Didactic modalities: teaching virology in basic education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/69 |
Resumo: | The study of viruses is a complex subject, hampered by microscopic dimensions and the need for abstraction for a better conceptual understanding. The present work presents a documentary research that investigates the didactic modalities used in Virology Teaching. The study object is 34 reports of experience published in the annals of the Encontro Regional de Ensino de Biologia (EREBIO SUL) and the Encontro Nacional de Ensino de Biologia (ENEBIO), between the years 2010 and 2015. There was a predominance of classes developed to from the didactic modalities that use the Information and Communication Technologies, with the objective of the classes, in the majority, to deepen the knowledge, being that the predominant content was related to the human health. |
id |
SBEnBio_1a02134eba88545daa2494a4d7814a99 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/69 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic modalities: teaching virology in basic educationModalidades didácticas: enseñanza de la virología en educación básicaModalidades didáticas: o ensino de virologia na educação básicaVírus Processo ensino-aprendizagem Significação conceitual Estratégias didáticasVirusTeaching and learning processConceptual meaningStrategies didacticsVirusProceso de enseñanza-aprendizajeSignificado conceptualEstrategias didácticoThe study of viruses is a complex subject, hampered by microscopic dimensions and the need for abstraction for a better conceptual understanding. The present work presents a documentary research that investigates the didactic modalities used in Virology Teaching. The study object is 34 reports of experience published in the annals of the Encontro Regional de Ensino de Biologia (EREBIO SUL) and the Encontro Nacional de Ensino de Biologia (ENEBIO), between the years 2010 and 2015. There was a predominance of classes developed to from the didactic modalities that use the Information and Communication Technologies, with the objective of the classes, in the majority, to deepen the knowledge, being that the predominant content was related to the human health.El estudio de los virus es un tema complejo, obstaculizado por las dimensiones microscópicas y la necesidad de abstracción para una mejor comprensión conceptual. El presente trabajo presenta una investigación documental que investiga las modalidades didácticas utilizadas en la Enseñanza de la Virología. El objeto de estudio son 34 informes de experiencia publicados en los anales de la Reunión Regional de Enseñanza de Biología (EREBIO SUL) y en la Reunión Nacional de Enseñanza de Biología (ENEBIO), entre los años 2010 y 2015. Hubo un predominio de clases desarrolladas en a partir de modalidades didácticas que utilizan las Tecnologías de la Información y la Comunicación, con el propósito de las clases, principalmente, de profundizar el conocimiento, ya que el contenido predominante estaba relacionado con la salud humana.O estudo dos vírus é um tema complexo, dificultado pelas dimensões microscópicas e pela necessidade de abstração para uma melhor compreensão conceitual. O presente trabalho apresenta uma pesquisa de caráter documental que investiga as modalidades didáticas utilizadas no Ensino de Virologia. O objeto de estudo são 34 relatos de experiência publicados nos anais do Encontro Regional de Ensino de Biologia (EREBIO SUL) e no Encontro Nacional de Ensino de Biologia (ENEBIO), entre os anos de 2010 e 2015. Houve uma predominância de aulas desenvolvidas a partir de modalidades didáticas que utilizam as Tecnologias da Informação e Comunicação, tendo como objetivo das aulas, em sua maioria, aprofundar os conhecimentos, sendo que o conteúdo predominante estava relacionado à saúde humana.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2018-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/6910.46667/renbio.v11i1.69SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 73-87Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 73-87Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 73-872763-889810.46667/renbio.v11i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/69/21BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2018 Mariane Beatriz Karas, Erica do Espirito Santo Hermel, Roque Ismael da Costa Güllichhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKaras, Mariane Beatriz Santo Hermel, Erica do EspiritoGüllich, Roque Ismael da Costa 2020-08-07T04:56:13Zoai:ojs.renbio.org.br:article/69Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2020-08-07T04:56:13Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic modalities: teaching virology in basic education Modalidades didácticas: enseñanza de la virología en educación básica Modalidades didáticas: o ensino de virologia na educação básica |
title |
Didactic modalities: teaching virology in basic education |
spellingShingle |
Didactic modalities: teaching virology in basic education Karas, Mariane Beatriz Vírus Processo ensino-aprendizagem Significação conceitual Estratégias didáticas Virus Teaching and learning process Conceptual meaning Strategies didactics Virus Proceso de enseñanza-aprendizaje Significado conceptual Estrategias didáctico |
title_short |
Didactic modalities: teaching virology in basic education |
title_full |
Didactic modalities: teaching virology in basic education |
title_fullStr |
Didactic modalities: teaching virology in basic education |
title_full_unstemmed |
Didactic modalities: teaching virology in basic education |
title_sort |
Didactic modalities: teaching virology in basic education |
author |
Karas, Mariane Beatriz |
author_facet |
Karas, Mariane Beatriz Santo Hermel, Erica do Espirito Güllich, Roque Ismael da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Santo Hermel, Erica do Espirito Güllich, Roque Ismael da Costa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Karas, Mariane Beatriz Santo Hermel, Erica do Espirito Güllich, Roque Ismael da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Vírus Processo ensino-aprendizagem Significação conceitual Estratégias didáticas Virus Teaching and learning process Conceptual meaning Strategies didactics Virus Proceso de enseñanza-aprendizaje Significado conceptual Estrategias didáctico |
topic |
Vírus Processo ensino-aprendizagem Significação conceitual Estratégias didáticas Virus Teaching and learning process Conceptual meaning Strategies didactics Virus Proceso de enseñanza-aprendizaje Significado conceptual Estrategias didáctico |
description |
The study of viruses is a complex subject, hampered by microscopic dimensions and the need for abstraction for a better conceptual understanding. The present work presents a documentary research that investigates the didactic modalities used in Virology Teaching. The study object is 34 reports of experience published in the annals of the Encontro Regional de Ensino de Biologia (EREBIO SUL) and the Encontro Nacional de Ensino de Biologia (ENEBIO), between the years 2010 and 2015. There was a predominance of classes developed to from the didactic modalities that use the Information and Communication Technologies, with the objective of the classes, in the majority, to deepen the knowledge, being that the predominant content was related to the human health. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/69 10.46667/renbio.v11i1.69 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/69 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v11i1.69 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/69/21 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 73-87 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 73-87 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 73-87 2763-8898 10.46667/renbio.v11i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866772271104 |