The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wardenski, Rosilaine
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ferreira, Márcia Serra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1080
Resumo: This article analyses the discourses conveyed by oficial policies for Professional Master’s degree (MP) in Teaching that participates in the production of meanings about the theory-practice relationship. In a sociocultural perspective, it investigates the discourses present in Documents issued by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in the field of Teaching. The constitution of these courses is involved in a history permeated by singularities, such as the creation of MP themselves, and repetitions. The MP is seen as an innovation due to its impact on diferent levels of education, legitimized by the discourses delivered in the evaluation of the relationship between theory and practice. In studies like this, we aim to facilitate a proliferation of possible meanings for curriculum.
id SBEnBio_85cc46b12b6878dcb94d4daa515a93b9
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1080
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovationsLa alquemía de los Masteres Professionales en Enseñanza como innovaciones curriculares.A alquimia dos Mestrados Profissionais em Ensino como inovações curricularesEnsino de CiênciasMestrados ProfissionaisFormação de ProfessoresHistória do CurrículoEnsino de CiênciasFormação de ProfessoresEstudos de currículoScience TeachingProfessional MastersTeacher EducationHistory of CurriculumScience TeachingTeacher EducationCurriculum studiesEnseñanza de las CiênciasMestrados ProfessionalesFormación de ProfessoresHistoria del CurrículoEnseñanza de las CienciasFormación de profesoresEstudios de curriculoThis article analyses the discourses conveyed by oficial policies for Professional Master’s degree (MP) in Teaching that participates in the production of meanings about the theory-practice relationship. In a sociocultural perspective, it investigates the discourses present in Documents issued by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in the field of Teaching. The constitution of these courses is involved in a history permeated by singularities, such as the creation of MP themselves, and repetitions. The MP is seen as an innovation due to its impact on diferent levels of education, legitimized by the discourses delivered in the evaluation of the relationship between theory and practice. In studies like this, we aim to facilitate a proliferation of possible meanings for curriculum.Este artículo analisa los discursos transmitidos por las políticas oficiales para el Máster Professional (MP) em Enseñanza que participan em la producción de significados sobre la relación teoria y práctica. En una perspectiva sociocultural, investiga los discursos presentes en los Documentos emitidos por la Coordinación de Mejora de Personal de Nivel Superior para la área de Enseñanza. La constituición de estos cursos está involucrada en una historia permeada por singularidades, como la creación de los propios MP, em médio de repetibilidades. El MP es visto como una innovación debido ao impacto em diferentes niveles de enseñanza, legitimado por los discursos sobre la relación entre teoria e práctica pronunciados en la evaluación. En estúdios como este, pretendemos facilitar una proliferación de posibles significados para los currículos.Esse artigo analisa os discursos veiculados pelas políticas oficiais para o Mestrado Profissional (MP) em Ensino que participam da produção de sentidos sobre a relação teoria e prática. Em perspectiva sociocultural, investiga os discursos presentes em Documentos emitidos pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior para a área de Ensino. A constituição desses cursos está envolvida em uma história permeada por singularidades, como a criação dos próprios MP, em meio a repetibilidades. O MP é visto como uma inovação devido ao impacto em diferentes níveis de ensino, legitimada pelos discursos sobre a relação entre teoria e prática proferidos na avaliação. Em estudos como esse, pretendemos facilitar uma proliferação de sentidos possíveis para os currículos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/108010.46667/renbio.v16inesp.1.1080SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 409-429Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 409-429Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 409-4292763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1080/341Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil, contemporâneoCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWardenski, RosilaineFerreira, Márcia Serra2023-11-22T05:19:57Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1080Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:57Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations
La alquemía de los Masteres Professionales en Enseñanza como innovaciones curriculares.
A alquimia dos Mestrados Profissionais em Ensino como inovações curriculares
title The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations
spellingShingle The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations
Wardenski, Rosilaine
Ensino de Ciências
Mestrados Profissionais
Formação de Professores
História do Currículo
Ensino de Ciências
Formação de Professores
Estudos de currículo
Science Teaching
Professional Masters
Teacher Education
History of Curriculum
Science Teaching
Teacher Education
Curriculum studies
Enseñanza de las Ciências
Mestrados Professionales
Formación de Professores
Historia del Currículo
Enseñanza de las Ciencias
Formación de profesores
Estudios de curriculo
title_short The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations
title_full The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations
title_fullStr The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations
title_full_unstemmed The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations
title_sort The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations
author Wardenski, Rosilaine
author_facet Wardenski, Rosilaine
Ferreira, Márcia Serra
author_role author
author2 Ferreira, Márcia Serra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wardenski, Rosilaine
Ferreira, Márcia Serra
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciências
Mestrados Profissionais
Formação de Professores
História do Currículo
Ensino de Ciências
Formação de Professores
Estudos de currículo
Science Teaching
Professional Masters
Teacher Education
History of Curriculum
Science Teaching
Teacher Education
Curriculum studies
Enseñanza de las Ciências
Mestrados Professionales
Formación de Professores
Historia del Currículo
Enseñanza de las Ciencias
Formación de profesores
Estudios de curriculo
topic Ensino de Ciências
Mestrados Profissionais
Formação de Professores
História do Currículo
Ensino de Ciências
Formação de Professores
Estudos de currículo
Science Teaching
Professional Masters
Teacher Education
History of Curriculum
Science Teaching
Teacher Education
Curriculum studies
Enseñanza de las Ciências
Mestrados Professionales
Formación de Professores
Historia del Currículo
Enseñanza de las Ciencias
Formación de profesores
Estudios de curriculo
description This article analyses the discourses conveyed by oficial policies for Professional Master’s degree (MP) in Teaching that participates in the production of meanings about the theory-practice relationship. In a sociocultural perspective, it investigates the discourses present in Documents issued by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in the field of Teaching. The constitution of these courses is involved in a history permeated by singularities, such as the creation of MP themselves, and repetitions. The MP is seen as an innovation due to its impact on diferent levels of education, legitimized by the discourses delivered in the evaluation of the relationship between theory and practice. In studies like this, we aim to facilitate a proliferation of possible meanings for curriculum.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1080
10.46667/renbio.v16inesp.1.1080
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1080
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.1080
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1080/341
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil, contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 409-429
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 409-429
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 409-429
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866254274560