Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10437/14441 |
Resumo: | The purpose of this article is to reexamine the decision-making process on Portugal’s entry into PISA (Programme for International Student Assessment). The analysis indicates that the decision, which was not unanimous among the government members with responsibilities in the education field, was made in a context of normative emulation, with the goal of strengthening a specific direction of the national educational agenda | O objetivo deste artigo é reexaminar o processo de decisão sobre a entrada de Portugal no PISA (Programme for International Student Assessment). A análise indica que a decisão, que não foi unânime entre os membros do governo com responsabilidades na área da educação, foi tomada num contexto de emulação normativa, com o objetivo de reforçar uma orientação específica da agenda educativa nacional. |
id |
RCAP_e324001453fbe44faf32baf9b6c00030 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:recil.ensinolusofona.pt:10437/14441 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD pushEDUCAÇÃOPISA (PROGRAMA INTERNACIONAL DE AVALIAÇÃO DE ALUNOS)PORTUGALPOLÍTICA EDUCATIVADECISÃO POLÍTICAEUROPAEDUCATIONEUROPEEDUCATIONAL POLICYPISA (PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT)POLITICAL DECISIONThe purpose of this article is to reexamine the decision-making process on Portugal’s entry into PISA (Programme for International Student Assessment). The analysis indicates that the decision, which was not unanimous among the government members with responsibilities in the education field, was made in a context of normative emulation, with the goal of strengthening a specific direction of the national educational agenda | O objetivo deste artigo é reexaminar o processo de decisão sobre a entrada de Portugal no PISA (Programme for International Student Assessment). A análise indica que a decisão, que não foi unânime entre os membros do governo com responsabilidades na área da educação, foi tomada num contexto de emulação normativa, com o objetivo de reforçar uma orientação específica da agenda educativa nacional.Taylor & Francis2024-01-15T13:50:43Z2024-01-12T00:00:00Z2024-01-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10437/14441engLopo, Teresa TeixeiraTeodoro, AntónioBorges, Leonorinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-19T01:32:53Zoai:recil.ensinolusofona.pt:10437/14441Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:52:13.009855Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push |
title |
Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push |
spellingShingle |
Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push Lopo, Teresa Teixeira EDUCAÇÃO PISA (PROGRAMA INTERNACIONAL DE AVALIAÇÃO DE ALUNOS) PORTUGAL POLÍTICA EDUCATIVA DECISÃO POLÍTICA EUROPA EDUCATION EUROPE EDUCATIONAL POLICY PISA (PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT) POLITICAL DECISION |
title_short |
Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push |
title_full |
Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push |
title_fullStr |
Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push |
title_full_unstemmed |
Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push |
title_sort |
Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push |
author |
Lopo, Teresa Teixeira |
author_facet |
Lopo, Teresa Teixeira Teodoro, António Borges, Leonor |
author_role |
author |
author2 |
Teodoro, António Borges, Leonor |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopo, Teresa Teixeira Teodoro, António Borges, Leonor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO PISA (PROGRAMA INTERNACIONAL DE AVALIAÇÃO DE ALUNOS) PORTUGAL POLÍTICA EDUCATIVA DECISÃO POLÍTICA EUROPA EDUCATION EUROPE EDUCATIONAL POLICY PISA (PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT) POLITICAL DECISION |
topic |
EDUCAÇÃO PISA (PROGRAMA INTERNACIONAL DE AVALIAÇÃO DE ALUNOS) PORTUGAL POLÍTICA EDUCATIVA DECISÃO POLÍTICA EUROPA EDUCATION EUROPE EDUCATIONAL POLICY PISA (PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT) POLITICAL DECISION |
description |
The purpose of this article is to reexamine the decision-making process on Portugal’s entry into PISA (Programme for International Student Assessment). The analysis indicates that the decision, which was not unanimous among the government members with responsibilities in the education field, was made in a context of normative emulation, with the goal of strengthening a specific direction of the national educational agenda | O objetivo deste artigo é reexaminar o processo de decisão sobre a entrada de Portugal no PISA (Programme for International Student Assessment). A análise indica que a decisão, que não foi unânime entre os membros do governo com responsabilidades na área da educação, foi tomada num contexto de emulação normativa, com o objetivo de reforçar uma orientação específica da agenda educativa nacional. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-15T13:50:43Z 2024-01-12T00:00:00Z 2024-01-12 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10437/14441 |
url |
http://hdl.handle.net/10437/14441 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Taylor & Francis |
publisher.none.fl_str_mv |
Taylor & Francis |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137013066104832 |