Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.55 |
Resumo: | Building curriculum for the arts is always an arduous task based on political issues; educational, cultural and theoretical principles on the field of art education and pedagogical existing practices. However the official curriculum is nothing more than a list of contents and prescriptions for teaching practice based on beliefs about what knowledge students need to learn and what skills they need to acquire. The real curriculum is done by teachers and by students interacting with their social environment. We must bear into our minds that curriculum is always a pathway, a journey subject to environmental impacts. So, when designing art education curriculum one should take into account the local realities, because the arts are great resources for learning in both global and local cultures and through the arts we can develop education for sustainability, helping the students to understand their role and responsibility in their society. In this text we will question these concerns in the context of regional curriculum integrating art education learning projects. |
id |
RCAP_b599111f79ff05036055b270368db5f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rpea.madeira.gov.pt:article/55 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local OrientationsDesenhar um Currículo de Artes entre as Especificidades Regionais e as Orientações ‘Translocais’Currículo em ArtesEducação ArtísticaCulturas LocaisCulturas GlobaisRegionalização do CurrículoComponentes Regionais Curriculares no Ensino das ArtesArts EducationCurriculum;Cultural Education.Building curriculum for the arts is always an arduous task based on political issues; educational, cultural and theoretical principles on the field of art education and pedagogical existing practices. However the official curriculum is nothing more than a list of contents and prescriptions for teaching practice based on beliefs about what knowledge students need to learn and what skills they need to acquire. The real curriculum is done by teachers and by students interacting with their social environment. We must bear into our minds that curriculum is always a pathway, a journey subject to environmental impacts. So, when designing art education curriculum one should take into account the local realities, because the arts are great resources for learning in both global and local cultures and through the arts we can develop education for sustainability, helping the students to understand their role and responsibility in their society. In this text we will question these concerns in the context of regional curriculum integrating art education learning projects.Construir o currículo para as artes é sempre uma tarefa árdua que parte de princípios orientadores políticos sobre a educação e a cultura a par de princípios teóricos do campo da educação artística e da tradição pedagógica existente. No entanto o currículo oficial funciona apenas como lista de conteúdos e princípios orientadores da prática pedagógica e da aprendizagem que se pretende que os alunos adquiram. O verdadeiro currículo é feito pelos professores, pelas escolas,pelos alunos e pelo meio. Entenda-se currículo como um percurso que se fará sempre tendo em conta as realidades do meio. Equacionar as realidades locais, no desenho do currículo das artes é um aspeto importante, não só porque em artes os grandes recursos de aprendizagem estão tanto em culturas globais como locais mas porque através da aprendizagem das artes se pode desenvolver a educação para a sustentabilidade, ajudando o alunos a compreenderem o seu papel e responsabilidade na sociedade em que vivem. Será que um currículo regional que tenha em conta estes interesses poderá ser um aspeto importante no futuro da região? De que modo poderá preservar as especificidades locais e património local e regional?CEPAM2011-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.55https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.55Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 45-51Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 45-512183-74811647-905X10.34639/rpea.v1i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/55https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/55/61Direitos de Autor (c) 2011 Teresa Torres de Eçainfo:eu-repo/semantics/openAccessEça, Teresa Torres de2024-01-31T10:29:02Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/55Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:24.791329Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations Desenhar um Currículo de Artes entre as Especificidades Regionais e as Orientações ‘Translocais’ |
title |
Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations |
spellingShingle |
Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations Eça, Teresa Torres de Currículo em Artes Educação Artística Culturas Locais Culturas Globais Regionalização do Currículo Componentes Regionais Curriculares no Ensino das Artes Arts Education Curriculum; Cultural Education. |
title_short |
Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations |
title_full |
Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations |
title_fullStr |
Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations |
title_full_unstemmed |
Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations |
title_sort |
Designing Arts Education Curriculum between Translocal and Local Orientations |
author |
Eça, Teresa Torres de |
author_facet |
Eça, Teresa Torres de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Eça, Teresa Torres de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo em Artes Educação Artística Culturas Locais Culturas Globais Regionalização do Currículo Componentes Regionais Curriculares no Ensino das Artes Arts Education Curriculum; Cultural Education. |
topic |
Currículo em Artes Educação Artística Culturas Locais Culturas Globais Regionalização do Currículo Componentes Regionais Curriculares no Ensino das Artes Arts Education Curriculum; Cultural Education. |
description |
Building curriculum for the arts is always an arduous task based on political issues; educational, cultural and theoretical principles on the field of art education and pedagogical existing practices. However the official curriculum is nothing more than a list of contents and prescriptions for teaching practice based on beliefs about what knowledge students need to learn and what skills they need to acquire. The real curriculum is done by teachers and by students interacting with their social environment. We must bear into our minds that curriculum is always a pathway, a journey subject to environmental impacts. So, when designing art education curriculum one should take into account the local realities, because the arts are great resources for learning in both global and local cultures and through the arts we can develop education for sustainability, helping the students to understand their role and responsibility in their society. In this text we will question these concerns in the context of regional curriculum integrating art education learning projects. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.55 https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.55 |
url |
https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.55 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/55 https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/55/61 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2011 Teresa Torres de Eça info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2011 Teresa Torres de Eça |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 45-51 Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 45-51 2183-7481 1647-905X 10.34639/rpea.v1i1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133582424276992 |