Anne Fausto-Sterling and the sex/gender spectrum: contributions to science and biology education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares, Bruno
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ramos, Mariana Brasil, Mohr, Adriana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/494
Resumo: The number of publications on gender in the area of research in Science Education and Biology is growing. However, there are few theoretical studies that address the theme, and even more, those that address feminist epistemological perspectives. Therefore, our aim is to present and discuss some theoretical contributions about sex/gender to the teaching of science and biology, based on the studies of Anne Fausto-Sterling. It is noteworthy that the sex/gender spectrum proposed by the author is relevant to problematize the rigid male-female or man-woman binaries, assisting in the construction of Science and Biology education aligned with body, sexual and gender diversity.
id SBEnBio_98954568386c2f27c8a4032e0a159c71
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/494
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Anne Fausto-Sterling and the sex/gender spectrum: contributions to science and biology educationAnne Fausto-Sterling y el espectro sexo/género: contribuciones a la educación en ciencia y biologíaAnne Fausto-Sterling e o espectro de sexo/gênero: contribuições para a educação em ciências e biologiaEducação sexualGênero e SexualidadeEnsino de CiênciasEnsino de BiologiaSexualidadeGêneroEducação SexualEducação em CiênciasEducação em BiologiaEpistemologia FeministaFeministas BiólogasSexual EducationGender and SexualityScience TeachingBiology TeachingEducación sexualGénero y sexualidadEnseñanza de las cienciasEnseñanza de la biologíaThe number of publications on gender in the area of research in Science Education and Biology is growing. However, there are few theoretical studies that address the theme, and even more, those that address feminist epistemological perspectives. Therefore, our aim is to present and discuss some theoretical contributions about sex/gender to the teaching of science and biology, based on the studies of Anne Fausto-Sterling. It is noteworthy that the sex/gender spectrum proposed by the author is relevant to problematize the rigid male-female or man-woman binaries, assisting in the construction of Science and Biology education aligned with body, sexual and gender diversity.Crece el número de publicaciones sobre género en el área de investigación en Enseñanza de las Ciencias y Biología. Sin embargo, son pocos los estudios teóricos que abordan el tema, y ​​más aún, los que abordan perspectivas epistemológicas feministas. Por ello, nuestro objetivo es presentar y discutir algunas aportaciones teóricas sobre sexo/género a la enseñanza de la Ciencia y Biología, a partir de los estudios de Anne Fausto-Sterling. Es de destacar que el espectro sexo/género propuesto por el autor es relevante para problematizar los rígidos binarios macho/hembra o hombre/mujer, ayudando en la construcción de una enseñanza de Ciencias y Biología alineada con la diversidad corporal, sexual y de género.É crescente o número de publicações sobre gênero na área de pesquisa em Educação em Ciências e Biologia. Contudo, são poucos os estudos teóricos que tratam do tema, e mais ainda, aqueles que abordam perspectivas epistemológicas feministas. Portanto, nosso objetivo é apresentar e discutir algumas contribuições teóricas sobre sexo/gênero para o ensino de Ciências e Biologia, a partir dos estudos de Anne Fausto-Sterling. Ressalta-se que a noção de sexo/gênero como espectro proposta pela autora é relevante para problematizar os binários rígidos macho-fêmea ou homem-mulher, auxiliando na construção de um ensino de Ciências e Biologia alinhado às diversidades corporais, sexuais e de gênero.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/49410.46667/renbio.v14i1.494SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 410-426Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 410-426Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 410-4262763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/494/194BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTavares, BrunoRamos, Mariana BrasilMohr, Adriana2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/494Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Anne Fausto-Sterling and the sex/gender spectrum: contributions to science and biology education
Anne Fausto-Sterling y el espectro sexo/género: contribuciones a la educación en ciencia y biología
Anne Fausto-Sterling e o espectro de sexo/gênero: contribuições para a educação em ciências e biologia
title Anne Fausto-Sterling and the sex/gender spectrum: contributions to science and biology education
spellingShingle Anne Fausto-Sterling and the sex/gender spectrum: contributions to science and biology education
Tavares, Bruno
Educação sexual
Gênero e Sexualidade
Ensino de Ciências
Ensino de Biologia
Sexualidade
Gênero
Educação Sexual
Educação em Ciências
Educação em Biologia
Epistemologia Feminista
Feministas Biólogas
Sexual Education
Gender and Sexuality
Science Teaching
Biology Teaching
Educación sexual
Género y sexualidad
Enseñanza de las ciencias
Enseñanza de la biología
title_short Anne Fausto-Sterling and the sex/gender spectrum: contributions to science and biology education
title_full Anne Fausto-Sterling and the sex/gender spectrum: contributions to science and biology education
title_fullStr Anne Fausto-Sterling and the sex/gender spectrum: contributions to science and biology education
title_full_unstemmed Anne Fausto-Sterling and the sex/gender spectrum: contributions to science and biology education
title_sort Anne Fausto-Sterling and the sex/gender spectrum: contributions to science and biology education
author Tavares, Bruno
author_facet Tavares, Bruno
Ramos, Mariana Brasil
Mohr, Adriana
author_role author
author2 Ramos, Mariana Brasil
Mohr, Adriana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares, Bruno
Ramos, Mariana Brasil
Mohr, Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Educação sexual
Gênero e Sexualidade
Ensino de Ciências
Ensino de Biologia
Sexualidade
Gênero
Educação Sexual
Educação em Ciências
Educação em Biologia
Epistemologia Feminista
Feministas Biólogas
Sexual Education
Gender and Sexuality
Science Teaching
Biology Teaching
Educación sexual
Género y sexualidad
Enseñanza de las ciencias
Enseñanza de la biología
topic Educação sexual
Gênero e Sexualidade
Ensino de Ciências
Ensino de Biologia
Sexualidade
Gênero
Educação Sexual
Educação em Ciências
Educação em Biologia
Epistemologia Feminista
Feministas Biólogas
Sexual Education
Gender and Sexuality
Science Teaching
Biology Teaching
Educación sexual
Género y sexualidad
Enseñanza de las ciencias
Enseñanza de la biología
description The number of publications on gender in the area of research in Science Education and Biology is growing. However, there are few theoretical studies that address the theme, and even more, those that address feminist epistemological perspectives. Therefore, our aim is to present and discuss some theoretical contributions about sex/gender to the teaching of science and biology, based on the studies of Anne Fausto-Sterling. It is noteworthy that the sex/gender spectrum proposed by the author is relevant to problematize the rigid male-female or man-woman binaries, assisting in the construction of Science and Biology education aligned with body, sexual and gender diversity.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/494
10.46667/renbio.v14i1.494
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/494
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.494
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/494/194
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 410-426
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 410-426
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 410-426
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867308093440