Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Lídia de almeida
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santana, Jucirlene de Carvalho, Oliveira, Sandra Alves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6753
Resumo: To streamline the contents presented and discussed in math classes and other curricular components of the early years, the interns used the pedagogical intervention in the 2nd year of elementary school class at the Senador Nilo Coelho Municipal School, in the municipality of Guanambi, Bahia, from October 22 to November 5, 2018, different didactic resources that provided the active and shared participation of students in the teaching-learning process. This experience report aims to understand the possibilities of using different didactic resources in the teaching-learning process of mathematics, from the experience of internship in different training spaces of the elementary school. Experiencing manipulative teaching materials in mathematics teaching practices, provide students with a better understanding of mathematical content, making classes more interactive and enjoyable. Therefore, teacher training is important to know how to deal with the various types of teaching materials that can meet the pedagogical objectives and guide the pedagogical practices of teachers who teach mathematics.
id UECE-7_dbac5710e401ff7459a4e3b4b80af6e7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6753
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early YearsRecursos didáticos experienciados em aulas de Matemática nos Anos IniciaisEnsino-aprendizagemEstágioFormação DocenteMatemáticaRecursos DidáticosTeaching-learningPhaseTeacher TrainingMathDidactic resourcesTo streamline the contents presented and discussed in math classes and other curricular components of the early years, the interns used the pedagogical intervention in the 2nd year of elementary school class at the Senador Nilo Coelho Municipal School, in the municipality of Guanambi, Bahia, from October 22 to November 5, 2018, different didactic resources that provided the active and shared participation of students in the teaching-learning process. This experience report aims to understand the possibilities of using different didactic resources in the teaching-learning process of mathematics, from the experience of internship in different training spaces of the elementary school. Experiencing manipulative teaching materials in mathematics teaching practices, provide students with a better understanding of mathematical content, making classes more interactive and enjoyable. Therefore, teacher training is important to know how to deal with the various types of teaching materials that can meet the pedagogical objectives and guide the pedagogical practices of teachers who teach mathematics.Para dinamizar os conteúdos apresentados e discutidos em aulas de matemática e dos outros componentes curriculares dos anos iniciais, as estagiárias utilizaram na intervenção pedagógica na turma do 2.º ano do ensino fundamental na Escola Municipal Senador Nilo Coelho, no município de Guanambi, Bahia, no período de 22 de outubro a 5 de novembro de 2018, diferentes recursos didáticos que proporcionaram a participação ativa e compartilhada dos/as estudantes no processo de ensino-aprendizagem. Este relato de experiência tem como objetivo compreender as possibilidades da utilização de recursos didáticos variados no processo de ensino-aprendizagem da matemática, a partir da vivência do estágio em diferentes espaços formativos da escola básica. Vivenciar materiais didáticos manipulativos nas práticas de ensino em matemática, oportunizam aos/às estudantes melhor entendimento dos conteúdos matemáticos, tornando as aulas mais interativas e prazerosas. Portanto, é importante a formação docente para saber lidar com os variados tipos de materiais didáticos que possam atender aos objetivos pedagógicos e orientar as práticas pedagógicas dos/as professores/as que ensinam matemática.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6753Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-9Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-9Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-92675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6753/5454Copyright (c) 2021 Lídia de Almeida Rocha, Jucirlene de Carvalho Santana, Sandra Alves de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Lídia de almeida Santana, Jucirlene de Carvalho Oliveira, Sandra Alves de 2022-09-23T14:40:25Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6753Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:25Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years
Recursos didáticos experienciados em aulas de Matemática nos Anos Iniciais
title Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years
spellingShingle Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years
Rocha, Lídia de almeida
Ensino-aprendizagem
Estágio
Formação Docente
Matemática
Recursos Didáticos
Teaching-learning
Phase
Teacher Training
Math
Didactic resources
title_short Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years
title_full Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years
title_fullStr Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years
title_full_unstemmed Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years
title_sort Didactic resources experienced in Mathematics classes in Early Years
author Rocha, Lídia de almeida
author_facet Rocha, Lídia de almeida
Santana, Jucirlene de Carvalho
Oliveira, Sandra Alves de
author_role author
author2 Santana, Jucirlene de Carvalho
Oliveira, Sandra Alves de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Lídia de almeida
Santana, Jucirlene de Carvalho
Oliveira, Sandra Alves de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino-aprendizagem
Estágio
Formação Docente
Matemática
Recursos Didáticos
Teaching-learning
Phase
Teacher Training
Math
Didactic resources
topic Ensino-aprendizagem
Estágio
Formação Docente
Matemática
Recursos Didáticos
Teaching-learning
Phase
Teacher Training
Math
Didactic resources
description To streamline the contents presented and discussed in math classes and other curricular components of the early years, the interns used the pedagogical intervention in the 2nd year of elementary school class at the Senador Nilo Coelho Municipal School, in the municipality of Guanambi, Bahia, from October 22 to November 5, 2018, different didactic resources that provided the active and shared participation of students in the teaching-learning process. This experience report aims to understand the possibilities of using different didactic resources in the teaching-learning process of mathematics, from the experience of internship in different training spaces of the elementary school. Experiencing manipulative teaching materials in mathematics teaching practices, provide students with a better understanding of mathematical content, making classes more interactive and enjoyable. Therefore, teacher training is important to know how to deal with the various types of teaching materials that can meet the pedagogical objectives and guide the pedagogical practices of teachers who teach mathematics.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6753
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6753
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6753/5454
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Lídia de Almeida Rocha, Jucirlene de Carvalho Santana, Sandra Alves de Oliveira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Lídia de Almeida Rocha, Jucirlene de Carvalho Santana, Sandra Alves de Oliveira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-9
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-9
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-9
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213951343591424