Regulations and systems of reason in curriculum policies: the case of schooling scientific investigation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Massarani, Maíra Clasen
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Andre Vitor Fernandes dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1093
Resumo: The text aims to present an analysis of how the statement on school scientific investigation has been conveyed in different historical moments in the context of school subjects Science and Biology, as well as in contemporary curriculum policies. The analyses are based on a discursive approach to produce a History of Curriculum. We point out how scientific investigation is portrayed in the BNCC and in the Currículo em Movimento, the curriculum policy of the Federal District. By presenting the analyses, we indicate how the principles are translated in the scope of curricular formulations and suggest the need to invest in a research agenda that explores how such translations occur in the context of practice.
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spelling Regulations and systems of reason in curriculum policies: the case of schooling scientific investigation Regulaciones y sistemas de razonamiento en las políticas de currículo: el caso de la investigación científica escolar Regulações e sistemas de raciocínio nas políticas de currículo: o caso da investigação científica escolarCurrículoPolíticas de CurrículoAbordagem DiscursivaInvestigação Científica EscolarEnsino de Ciências e BiologiaCurrículoCurrículo de Ciências e BiologiaCurriculumCurriculum PoliciesDiscursive ApproachSchool Scientific Research Teaching Science and BiologyCurriculum Science and Biology CurriculumPlan de estudiosPolíticas curricularesEnfoque discursivoInvestigación Científica EscolarEnseñanza de ciencias y biologíaPlan de estudiosPlan de estudios de ciencias y biologíaThe text aims to present an analysis of how the statement on school scientific investigation has been conveyed in different historical moments in the context of school subjects Science and Biology, as well as in contemporary curriculum policies. The analyses are based on a discursive approach to produce a History of Curriculum. We point out how scientific investigation is portrayed in the BNCC and in the Currículo em Movimento, the curriculum policy of the Federal District. By presenting the analyses, we indicate how the principles are translated in the scope of curricular formulations and suggest the need to invest in a research agenda that explores how such translations occur in the context of practice.El texto tiene como objetivo presentar un análisis sobre cómo se ha transmitido el enunciado sobre la investigación científica escolar en diferentes momentos históricos en el contexto de las asignaturas escolares de Ciencias y Biología, así como en las políticas curriculares contemporáneas. Los análisis se basan en un enfoque discursivo para producir una Historia del Currículo. Se señala cómo se retrata la investigación científica en la BNCC y en el Currículo em Movimento, la política curricular del Distrito Federal. Al presentar los análisis, se indica cómo se traducen los principios en el ámbito de las formulaciones curriculares y se sugiere la necesidad de invertir en una agenda de investigación que explore cómo se producen estas traducciones en el contexto de la práctica.O texto se propõe a apresentar uma análise acerca de como o enunciado sobre investigação científica escolar vem sendo veiculado em diferentes momentos históricos no âmbito das disciplinas escolares Ciências e Biologia e nas políticas de currículo contemporâneas. As análises realizadas se baseiam na abordagem discursiva para a produção de uma História do Currículo. Sinalizamos a forma como a investigação científica é retratada na BNCC e no Currículo em Movimento, política curricular do Distrito Federal. Ao apresentar as análises sinalizamos como os princípios são traduzidos no âmbito das formulações curriculares e indicamos a necessidade de se apostar em uma agenda de pesquisa que explore como tais traduções se dão no contexto da prática.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/109310.46667/renbio.v16inesp.1.1093SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 705-727Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 705-727Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 705-7272763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1093/348BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMassarani, Maíra ClasenSantos, Andre Vitor Fernandes dos2023-11-22T05:19:41Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1093Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:41Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
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