Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Eça, Teresa Torres de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.55
Resumo: Building curriculum for the arts is always an arduous task based on political issues; educational, cultural and theoretical principles on the field of art education and pedagogical existing practices. However the official curriculum is nothing more than a list of contents and prescriptions for teaching practice based on beliefs about what knowledge students need to learn and what skills they need to acquire. The real curriculum is done by teachers and by students interacting with their social environment. We must bear into our minds that curriculum is always a pathway, a journey subject to environmental impacts. So, when designing art education curriculum one should take into account the local realities, because the arts are great resources for learning in both global and local cultures and through the arts we can develop education for sustainability, helping the students to understand their role and responsibility in their society. In this text we will question these concerns in the context of regional curriculum integrating art education learning projects.
id RCAP_b599111f79ff05036055b270368db5f1
oai_identifier_str oai:rpea.madeira.gov.pt:article/55
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local OrientationsDesenhar um Currículo de Artes entre as Especificidades Regionais e as Orientações ‘Translocais’Currículo em ArtesEducação ArtísticaCulturas LocaisCulturas GlobaisRegionalização do CurrículoComponentes Regionais Curriculares no Ensino das ArtesArts EducationCurriculum;Cultural Education.Building curriculum for the arts is always an arduous task based on political issues; educational, cultural and theoretical principles on the field of art education and pedagogical existing practices. However the official curriculum is nothing more than a list of contents and prescriptions for teaching practice based on beliefs about what knowledge students need to learn and what skills they need to acquire. The real curriculum is done by teachers and by students interacting with their social environment. We must bear into our minds that curriculum is always a pathway, a journey subject to environmental impacts. So, when designing art education curriculum one should take into account the local realities, because the arts are great resources for learning in both global and local cultures and through the arts we can develop education for sustainability, helping the students to understand their role and responsibility in their society. In this text we will question these concerns in the context of regional curriculum integrating art education learning projects.Construir o currículo para as artes é sempre uma tarefa árdua que parte de princípios orientadores políticos sobre a educação e a cultura a par de princípios teóricos do campo da educação artística e da tradição pedagógica existente. No entanto o currículo oficial funciona apenas como lista de conteúdos e princípios orientadores da prática pedagógica e da aprendizagem que se pretende que os alunos adquiram. O verdadeiro currículo é feito pelos professores, pelas escolas,pelos alunos e pelo meio. Entenda-se currículo como um percurso que se fará sempre tendo em conta as realidades do meio. Equacionar as realidades locais, no desenho do currículo das artes é um aspeto importante, não só porque em artes os grandes recursos de aprendizagem estão tanto em culturas globais como locais mas porque através da aprendizagem das artes se pode desenvolver a educação para a sustentabilidade, ajudando o alunos a compreenderem o seu papel e responsabilidade na sociedade em que vivem. Será que um currículo regional que tenha em conta estes interesses poderá ser um aspeto importante no futuro da região? De que modo poderá preservar as especificidades locais e património local e regional?CEPAM2011-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.55https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.55Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 45-51Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 45-512183-74811647-905X10.34639/rpea.v1i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/55https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/55/61Direitos de Autor (c) 2011 Teresa Torres de Eçainfo:eu-repo/semantics/openAccessEça, Teresa Torres de2024-01-31T10:29:02Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/55Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:24.791329Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations
Desenhar um Currículo de Artes entre as Especificidades Regionais e as Orientações ‘Translocais’
title Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations
spellingShingle Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations
Eça, Teresa Torres de
Currículo em Artes
Educação Artística
Culturas Locais
Culturas Globais
Regionalização do Currículo
Componentes Regionais Curriculares no Ensino das Artes
Arts Education
Curriculum;
Cultural Education.
title_short Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations
title_full Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations
title_fullStr Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations
title_full_unstemmed Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations
title_sort Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations
author Eça, Teresa Torres de
author_facet Eça, Teresa Torres de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Eça, Teresa Torres de
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo em Artes
Educação Artística
Culturas Locais
Culturas Globais
Regionalização do Currículo
Componentes Regionais Curriculares no Ensino das Artes
Arts Education
Curriculum;
Cultural Education.
topic Currículo em Artes
Educação Artística
Culturas Locais
Culturas Globais
Regionalização do Currículo
Componentes Regionais Curriculares no Ensino das Artes
Arts Education
Curriculum;
Cultural Education.
description Building curriculum for the arts is always an arduous task based on political issues; educational, cultural and theoretical principles on the field of art education and pedagogical existing practices. However the official curriculum is nothing more than a list of contents and prescriptions for teaching practice based on beliefs about what knowledge students need to learn and what skills they need to acquire. The real curriculum is done by teachers and by students interacting with their social environment. We must bear into our minds that curriculum is always a pathway, a journey subject to environmental impacts. So, when designing art education curriculum one should take into account the local realities, because the arts are great resources for learning in both global and local cultures and through the arts we can develop education for sustainability, helping the students to understand their role and responsibility in their society. In this text we will question these concerns in the context of regional curriculum integrating art education learning projects.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.55
https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.55
url https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.55
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/55
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/55/61
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2011 Teresa Torres de Eça
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2011 Teresa Torres de Eça
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEPAM
publisher.none.fl_str_mv CEPAM
dc.source.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 45-51
Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 45-51
2183-7481
1647-905X
10.34639/rpea.v1i1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133582424276992