Culture as an educational resource in a mathematics class
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2989 |
Resumo: | This work, in development by the authors, streamlines the construction and use of educational resources, with Ethnomathematics inspiration, incorporating elements belonging to the ancient culture of students and teachers, from two neighboring regions of the Iberian Peninsula - Galicia and northern Portugal. Monitoring of the whole process of construction and use of resources trying to understand how they can influence the processes of teaching and learning, hoping to be a means to induce changes in these processes and thus contribute to improving the learning of mathematics. |
id |
RCAP_ab366fed015a11026563440d6f64e02b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/2989 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Culture as an educational resource in a mathematics classA cultura, como recurso educativo, numa aula de matemáticaThis work, in development by the authors, streamlines the construction and use of educational resources, with Ethnomathematics inspiration, incorporating elements belonging to the ancient culture of students and teachers, from two neighboring regions of the Iberian Peninsula - Galicia and northern Portugal. Monitoring of the whole process of construction and use of resources trying to understand how they can influence the processes of teaching and learning, hoping to be a means to induce changes in these processes and thus contribute to improving the learning of mathematics.Este trabajo, en desarrollo por los autores, dinamiza la construcción y utilización de recursos educativos, de inspiración Etnomatemática, que incorporan elementos pertenecientes a la cultura ancestral, de alumnos y profesores, de dos regiones limítrofes de la Península Ibérica – Galicia y Norte de Portugal. Durante el acompañamiento de todo el proceso de construcción y utilización de los recursos intentamos comprender como los mismos pueden influir los procesos de enseñanza y aprendizaje, esperando que puedan ser un medio capaz de inducir alteraciones en esos procesos y de esta forma contribuir para mejorar el aprendizaje de las matemáticas.Este trabalho, em desenvolvimento pelos autores, dinamiza a construção e utilização de recursos educativos, de inspiração Etnomatemática, que incorporam elementos pertencentes à cultura ancestral, de alunos e professores, de duas regiões limítrofes da Península Ibérica – Galiza e Norte de Portugal. No acompanhamento de todo o processo de construção e utilização dos recursos pretendemos compreender como os mesmos podem influenciar os processos de ensino e de aprendizagem, esperando que se evidenciem como um meio capaz de induzir alterações nesses processos e desta forma contribuir para uma melhoria na aprendizagem da Matemática.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i4.2989https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2989Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 62-72Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 62-72Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 62-72Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 62-721647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2989https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2989/2242Serra, LucindaCosta, CecíliaCatarino, PaulaLopes, J. Bernardinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:06Zoai:proa.ua.pt:article/2989Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:59.923065Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Culture as an educational resource in a mathematics class A cultura, como recurso educativo, numa aula de matemática |
title |
Culture as an educational resource in a mathematics class |
spellingShingle |
Culture as an educational resource in a mathematics class Serra, Lucinda |
title_short |
Culture as an educational resource in a mathematics class |
title_full |
Culture as an educational resource in a mathematics class |
title_fullStr |
Culture as an educational resource in a mathematics class |
title_full_unstemmed |
Culture as an educational resource in a mathematics class |
title_sort |
Culture as an educational resource in a mathematics class |
author |
Serra, Lucinda |
author_facet |
Serra, Lucinda Costa, Cecília Catarino, Paula Lopes, J. Bernardino |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Cecília Catarino, Paula Lopes, J. Bernardino |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Serra, Lucinda Costa, Cecília Catarino, Paula Lopes, J. Bernardino |
description |
This work, in development by the authors, streamlines the construction and use of educational resources, with Ethnomathematics inspiration, incorporating elements belonging to the ancient culture of students and teachers, from two neighboring regions of the Iberian Peninsula - Galicia and northern Portugal. Monitoring of the whole process of construction and use of resources trying to understand how they can influence the processes of teaching and learning, hoping to be a means to induce changes in these processes and thus contribute to improving the learning of mathematics. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2989 https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2989 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2989 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2989 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2989/2242 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 62-72 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 62-72 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 62-72 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 62-72 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133567706464256 |