aula, o professor-encenador, a equipa de bastidores e a importância do papel.MUNDIS2014-06-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/191oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/191ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 5 N.º 2 (2014): 17.ª Edição | ERAS; 28-421647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/191https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/191/191Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães , Susana M. R.2022-09-05T13:57:49Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/191Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:52.474933Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Theatre and Special Educational Needs
O TEATRO E AS NECESSIDADES EDUCATIVAS ESPECIAIS
title Theatre and Special Educational Needs
spellingShingle Theatre and Special Educational Needs
Guimarães , Susana M. R.
Theatre
Special Educational Needs (SEN)
Inclusion
Teatro
Necessidades Educativas Especiais (NEE)
Inclusão
title_short Theatre and Special Educational Needs
title_full Theatre and Special Educational Needs
title_fullStr Theatre and Special Educational Needs
title_full_unstemmed Theatre and Special Educational Needs
title_sort Theatre and Special Educational Needs
author Guimarães , Susana M. R.
author_facet Guimarães , Susana M. R.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães , Susana M. R.
dc.subject.por.fl_str_mv Theatre
Special Educational Needs (SEN)
Inclusion
Teatro
Necessidades Educativas Especiais (NEE)
Inclusão
topic Theatre
Special Educational Needs (SEN)
Inclusion
Teatro
Necessidades Educativas Especiais (NEE)
Inclusão
description This article focuses on theorizing theater, with a view to its operational framework in school as a strategy of promoting learning and the inclusion of pupils with special educational needs (SEN), in general, and students with mental disabilities (DM), in particular. To this end, we reassemble the origin of theater, providing some definitions of this multidisciplinary art, its legal framework in the context of SEN and outlining its specificities, namely, the theatrical tools in the classroom, the teacher-director, the team behind the scenes and the importance of the role.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/other
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/191
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/191
url https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/191
identifier_str_mv oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/191
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/191
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/191/191
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
dc.source.none.fl_str_mv ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 5 N.º 2 (2014): 17.ª Edição | ERAS; 28-42
1647-3558
2184-2116
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129979374534656