The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Jéssica Gomes das Mercês
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carmo, Edinaldo Medeiros, Selles, Sandra Lúcia Escovedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1115
Resumo: This paper aims to understand the school science subject construction in the Documento Curricular Referencial da Bahia – DCRB (Bahia’s Reference Curriculum Document), using the ‘policy cycle approach’ developed by Stephen Ball et al. Thus, this DCRB was compared with Base Nacional Comum Curricular - BNCC (National Common Core Curriculum). The study analysed both documents regarding writing, structure, and discourses from school science subject. The results show that at BNCC, the school science subject is characterised by a restricted configuration, making it challenging to complete education. It has prescriptive writing, a normative structure, and restrictive discourses to the teaching and learning process. Whereas in the DCRB, the proposal for science teaching is more dialogic, and broader; it links the learning with different knowledge and fundamental approaches for the integral education.
id SBEnBio_754fbe37081611bd97e31fb8497c7746
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1115
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCCLa materia escolar Ciencias en el currículum Bahia: continuidades y rupturas con la BNCCO componente curricular Ciências no currículo Bahia: continuidades e rupturas com a BNCCCiclo de PolíticasDCRBEnsino de CiênciasDocumentos CurricularesPolicy CycleDCRBScience TeachingDocumentos curriculaesCiclos de la PolíticaDCRBEnseñanza de CienciasDocumentos curricularesThis paper aims to understand the school science subject construction in the Documento Curricular Referencial da Bahia – DCRB (Bahia’s Reference Curriculum Document), using the ‘policy cycle approach’ developed by Stephen Ball et al. Thus, this DCRB was compared with Base Nacional Comum Curricular - BNCC (National Common Core Curriculum). The study analysed both documents regarding writing, structure, and discourses from school science subject. The results show that at BNCC, the school science subject is characterised by a restricted configuration, making it challenging to complete education. It has prescriptive writing, a normative structure, and restrictive discourses to the teaching and learning process. Whereas in the DCRB, the proposal for science teaching is more dialogic, and broader; it links the learning with different knowledge and fundamental approaches for the integral education.El objetivo de este artículo es comprender la configuración de la materia escolar Ciencias en el Documento Curricular Referencial da Bahia (DCRB), apoyándose en el ciclo de políticas desarrollado por Stephen Ball et al. Así, el DCRB fue comparado con la Base Nacional Comum Curricular (BNCC), analizando la escritura, estructura y discursos materializados. De este modo, los resultados apuntan que la materia escolar Ciencias en BNCC presenta una configuración limitante para la formación integral, una redacción prescriptiva, una estructura normativa y presenta discursos que limitan el proceso de enseñanza y aprendizaje por el acoso de conocimientos. Mientras en DCRB, la propuesta de enseñanza de las Ciencias es más dialógica, relacionando la enseñanza con distintos enfoques, importantes para la formación integral.Este artigo objetiva compreender a configuração do componente curricular Ciências no Documento Curricular Referencial da Bahia (DCRB), tomando com abordagem teórico-metodológica o ciclo de políticas de Stephen Ball e colaboradores. Destarte, o documento baiano foi comparado com a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), mediante a avalição da escrita, estrutura e discursos materializados na disciplina Ciências. Os resultados apontam que este componente curricular na Base Nacional apresenta uma configuração limitante para a formação integral, com uma estrutura normativa, uma escrita prescritiva e apresenta discursos que cerceiam o processo de ensino e aprendizagem mediante monitoramento dos conhecimentos. No DCRB, a proposta do ensino de Ciências se apresenta mais dialógica e ampla, visto que relaciona o ensino de Ciências com diversas abordagens que visam a formação integral.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/111510.46667/renbio.v16inesp.1.1115SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 577-601Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 577-601Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 577-6012763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1115/347BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Jéssica Gomes das MercêsCarmo, Edinaldo MedeirosSelles, Sandra Lúcia Escovedo2023-11-22T05:19:38Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1115Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:38Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC
La materia escolar Ciencias en el currículum Bahia: continuidades y rupturas con la BNCC
O componente curricular Ciências no currículo Bahia: continuidades e rupturas com a BNCC
title The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC
spellingShingle The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC
Costa, Jéssica Gomes das Mercês
Ciclo de Políticas
DCRB
Ensino de Ciências
Documentos Curriculares
Policy Cycle
DCRB
Science Teaching
Documentos curriculaes
Ciclos de la Política
DCRB
Enseñanza de Ciencias
Documentos curriculares
title_short The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC
title_full The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC
title_fullStr The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC
title_full_unstemmed The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC
title_sort The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC
author Costa, Jéssica Gomes das Mercês
author_facet Costa, Jéssica Gomes das Mercês
Carmo, Edinaldo Medeiros
Selles, Sandra Lúcia Escovedo
author_role author
author2 Carmo, Edinaldo Medeiros
Selles, Sandra Lúcia Escovedo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Jéssica Gomes das Mercês
Carmo, Edinaldo Medeiros
Selles, Sandra Lúcia Escovedo
dc.subject.por.fl_str_mv Ciclo de Políticas
DCRB
Ensino de Ciências
Documentos Curriculares
Policy Cycle
DCRB
Science Teaching
Documentos curriculaes
Ciclos de la Política
DCRB
Enseñanza de Ciencias
Documentos curriculares
topic Ciclo de Políticas
DCRB
Ensino de Ciências
Documentos Curriculares
Policy Cycle
DCRB
Science Teaching
Documentos curriculaes
Ciclos de la Política
DCRB
Enseñanza de Ciencias
Documentos curriculares
description This paper aims to understand the school science subject construction in the Documento Curricular Referencial da Bahia – DCRB (Bahia’s Reference Curriculum Document), using the ‘policy cycle approach’ developed by Stephen Ball et al. Thus, this DCRB was compared with Base Nacional Comum Curricular - BNCC (National Common Core Curriculum). The study analysed both documents regarding writing, structure, and discourses from school science subject. The results show that at BNCC, the school science subject is characterised by a restricted configuration, making it challenging to complete education. It has prescriptive writing, a normative structure, and restrictive discourses to the teaching and learning process. Whereas in the DCRB, the proposal for science teaching is more dialogic, and broader; it links the learning with different knowledge and fundamental approaches for the integral education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1115
10.46667/renbio.v16inesp.1.1115
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1115
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.1115
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1115/347
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 577-601
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 577-601
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 577-601
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866283634688