Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopo, Teresa Teixeira
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Teodoro, António, Borges, Leonor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10437/14441
Resumo: The purpose of this article is to reexamine the decision-making process on Portugal’s entry into PISA (Programme for International Student Assessment). The analysis indicates that the decision, which was not unanimous among the government members with responsibilities in the education field, was made in a context of normative emulation, with the goal of strengthening a specific direction of the national educational agenda | O objetivo deste artigo é reexaminar o processo de decisão sobre a entrada de Portugal no PISA (Programme for International Student Assessment). A análise indica que a decisão, que não foi unânime entre os membros do governo com responsabilidades na área da educação, foi tomada num contexto de emulação normativa, com o objetivo de reforçar uma orientação específica da agenda educativa nacional.
id RCAP_e324001453fbe44faf32baf9b6c00030
oai_identifier_str oai:recil.ensinolusofona.pt:10437/14441
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD pushEDUCAÇÃOPISA (PROGRAMA INTERNACIONAL DE AVALIAÇÃO DE ALUNOS)PORTUGALPOLÍTICA EDUCATIVADECISÃO POLÍTICAEUROPAEDUCATIONEUROPEEDUCATIONAL POLICYPISA (PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT)POLITICAL DECISIONThe purpose of this article is to reexamine the decision-making process on Portugal’s entry into PISA (Programme for International Student Assessment). The analysis indicates that the decision, which was not unanimous among the government members with responsibilities in the education field, was made in a context of normative emulation, with the goal of strengthening a specific direction of the national educational agenda | O objetivo deste artigo é reexaminar o processo de decisão sobre a entrada de Portugal no PISA (Programme for International Student Assessment). A análise indica que a decisão, que não foi unânime entre os membros do governo com responsabilidades na área da educação, foi tomada num contexto de emulação normativa, com o objetivo de reforçar uma orientação específica da agenda educativa nacional.Taylor & Francis2024-01-15T13:50:43Z2024-01-12T00:00:00Z2024-01-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10437/14441engLopo, Teresa TeixeiraTeodoro, AntónioBorges, Leonorinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-19T01:32:53Zoai:recil.ensinolusofona.pt:10437/14441Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:52:13.009855Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push
title Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push
spellingShingle Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push
Lopo, Teresa Teixeira
EDUCAÇÃO
PISA (PROGRAMA INTERNACIONAL DE AVALIAÇÃO DE ALUNOS)
PORTUGAL
POLÍTICA EDUCATIVA
DECISÃO POLÍTICA
EUROPA
EDUCATION
EUROPE
EDUCATIONAL POLICY
PISA (PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT)
POLITICAL DECISION
title_short Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push
title_full Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push
title_fullStr Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push
title_full_unstemmed Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push
title_sort Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push
author Lopo, Teresa Teixeira
author_facet Lopo, Teresa Teixeira
Teodoro, António
Borges, Leonor
author_role author
author2 Teodoro, António
Borges, Leonor
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopo, Teresa Teixeira
Teodoro, António
Borges, Leonor
dc.subject.por.fl_str_mv EDUCAÇÃO
PISA (PROGRAMA INTERNACIONAL DE AVALIAÇÃO DE ALUNOS)
PORTUGAL
POLÍTICA EDUCATIVA
DECISÃO POLÍTICA
EUROPA
EDUCATION
EUROPE
EDUCATIONAL POLICY
PISA (PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT)
POLITICAL DECISION
topic EDUCAÇÃO
PISA (PROGRAMA INTERNACIONAL DE AVALIAÇÃO DE ALUNOS)
PORTUGAL
POLÍTICA EDUCATIVA
DECISÃO POLÍTICA
EUROPA
EDUCATION
EUROPE
EDUCATIONAL POLICY
PISA (PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT)
POLITICAL DECISION
description The purpose of this article is to reexamine the decision-making process on Portugal’s entry into PISA (Programme for International Student Assessment). The analysis indicates that the decision, which was not unanimous among the government members with responsibilities in the education field, was made in a context of normative emulation, with the goal of strengthening a specific direction of the national educational agenda | O objetivo deste artigo é reexaminar o processo de decisão sobre a entrada de Portugal no PISA (Programme for International Student Assessment). A análise indica que a decisão, que não foi unânime entre os membros do governo com responsabilidades na área da educação, foi tomada num contexto de emulação normativa, com o objetivo de reforçar uma orientação específica da agenda educativa nacional.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-15T13:50:43Z
2024-01-12T00:00:00Z
2024-01-12
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10437/14441
url http://hdl.handle.net/10437/14441
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Taylor & Francis
publisher.none.fl_str_mv Taylor & Francis
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137013066104832