Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira , Leticia de Cassia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Rosemary Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/748
Resumo: The present work, with a qualitative approach, presents an analysis of a question from the questionnaire of the validation process of the digital game “Histórias Cruzadas”, applied, in the form of a pilot/prototype remotely, in a discipline of Teaching Methodology of Biology of a public university in São Paulo. The Educational Product aimed to promote reflection on the reality of black Brazilian women, their daily difficulties, the erasure suffered centuries after the colonization process, as well as their struggles and social organizations in anti-racist agendas. We identified, from the evaluation of the undergraduates, that the game has the potential to achieve its goals, proving to be interesting not only in approaching these themes with students from the basic education school, but also for teacher training.
id SBEnBio_759f04a54bc40251d009d8f0086b3695
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/748
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher trainingRelaciones étnico-raciales en la enseñanza de la Biología: una experiencia en la formación inicial del profesoradoRelações étnico-raciais no ensino de Biologia: uma experiência na formação inicial docenteValidação de Produtos e processos educacionaisJogos educacionais digitaisFormação inicial de professoresMulheres NegrasInterseccionalidadeJogos educacionais para o trabalho com relações étnico-raciaisValidation of educational products and processesDigital educational gamesInitial teacher trainingBlack WomenIntersectionalityEducational games for working with ethnic-racial relationsValidación de productos y procesos educativosJuegos educativos digitalesFormación inicial del profesoradoMujeres negrasInterseccionalidadJuegos didácticos para trabajar las relaciones étnico-racialesThe present work, with a qualitative approach, presents an analysis of a question from the questionnaire of the validation process of the digital game “Histórias Cruzadas”, applied, in the form of a pilot/prototype remotely, in a discipline of Teaching Methodology of Biology of a public university in São Paulo. The Educational Product aimed to promote reflection on the reality of black Brazilian women, their daily difficulties, the erasure suffered centuries after the colonization process, as well as their struggles and social organizations in anti-racist agendas. We identified, from the evaluation of the undergraduates, that the game has the potential to achieve its goals, proving to be interesting not only in approaching these themes with students from the basic education school, but also for teacher training.El presente trabajo, con abordaje cualitativo, presenta un análisis de una pregunta del cuestionario del proceso de validación del juego digital “Histórias Cruzadas”, aplicado, en forma de piloto/prototipo a distancia, en una disciplina de Metodología de Enseñanza de Biología de una universidad pública de São Paulo. El Producto Educativo tuvo como objetivo promover la reflexión sobre la realidad de las mujeres negras brasileñas, sus dificultades cotidianas, el borrado sufrido siglos después del proceso de colonización, así como sus luchas y organizaciones sociales en agendas antirracistas. Identificamos, a partir de la evaluación de los estudiantes de grado, que el juego tiene potencial para alcanzar sus objetivos, mostrándose interesante no solo en el abordaje de estos temas con estudiantes de la escuela de educación básica, sino también para la formación de profesores.O presente trabalho, de abordagem qualitativa, apresenta análise de uma pergunta do questionário do processo de validação do jogo digital “Histórias Cruzadas”, aplicado, na forma de um piloto/protótipo de modo remoto, em uma disciplina de Metodologia de Ensino de Biologia de uma Universidade Pública paulista. O Produto Educacional objetivou promover a reflexão sobre a realidade da mulher negra brasileira, suas dificuldades diárias, o apagamento sofrido séculos após o processo de colonização, bem como suas lutas e organizações sociais nas pautas antirracistas. Identificamos, a partir da avaliação dos licenciandos, que o jogo tem potencial para atingir seus objetivos, se mostrando interessante não apenas na abordagem desses temas junto a estudantes da escola de educação básica como também para formação de professores.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/74810.46667/renbio.v15inesp2.748SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 712-732Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 712-732Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 712-7322763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/748/277BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira , Leticia de Cassia Oliveira, Rosemary Rodrigues2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/748Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training
Relaciones étnico-raciales en la enseñanza de la Biología: una experiencia en la formación inicial del profesorado
Relações étnico-raciais no ensino de Biologia: uma experiência na formação inicial docente
title Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training
spellingShingle Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training
Oliveira , Leticia de Cassia
Validação de Produtos e processos educacionais
Jogos educacionais digitais
Formação inicial de professores
Mulheres Negras
Interseccionalidade
Jogos educacionais para o trabalho com relações étnico-raciais
Validation of educational products and processes
Digital educational games
Initial teacher training
Black Women
Intersectionality
Educational games for working with ethnic-racial relations
Validación de productos y procesos educativos
Juegos educativos digitales
Formación inicial del profesorado
Mujeres negras
Interseccionalidad
Juegos didácticos para trabajar las relaciones étnico-raciales
title_short Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training
title_full Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training
title_fullStr Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training
title_full_unstemmed Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training
title_sort Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training
author Oliveira , Leticia de Cassia
author_facet Oliveira , Leticia de Cassia
Oliveira, Rosemary Rodrigues
author_role author
author2 Oliveira, Rosemary Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira , Leticia de Cassia
Oliveira, Rosemary Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Validação de Produtos e processos educacionais
Jogos educacionais digitais
Formação inicial de professores
Mulheres Negras
Interseccionalidade
Jogos educacionais para o trabalho com relações étnico-raciais
Validation of educational products and processes
Digital educational games
Initial teacher training
Black Women
Intersectionality
Educational games for working with ethnic-racial relations
Validación de productos y procesos educativos
Juegos educativos digitales
Formación inicial del profesorado
Mujeres negras
Interseccionalidad
Juegos didácticos para trabajar las relaciones étnico-raciales
topic Validação de Produtos e processos educacionais
Jogos educacionais digitais
Formação inicial de professores
Mulheres Negras
Interseccionalidade
Jogos educacionais para o trabalho com relações étnico-raciais
Validation of educational products and processes
Digital educational games
Initial teacher training
Black Women
Intersectionality
Educational games for working with ethnic-racial relations
Validación de productos y procesos educativos
Juegos educativos digitales
Formación inicial del profesorado
Mujeres negras
Interseccionalidad
Juegos didácticos para trabajar las relaciones étnico-raciales
description The present work, with a qualitative approach, presents an analysis of a question from the questionnaire of the validation process of the digital game “Histórias Cruzadas”, applied, in the form of a pilot/prototype remotely, in a discipline of Teaching Methodology of Biology of a public university in São Paulo. The Educational Product aimed to promote reflection on the reality of black Brazilian women, their daily difficulties, the erasure suffered centuries after the colonization process, as well as their struggles and social organizations in anti-racist agendas. We identified, from the evaluation of the undergraduates, that the game has the potential to achieve its goals, proving to be interesting not only in approaching these themes with students from the basic education school, but also for teacher training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/748
10.46667/renbio.v15inesp2.748
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/748
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v15inesp2.748
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/748/277
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 712-732
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 712-732
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 712-732
2763-8898
10.46667/renbio.v15inesp2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866013102080