Culture as an educational resource in a mathematics class

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serra, Lucinda
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Costa, Cecília, Catarino, Paula, Lopes, J. Bernardino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2989
Resumo: This work, in development by the authors, streamlines the construction and use of educational resources, with Ethnomathematics inspiration, incorporating elements belonging to the ancient culture of students and teachers, from two neighboring regions of the Iberian Peninsula - Galicia and northern Portugal. Monitoring of the whole process of construction and use of resources trying to understand how they can influence the processes of teaching and learning, hoping to be a means to induce changes in these processes and thus contribute to improving the learning of mathematics.
id RCAP_ab366fed015a11026563440d6f64e02b
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/2989
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Culture as an educational resource in a mathematics classA cultura, como recurso educativo, numa aula de matemáticaThis work, in development by the authors, streamlines the construction and use of educational resources, with Ethnomathematics inspiration, incorporating elements belonging to the ancient culture of students and teachers, from two neighboring regions of the Iberian Peninsula - Galicia and northern Portugal. Monitoring of the whole process of construction and use of resources trying to understand how they can influence the processes of teaching and learning, hoping to be a means to induce changes in these processes and thus contribute to improving the learning of mathematics.Este trabajo, en desarrollo por los autores, dinamiza la construcción y utilización de recursos educativos, de inspiración Etnomatemática, que incorporan elementos pertenecientes a la cultura ancestral, de alumnos y profesores, de dos regiones limítrofes de la Península Ibérica – Galicia y Norte de Portugal. Durante el acompañamiento de todo el proceso de construcción y utilización de los recursos intentamos comprender como los mismos pueden influir los procesos de enseñanza y aprendizaje, esperando que puedan ser un medio capaz de inducir alteraciones en esos procesos y de esta forma contribuir para mejorar el aprendizaje de las matemáticas.Este trabalho, em desenvolvimento pelos autores, dinamiza a construção e utilização de recursos educativos, de inspiração Etnomatemática, que incorporam elementos pertencentes à cultura ancestral, de alunos e professores, de duas regiões limítrofes da Península Ibérica – Galiza e Norte de Portugal. No acompanhamento de todo o processo de construção e utilização dos recursos pretendemos compreender como os mesmos podem influenciar os processos de ensino e de aprendizagem, esperando que se evidenciem como um meio capaz de induzir alterações nesses processos e desta forma contribuir para uma melhoria na aprendizagem da Matemática.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i4.2989https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2989Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 62-72Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 62-72Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 62-72Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 62-721647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2989https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2989/2242Serra, LucindaCosta, CecíliaCatarino, PaulaLopes, J. Bernardinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:06Zoai:proa.ua.pt:article/2989Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:59.923065Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Culture as an educational resource in a mathematics class
A cultura, como recurso educativo, numa aula de matemática
title Culture as an educational resource in a mathematics class
spellingShingle Culture as an educational resource in a mathematics class
Serra, Lucinda
title_short Culture as an educational resource in a mathematics class
title_full Culture as an educational resource in a mathematics class
title_fullStr Culture as an educational resource in a mathematics class
title_full_unstemmed Culture as an educational resource in a mathematics class
title_sort Culture as an educational resource in a mathematics class
author Serra, Lucinda
author_facet Serra, Lucinda
Costa, Cecília
Catarino, Paula
Lopes, J. Bernardino
author_role author
author2 Costa, Cecília
Catarino, Paula
Lopes, J. Bernardino
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Serra, Lucinda
Costa, Cecília
Catarino, Paula
Lopes, J. Bernardino
description This work, in development by the authors, streamlines the construction and use of educational resources, with Ethnomathematics inspiration, incorporating elements belonging to the ancient culture of students and teachers, from two neighboring regions of the Iberian Peninsula - Galicia and northern Portugal. Monitoring of the whole process of construction and use of resources trying to understand how they can influence the processes of teaching and learning, hoping to be a means to induce changes in these processes and thus contribute to improving the learning of mathematics.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2989
https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2989
url https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2989
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2989
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2989/2242
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 62-72
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 62-72
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 62-72
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 62-72
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133567706464256