The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1115 |
Resumo: | This paper aims to understand the school science subject construction in the Documento Curricular Referencial da Bahia – DCRB (Bahia’s Reference Curriculum Document), using the ‘policy cycle approach’ developed by Stephen Ball et al. Thus, this DCRB was compared with Base Nacional Comum Curricular - BNCC (National Common Core Curriculum). The study analysed both documents regarding writing, structure, and discourses from school science subject. The results show that at BNCC, the school science subject is characterised by a restricted configuration, making it challenging to complete education. It has prescriptive writing, a normative structure, and restrictive discourses to the teaching and learning process. Whereas in the DCRB, the proposal for science teaching is more dialogic, and broader; it links the learning with different knowledge and fundamental approaches for the integral education. |
id |
SBEnBio_754fbe37081611bd97e31fb8497c7746 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1115 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCCLa materia escolar Ciencias en el currículum Bahia: continuidades y rupturas con la BNCCO componente curricular Ciências no currículo Bahia: continuidades e rupturas com a BNCCCiclo de PolíticasDCRBEnsino de CiênciasDocumentos CurricularesPolicy CycleDCRBScience TeachingDocumentos curriculaesCiclos de la PolíticaDCRBEnseñanza de CienciasDocumentos curricularesThis paper aims to understand the school science subject construction in the Documento Curricular Referencial da Bahia – DCRB (Bahia’s Reference Curriculum Document), using the ‘policy cycle approach’ developed by Stephen Ball et al. Thus, this DCRB was compared with Base Nacional Comum Curricular - BNCC (National Common Core Curriculum). The study analysed both documents regarding writing, structure, and discourses from school science subject. The results show that at BNCC, the school science subject is characterised by a restricted configuration, making it challenging to complete education. It has prescriptive writing, a normative structure, and restrictive discourses to the teaching and learning process. Whereas in the DCRB, the proposal for science teaching is more dialogic, and broader; it links the learning with different knowledge and fundamental approaches for the integral education.El objetivo de este artículo es comprender la configuración de la materia escolar Ciencias en el Documento Curricular Referencial da Bahia (DCRB), apoyándose en el ciclo de políticas desarrollado por Stephen Ball et al. Así, el DCRB fue comparado con la Base Nacional Comum Curricular (BNCC), analizando la escritura, estructura y discursos materializados. De este modo, los resultados apuntan que la materia escolar Ciencias en BNCC presenta una configuración limitante para la formación integral, una redacción prescriptiva, una estructura normativa y presenta discursos que limitan el proceso de enseñanza y aprendizaje por el acoso de conocimientos. Mientras en DCRB, la propuesta de enseñanza de las Ciencias es más dialógica, relacionando la enseñanza con distintos enfoques, importantes para la formación integral.Este artigo objetiva compreender a configuração do componente curricular Ciências no Documento Curricular Referencial da Bahia (DCRB), tomando com abordagem teórico-metodológica o ciclo de políticas de Stephen Ball e colaboradores. Destarte, o documento baiano foi comparado com a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), mediante a avalição da escrita, estrutura e discursos materializados na disciplina Ciências. Os resultados apontam que este componente curricular na Base Nacional apresenta uma configuração limitante para a formação integral, com uma estrutura normativa, uma escrita prescritiva e apresenta discursos que cerceiam o processo de ensino e aprendizagem mediante monitoramento dos conhecimentos. No DCRB, a proposta do ensino de Ciências se apresenta mais dialógica e ampla, visto que relaciona o ensino de Ciências com diversas abordagens que visam a formação integral.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/111510.46667/renbio.v16inesp.1.1115SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 577-601Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 577-601Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 577-6012763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1115/347BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Jéssica Gomes das MercêsCarmo, Edinaldo MedeirosSelles, Sandra Lúcia Escovedo2023-11-22T05:19:38Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1115Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:38Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC La materia escolar Ciencias en el currículum Bahia: continuidades y rupturas con la BNCC O componente curricular Ciências no currículo Bahia: continuidades e rupturas com a BNCC |
title |
The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC |
spellingShingle |
The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC Costa, Jéssica Gomes das Mercês Ciclo de Políticas DCRB Ensino de Ciências Documentos Curriculares Policy Cycle DCRB Science Teaching Documentos curriculaes Ciclos de la Política DCRB Enseñanza de Ciencias Documentos curriculares |
title_short |
The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC |
title_full |
The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC |
title_fullStr |
The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC |
title_full_unstemmed |
The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC |
title_sort |
The school Science subject in the Bahia curriculum: continuities and ruptures with BNCC |
author |
Costa, Jéssica Gomes das Mercês |
author_facet |
Costa, Jéssica Gomes das Mercês Carmo, Edinaldo Medeiros Selles, Sandra Lúcia Escovedo |
author_role |
author |
author2 |
Carmo, Edinaldo Medeiros Selles, Sandra Lúcia Escovedo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Jéssica Gomes das Mercês Carmo, Edinaldo Medeiros Selles, Sandra Lúcia Escovedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciclo de Políticas DCRB Ensino de Ciências Documentos Curriculares Policy Cycle DCRB Science Teaching Documentos curriculaes Ciclos de la Política DCRB Enseñanza de Ciencias Documentos curriculares |
topic |
Ciclo de Políticas DCRB Ensino de Ciências Documentos Curriculares Policy Cycle DCRB Science Teaching Documentos curriculaes Ciclos de la Política DCRB Enseñanza de Ciencias Documentos curriculares |
description |
This paper aims to understand the school science subject construction in the Documento Curricular Referencial da Bahia – DCRB (Bahia’s Reference Curriculum Document), using the ‘policy cycle approach’ developed by Stephen Ball et al. Thus, this DCRB was compared with Base Nacional Comum Curricular - BNCC (National Common Core Curriculum). The study analysed both documents regarding writing, structure, and discourses from school science subject. The results show that at BNCC, the school science subject is characterised by a restricted configuration, making it challenging to complete education. It has prescriptive writing, a normative structure, and restrictive discourses to the teaching and learning process. Whereas in the DCRB, the proposal for science teaching is more dialogic, and broader; it links the learning with different knowledge and fundamental approaches for the integral education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1115 10.46667/renbio.v16inesp.1.1115 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1115 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1115 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1115/347 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 577-601 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 577-601 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 577-601 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866283634688 |