Inclusive education in the scope of science teachers training: a study of works done in a brazilian university of the interior of the state of São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veraszto, Estéfano Vizconde
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Siqueira, Sandra Regina Alves, Camargo, José Tarcísio Franco de, Neto, Osório Augusto de Souza, Camargo, Eder Pires de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11143
Resumo: This paper presents steps of investigations about the comprehension of inclusion present in works carried out at Brazilian university of the São Paulo State, in an inclusive perspective, considering the science teaching and visual impairment. Course completion papers that present activities, content or teaching methodologies for students with visual impairment are analyzed. Results show signs of barriers and potentials found in investigations. Starting from textual discursive analysis technique, this text concludes that the investigations are currently based on legal foundations, adequate to the guidelines of inclusive education. However, there are several social barriers that are points that still need to be overcome.
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spelling Inclusive education in the scope of science teachers training: a study of works done in a brazilian university of the interior of the state of São PauloEducação inclusiva no âmbito da formação de professores de ciências: um estudo de trabalhos realizados em universidade brasileira do interior do estado de São PauloThis paper presents steps of investigations about the comprehension of inclusion present in works carried out at Brazilian university of the São Paulo State, in an inclusive perspective, considering the science teaching and visual impairment. Course completion papers that present activities, content or teaching methodologies for students with visual impairment are analyzed. Results show signs of barriers and potentials found in investigations. Starting from textual discursive analysis technique, this text concludes that the investigations are currently based on legal foundations, adequate to the guidelines of inclusive education. However, there are several social barriers that are points that still need to be overcome.Este artículo presenta etapas de la investigación sobre la comprensión de la inclusión presente en trabajos realizados en una universidad brasileña del interior del estado de São Paulo, en una perspectiva inclusiva, considerando la enseñanza de las ciencias y la discapacidad visual. Se analizan investigaciones que presentan actividades, contenidos o metodologías de enseñanza para alumnos con discapacidad visual. Los resultados indican barreras y potencialidades encontradas en las investigaciones. A partir de la técnica de análisis discursivo textual, se concluye que las investigaciones actualmente están basadas en fundamentos legales adecuados a las directrices de la educación inclusiva. Sin embargo, varias barreras sociales constituyen puntos que aún hay que vencer.Este artigo apresenta etapas da investigação sobre a compreensão de inclusão presente em trabalhos realizados em uma universidade brasileira do interior do estado de São Paulo, em uma perspectiva inclusiva, considerando o ensino de ciências e deficiência visual. São analisadas pesquisas que apresentam atividades, conteúdos ou metodologias de ensino para alunos com deficiência visual. Os resultados indicam barreiras e potencialidades encontradas nas investigações. Partindo da técnica de análise discursiva textual, conclui-se que as investigações atualmente estão pautadas em fundamentos legais adequados às diretrizes da educação inclusiva. Todavia, diversas barreiras sociais constituem pontos que ainda precisam ser vencidos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i4.11143https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11143Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 7-19Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 7-19Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 7-19Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 7-191647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11143https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11143/7263Veraszto, Estéfano VizcondeSiqueira, Sandra Regina AlvesCamargo, José Tarcísio Franco deNeto, Osório Augusto de SouzaCamargo, Eder Pires deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:08Zoai:proa.ua.pt:article/11143Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:21.115762Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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