The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1080 |
Resumo: | This article analyses the discourses conveyed by oficial policies for Professional Master’s degree (MP) in Teaching that participates in the production of meanings about the theory-practice relationship. In a sociocultural perspective, it investigates the discourses present in Documents issued by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in the field of Teaching. The constitution of these courses is involved in a history permeated by singularities, such as the creation of MP themselves, and repetitions. The MP is seen as an innovation due to its impact on diferent levels of education, legitimized by the discourses delivered in the evaluation of the relationship between theory and practice. In studies like this, we aim to facilitate a proliferation of possible meanings for curriculum. |
id |
SBEnBio_85cc46b12b6878dcb94d4daa515a93b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1080 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovationsLa alquemía de los Masteres Professionales en Enseñanza como innovaciones curriculares.A alquimia dos Mestrados Profissionais em Ensino como inovações curricularesEnsino de CiênciasMestrados ProfissionaisFormação de ProfessoresHistória do CurrículoEnsino de CiênciasFormação de ProfessoresEstudos de currículoScience TeachingProfessional MastersTeacher EducationHistory of CurriculumScience TeachingTeacher EducationCurriculum studiesEnseñanza de las CiênciasMestrados ProfessionalesFormación de ProfessoresHistoria del CurrículoEnseñanza de las CienciasFormación de profesoresEstudios de curriculoThis article analyses the discourses conveyed by oficial policies for Professional Master’s degree (MP) in Teaching that participates in the production of meanings about the theory-practice relationship. In a sociocultural perspective, it investigates the discourses present in Documents issued by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in the field of Teaching. The constitution of these courses is involved in a history permeated by singularities, such as the creation of MP themselves, and repetitions. The MP is seen as an innovation due to its impact on diferent levels of education, legitimized by the discourses delivered in the evaluation of the relationship between theory and practice. In studies like this, we aim to facilitate a proliferation of possible meanings for curriculum.Este artículo analisa los discursos transmitidos por las políticas oficiales para el Máster Professional (MP) em Enseñanza que participan em la producción de significados sobre la relación teoria y práctica. En una perspectiva sociocultural, investiga los discursos presentes en los Documentos emitidos por la Coordinación de Mejora de Personal de Nivel Superior para la área de Enseñanza. La constituición de estos cursos está involucrada en una historia permeada por singularidades, como la creación de los propios MP, em médio de repetibilidades. El MP es visto como una innovación debido ao impacto em diferentes niveles de enseñanza, legitimado por los discursos sobre la relación entre teoria e práctica pronunciados en la evaluación. En estúdios como este, pretendemos facilitar una proliferación de posibles significados para los currículos.Esse artigo analisa os discursos veiculados pelas políticas oficiais para o Mestrado Profissional (MP) em Ensino que participam da produção de sentidos sobre a relação teoria e prática. Em perspectiva sociocultural, investiga os discursos presentes em Documentos emitidos pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior para a área de Ensino. A constituição desses cursos está envolvida em uma história permeada por singularidades, como a criação dos próprios MP, em meio a repetibilidades. O MP é visto como uma inovação devido ao impacto em diferentes níveis de ensino, legitimada pelos discursos sobre a relação entre teoria e prática proferidos na avaliação. Em estudos como esse, pretendemos facilitar uma proliferação de sentidos possíveis para os currículos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/108010.46667/renbio.v16inesp.1.1080SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 409-429Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 409-429Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 409-4292763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1080/341Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil, contemporâneoCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWardenski, RosilaineFerreira, Márcia Serra2023-11-22T05:19:57Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1080Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:57Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations La alquemía de los Masteres Professionales en Enseñanza como innovaciones curriculares. A alquimia dos Mestrados Profissionais em Ensino como inovações curriculares |
title |
The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations |
spellingShingle |
The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations Wardenski, Rosilaine Ensino de Ciências Mestrados Profissionais Formação de Professores História do Currículo Ensino de Ciências Formação de Professores Estudos de currículo Science Teaching Professional Masters Teacher Education History of Curriculum Science Teaching Teacher Education Curriculum studies Enseñanza de las Ciências Mestrados Professionales Formación de Professores Historia del Currículo Enseñanza de las Ciencias Formación de profesores Estudios de curriculo |
title_short |
The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations |
title_full |
The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations |
title_fullStr |
The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations |
title_full_unstemmed |
The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations |
title_sort |
The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations |
author |
Wardenski, Rosilaine |
author_facet |
Wardenski, Rosilaine Ferreira, Márcia Serra |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Márcia Serra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wardenski, Rosilaine Ferreira, Márcia Serra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Mestrados Profissionais Formação de Professores História do Currículo Ensino de Ciências Formação de Professores Estudos de currículo Science Teaching Professional Masters Teacher Education History of Curriculum Science Teaching Teacher Education Curriculum studies Enseñanza de las Ciências Mestrados Professionales Formación de Professores Historia del Currículo Enseñanza de las Ciencias Formación de profesores Estudios de curriculo |
topic |
Ensino de Ciências Mestrados Profissionais Formação de Professores História do Currículo Ensino de Ciências Formação de Professores Estudos de currículo Science Teaching Professional Masters Teacher Education History of Curriculum Science Teaching Teacher Education Curriculum studies Enseñanza de las Ciências Mestrados Professionales Formación de Professores Historia del Currículo Enseñanza de las Ciencias Formación de profesores Estudios de curriculo |
description |
This article analyses the discourses conveyed by oficial policies for Professional Master’s degree (MP) in Teaching that participates in the production of meanings about the theory-practice relationship. In a sociocultural perspective, it investigates the discourses present in Documents issued by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in the field of Teaching. The constitution of these courses is involved in a history permeated by singularities, such as the creation of MP themselves, and repetitions. The MP is seen as an innovation due to its impact on diferent levels of education, legitimized by the discourses delivered in the evaluation of the relationship between theory and practice. In studies like this, we aim to facilitate a proliferation of possible meanings for curriculum. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1080 10.46667/renbio.v16inesp.1.1080 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1080 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1080 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1080/341 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil, contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 409-429 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 409-429 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 409-429 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866254274560 |