Didactic modalities: teaching virology in basic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Karas, Mariane Beatriz
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Santo Hermel, Erica do Espirito, Güllich, Roque Ismael da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/69
Resumo: The study of viruses is a complex subject, hampered by microscopic dimensions and the need for abstraction for a better conceptual understanding. The present work presents a documentary research that investigates the didactic modalities used in Virology Teaching. The study object is 34 reports of experience published in the annals of the Encontro Regional de Ensino de Biologia (EREBIO SUL) and the Encontro Nacional de Ensino de Biologia (ENEBIO), between the years 2010 and 2015. There was a predominance of classes developed to from the didactic modalities that use the Information and Communication Technologies, with the objective of the classes, in the majority, to deepen the knowledge, being that the predominant content was related to the human health.
id SBEnBio_1a02134eba88545daa2494a4d7814a99
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/69
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Didactic modalities: teaching virology in basic educationModalidades didácticas: enseñanza de la virología en educación básicaModalidades didáticas: o ensino de virologia na educação básicaVírus Processo ensino-aprendizagem Significação conceitual Estratégias didáticasVirusTeaching and learning processConceptual meaningStrategies didacticsVirusProceso de enseñanza-aprendizajeSignificado conceptualEstrategias didácticoThe study of viruses is a complex subject, hampered by microscopic dimensions and the need for abstraction for a better conceptual understanding. The present work presents a documentary research that investigates the didactic modalities used in Virology Teaching. The study object is 34 reports of experience published in the annals of the Encontro Regional de Ensino de Biologia (EREBIO SUL) and the Encontro Nacional de Ensino de Biologia (ENEBIO), between the years 2010 and 2015. There was a predominance of classes developed to from the didactic modalities that use the Information and Communication Technologies, with the objective of the classes, in the majority, to deepen the knowledge, being that the predominant content was related to the human health.El estudio de los virus es un tema complejo, obstaculizado por las dimensiones microscópicas y la necesidad de abstracción para una mejor comprensión conceptual. El presente trabajo presenta una investigación documental que investiga las modalidades didácticas utilizadas en la Enseñanza de la Virología. El objeto de estudio son 34 informes de experiencia publicados en los anales de la Reunión Regional de Enseñanza de Biología (EREBIO SUL) y en la Reunión Nacional de Enseñanza de Biología (ENEBIO), entre los años 2010 y 2015. Hubo un predominio de clases desarrolladas en a partir de modalidades didácticas que utilizan las Tecnologías de la Información y la Comunicación, con el propósito de las clases, principalmente, de profundizar el conocimiento, ya que el contenido predominante estaba relacionado con la salud humana.O estudo dos vírus é um tema complexo, dificultado pelas dimensões microscópicas e pela necessidade de abstração para uma melhor compreensão conceitual. O presente trabalho apresenta uma pesquisa de caráter documental que investiga as modalidades didáticas utilizadas no Ensino de Virologia. O objeto de estudo são 34 relatos de experiência publicados nos anais do Encontro Regional de Ensino de Biologia (EREBIO SUL) e no Encontro Nacional de Ensino de Biologia (ENEBIO), entre os anos de 2010 e 2015. Houve uma predominância de aulas desenvolvidas a partir de modalidades didáticas que utilizam as Tecnologias da Informação e Comunicação, tendo como objetivo das aulas, em sua maioria, aprofundar os conhecimentos, sendo que o conteúdo predominante estava relacionado à saúde humana.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2018-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/6910.46667/renbio.v11i1.69SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 73-87Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 73-87Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 73-872763-889810.46667/renbio.v11i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/69/21BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2018 Mariane Beatriz Karas, Erica do Espirito Santo Hermel, Roque Ismael da Costa Güllichhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKaras, Mariane Beatriz Santo Hermel, Erica do EspiritoGüllich, Roque Ismael da Costa 2020-08-07T04:56:13Zoai:ojs.renbio.org.br:article/69Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2020-08-07T04:56:13Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic modalities: teaching virology in basic education
Modalidades didácticas: enseñanza de la virología en educación básica
Modalidades didáticas: o ensino de virologia na educação básica
title Didactic modalities: teaching virology in basic education
spellingShingle Didactic modalities: teaching virology in basic education
Karas, Mariane Beatriz
Vírus
Processo ensino-aprendizagem
Significação conceitual
Estratégias didáticas
Virus
Teaching and learning process
Conceptual meaning
Strategies didactics
Virus
Proceso de enseñanza-aprendizaje
Significado conceptual
Estrategias didáctico
title_short Didactic modalities: teaching virology in basic education
title_full Didactic modalities: teaching virology in basic education
title_fullStr Didactic modalities: teaching virology in basic education
title_full_unstemmed Didactic modalities: teaching virology in basic education
title_sort Didactic modalities: teaching virology in basic education
author Karas, Mariane Beatriz
author_facet Karas, Mariane Beatriz
Santo Hermel, Erica do Espirito
Güllich, Roque Ismael da Costa
author_role author
author2 Santo Hermel, Erica do Espirito
Güllich, Roque Ismael da Costa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Karas, Mariane Beatriz
Santo Hermel, Erica do Espirito
Güllich, Roque Ismael da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Vírus
Processo ensino-aprendizagem
Significação conceitual
Estratégias didáticas
Virus
Teaching and learning process
Conceptual meaning
Strategies didactics
Virus
Proceso de enseñanza-aprendizaje
Significado conceptual
Estrategias didáctico
topic Vírus
Processo ensino-aprendizagem
Significação conceitual
Estratégias didáticas
Virus
Teaching and learning process
Conceptual meaning
Strategies didactics
Virus
Proceso de enseñanza-aprendizaje
Significado conceptual
Estrategias didáctico
description The study of viruses is a complex subject, hampered by microscopic dimensions and the need for abstraction for a better conceptual understanding. The present work presents a documentary research that investigates the didactic modalities used in Virology Teaching. The study object is 34 reports of experience published in the annals of the Encontro Regional de Ensino de Biologia (EREBIO SUL) and the Encontro Nacional de Ensino de Biologia (ENEBIO), between the years 2010 and 2015. There was a predominance of classes developed to from the didactic modalities that use the Information and Communication Technologies, with the objective of the classes, in the majority, to deepen the knowledge, being that the predominant content was related to the human health.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/69
10.46667/renbio.v11i1.69
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/69
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v11i1.69
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/69/21
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 73-87
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 73-87
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 73-87
2763-8898
10.46667/renbio.v11i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866772271104