Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/748 |
Resumo: | The present work, with a qualitative approach, presents an analysis of a question from the questionnaire of the validation process of the digital game “Histórias Cruzadas”, applied, in the form of a pilot/prototype remotely, in a discipline of Teaching Methodology of Biology of a public university in São Paulo. The Educational Product aimed to promote reflection on the reality of black Brazilian women, their daily difficulties, the erasure suffered centuries after the colonization process, as well as their struggles and social organizations in anti-racist agendas. We identified, from the evaluation of the undergraduates, that the game has the potential to achieve its goals, proving to be interesting not only in approaching these themes with students from the basic education school, but also for teacher training. |
id |
SBEnBio_759f04a54bc40251d009d8f0086b3695 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/748 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher trainingRelaciones étnico-raciales en la enseñanza de la Biología: una experiencia en la formación inicial del profesoradoRelações étnico-raciais no ensino de Biologia: uma experiência na formação inicial docenteValidação de Produtos e processos educacionaisJogos educacionais digitaisFormação inicial de professoresMulheres NegrasInterseccionalidadeJogos educacionais para o trabalho com relações étnico-raciaisValidation of educational products and processesDigital educational gamesInitial teacher trainingBlack WomenIntersectionalityEducational games for working with ethnic-racial relationsValidación de productos y procesos educativosJuegos educativos digitalesFormación inicial del profesoradoMujeres negrasInterseccionalidadJuegos didácticos para trabajar las relaciones étnico-racialesThe present work, with a qualitative approach, presents an analysis of a question from the questionnaire of the validation process of the digital game “Histórias Cruzadas”, applied, in the form of a pilot/prototype remotely, in a discipline of Teaching Methodology of Biology of a public university in São Paulo. The Educational Product aimed to promote reflection on the reality of black Brazilian women, their daily difficulties, the erasure suffered centuries after the colonization process, as well as their struggles and social organizations in anti-racist agendas. We identified, from the evaluation of the undergraduates, that the game has the potential to achieve its goals, proving to be interesting not only in approaching these themes with students from the basic education school, but also for teacher training.El presente trabajo, con abordaje cualitativo, presenta un análisis de una pregunta del cuestionario del proceso de validación del juego digital “Histórias Cruzadas”, aplicado, en forma de piloto/prototipo a distancia, en una disciplina de Metodología de Enseñanza de Biología de una universidad pública de São Paulo. El Producto Educativo tuvo como objetivo promover la reflexión sobre la realidad de las mujeres negras brasileñas, sus dificultades cotidianas, el borrado sufrido siglos después del proceso de colonización, así como sus luchas y organizaciones sociales en agendas antirracistas. Identificamos, a partir de la evaluación de los estudiantes de grado, que el juego tiene potencial para alcanzar sus objetivos, mostrándose interesante no solo en el abordaje de estos temas con estudiantes de la escuela de educación básica, sino también para la formación de profesores.O presente trabalho, de abordagem qualitativa, apresenta análise de uma pergunta do questionário do processo de validação do jogo digital “Histórias Cruzadas”, aplicado, na forma de um piloto/protótipo de modo remoto, em uma disciplina de Metodologia de Ensino de Biologia de uma Universidade Pública paulista. O Produto Educacional objetivou promover a reflexão sobre a realidade da mulher negra brasileira, suas dificuldades diárias, o apagamento sofrido séculos após o processo de colonização, bem como suas lutas e organizações sociais nas pautas antirracistas. Identificamos, a partir da avaliação dos licenciandos, que o jogo tem potencial para atingir seus objetivos, se mostrando interessante não apenas na abordagem desses temas junto a estudantes da escola de educação básica como também para formação de professores.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/74810.46667/renbio.v15inesp2.748SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 712-732Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 712-732Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 712-7322763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/748/277BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira , Leticia de Cassia Oliveira, Rosemary Rodrigues2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/748Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training Relaciones étnico-raciales en la enseñanza de la Biología: una experiencia en la formación inicial del profesorado Relações étnico-raciais no ensino de Biologia: uma experiência na formação inicial docente |
title |
Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training |
spellingShingle |
Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training Oliveira , Leticia de Cassia Validação de Produtos e processos educacionais Jogos educacionais digitais Formação inicial de professores Mulheres Negras Interseccionalidade Jogos educacionais para o trabalho com relações étnico-raciais Validation of educational products and processes Digital educational games Initial teacher training Black Women Intersectionality Educational games for working with ethnic-racial relations Validación de productos y procesos educativos Juegos educativos digitales Formación inicial del profesorado Mujeres negras Interseccionalidad Juegos didácticos para trabajar las relaciones étnico-raciales |
title_short |
Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training |
title_full |
Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training |
title_fullStr |
Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training |
title_full_unstemmed |
Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training |
title_sort |
Ethnic-racial relations not in Biology: an experience in initial teacher training |
author |
Oliveira , Leticia de Cassia |
author_facet |
Oliveira , Leticia de Cassia Oliveira, Rosemary Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Rosemary Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira , Leticia de Cassia Oliveira, Rosemary Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Validação de Produtos e processos educacionais Jogos educacionais digitais Formação inicial de professores Mulheres Negras Interseccionalidade Jogos educacionais para o trabalho com relações étnico-raciais Validation of educational products and processes Digital educational games Initial teacher training Black Women Intersectionality Educational games for working with ethnic-racial relations Validación de productos y procesos educativos Juegos educativos digitales Formación inicial del profesorado Mujeres negras Interseccionalidad Juegos didácticos para trabajar las relaciones étnico-raciales |
topic |
Validação de Produtos e processos educacionais Jogos educacionais digitais Formação inicial de professores Mulheres Negras Interseccionalidade Jogos educacionais para o trabalho com relações étnico-raciais Validation of educational products and processes Digital educational games Initial teacher training Black Women Intersectionality Educational games for working with ethnic-racial relations Validación de productos y procesos educativos Juegos educativos digitales Formación inicial del profesorado Mujeres negras Interseccionalidad Juegos didácticos para trabajar las relaciones étnico-raciales |
description |
The present work, with a qualitative approach, presents an analysis of a question from the questionnaire of the validation process of the digital game “Histórias Cruzadas”, applied, in the form of a pilot/prototype remotely, in a discipline of Teaching Methodology of Biology of a public university in São Paulo. The Educational Product aimed to promote reflection on the reality of black Brazilian women, their daily difficulties, the erasure suffered centuries after the colonization process, as well as their struggles and social organizations in anti-racist agendas. We identified, from the evaluation of the undergraduates, that the game has the potential to achieve its goals, proving to be interesting not only in approaching these themes with students from the basic education school, but also for teacher training. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/748 10.46667/renbio.v15inesp2.748 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/748 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v15inesp2.748 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/748/277 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 712-732 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 712-732 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 712-732 2763-8898 10.46667/renbio.v15inesp2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866013102080 |